Båstadtennisen omsätter 282 miljoner

190 000 tennisbesökare och 282 miljoner i omsättning. Nu är analysen i turistekonomiska termer klar för Båstad och Skåne i samband med Swedish Open-turneringarna i tennis. 95 procent av besökarna beskriver dessutom besöket som ”mycket bra” eller ”bra”.
Båstadstennisen utgör en motor för hela regionen. Inte mindre än 282 miljoner genereras via tennisveckorna. Foto: Pontus Lundahl, Scanpix



Det här visar en undersökning som gjorts på uppdrag av Event in Skåne, Båstad Kommun, Båstad Turism och Båstad Näringsliv AB.

Håller Båstad vid liv

Swedish Open är ett klassiskt evenemang och tennisveckorna har blivit ett begrepp även ur turist- och nöjessynpunkt, och många svenskar, vanliga Svenssons och inte minst kändisar, passar på att besöka Laholmsbukten för att uppleva tennis och nöjesliv.

Besökarna, varav de allra flesta kommer från Sverige, ger regionen högt betyg som besöksmål. 95 procent av de tillfrågade beskriver destinationen som ”mycket bra” eller ”bra”, och medelbetyget blir 4,4 på en femgradig skala.

- Eventet har mycket stor betydelse för näringslivet och hela regionen. Det sätter Båstad, Skåne och Sverige på världskartan, säger Karin Bengtsson, turistchef i Båstad.

26 procent av de svarande anger att de i första hand är på Bjärehalvön för att titta på tennis. Även nöjeslivet och att mer allmänt fira semester är vanliga anledningar till vistelsen, med vardera ungefär 15 procent av svaren.

Vill återkomma

Besökarnas positiva inställning speglas också av att 72 procent av de svarande anger det som ”mycket troligt” att de återkommer nästa sommar.

- Swedish Open är viktigt för Skåne som eventregion, och stort även i ett nationellt perspektiv. Det är ett av Sveriges tre största årligen återkommande evenemangen räknat i turismomsättning, säger Pehr Palm, VD för Event in Skåne.

55 procent av de svarande har tittat på tennis. Enligt den officiella statistiken såldes omkring 73 000 biljetter till de båda turneringarna, 51 000 till herrarnas och 22 000 till damernas Swedish Open.

Det är undersökningsföretaget Rubin Research som har utvärderat de ekonomiska effekterna av Swedish Open-turneringarna.

Ola H (inte verifierad)

tis, 2012-12-04 14:03

1. Respektera idrotten

Tänk om alla sponsorer men framförallt festfolk och B-kändisar i deras följe kunde förstå orak och verkan. Det är idrotten som under 100 år gjort Båstad till vad det är idag. Därför skall man aldrig negligera dess värde, gnälla på svensk tennis osv om man vill ha en trivsam kväll i Båstad i juli. Tacka alla tennisarbetare och visa dem respekt. Utan dem kunde pappas pojkar lika gärna checka in och hälla skumpa i Markaryd...

När andra funderade, då agerade IFK Norrköping och Peter Hunt, som så många gånger tidigare under de senaste åren. Därför fortsätter Linus Hallenius karriären i blåvit dress med en stjärna på bröstet.

IFK Norrköping och Peter Hunt visar en handlingskraft som måste få andra elitklubbar att ifrågasätta sitt eget agerande, Det finns många exempel på snabba affärer.

Got Event och Frölunda HC är överens om ett nytt hyresavtal för Scandinavium och Frölundaborg som sträcker sig tre säsonger framåt. Det föregående hyresavtalet (ett år) gick ut innan sommaren, det nya skrevs på under tisdagen och gäller så länge som till våren 2023.

Trefaldiga mästarna Smederna från Eskilstuna drog sig ut BAHAUS-ligan (tidigare Elitserien) vilket gav eko i svensk speedway. Orsak: ingen publik i coronatider, inga inkomster. Men klubben kör vidare – i division 1.

-  Så länge vi inte kan ha publik som är 50 procent av våra intäkter kan vi inte köra, förklarade Tobias Spångberg, ordförande, avhoppet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mikael Fahlander var starkt pådrivande när klubben inledde marschen mot en tillvaro i högsta serien. Då i flera roller, som sportchef, ordförande och storsponsor för Örebro hockey.   

ATG:s miniatyrhäst Vinnie har setts av miljontals tv-tittare sedan premiären 2014.

Nu får stjärnan en egen tv-serie – ”Mitt liv som Vinnie” – där tittarna får följa med hem till gården, med kompisarna i hagen och under filminspelning.

TV-profilen Rickard Olsson har fått en ett nytt uppdrag. I nio avsnitt av programmet ”Travsommar med Rickard Olsson” – som visas i ATG Live och ATG Play – ska han lära sig själv och tittarna olika moment i den svenska travsporten.

- Jag älskar hästar, men har inte kommit nära travsporten tidigare. Nu har jag fått chansen och jag tycker att det är superkul, säger den folkkäre programledaren.

Brynäs är på väg att lyckas med sin donationkampanj som ska göra det möjligt att värva två ¨högklassiga nyförvärv. Pengar strömmar stadigt i och många vill bidra till att förstärka laget. Men det krävs flera miljoner.