Högläsning för alla kommunalråd

Varje kommunalråd torde med allt större intresse läsa rapporterna om vinsterna från olika arrangemang. Upptäckten av de turismekonomiska effekterna väcker gehör och nu kommer nya rapporter om miljonvinster.
Damernas fotbolls-EM lockade till stora delar en ny publik. Här fanns en stor andel familjer och framför allt många fler kvinnor än vad man är van att se på fotboll. Foto: Adam Ihse, TT Nyheter


I dag har Svenska Fotbollsförbundet presskonferens om utbytet av dam-EM i somras. En gigantisk folkfest i ett sommarvarmt Sverige.

Och i morgon kallar Riksidrottsförbundet till konferens i Uppsala för att prata om turistekonomins fördelar och betydelsen av samarbeta mellan idrott och olika destinationer.

SM-veckans stora överskott

Då ska man ha i minnet hur SM-veckan i somras gav ett turismekonomiskt netto på över 60 miljoner kronor när 59 000 besökare kom till Halmstad.

Det är inte pengar som i första hand går rakt ned i kommunens plånbok, men däremot in på de halländska handlarnas affärskonton.

Men i begynnelsen krävs att man i kommunhuset stödjer idéer och initiativ...

EM blev en folkfest

Göran Havik var chef för dam-EM och ska i dag presentera alla fakta om turneringen. Till sin hjälp har han fem olika utvärderingar om mästerskapet i sju olika värdstäder.

Fotbolls-EM blev en publiksuccé utan att Svenska Fotbollsförbundet tjänade pengar, men det fanns så många andra värden. Förbundet hade inga intäkter från tv, sponsorer och biljetter utan allting gick till Uefa.

- Men i gengäld täckte Uefa våra kostnader, det är upplägget för turneringen, upprepade Göran Havik flera gånger i samband med turneringen.

Fotbollsförbundet fick en bonus från biljettförsäljningen. Totalt hade EM en budget på 50 miljoner kronor.

Fem olika analyser

I dag ska alla siffror redovisas.

• Rubin Research har gjort en sammanställning över den turistekonomiska vinsten.

• RF och fotbollsförbundet har sammanställt en studie ”Berättelsen om ett mästerskap” av Johan Quist, från Centrum för tjänsteforskning vid Karlstad Universitet.

• En volontärutvärdering (gjord av RF, CTF och förbundet) har de ca 1400 ideella volontärerna svarat på vad de anser om sin medverkan/insats arrangemang.

• Sponsor Insight har sammanställt en mediaanalys efter mästerskapet som är beställd av värdstäderna samt förbundet för att se intresset från media.

• TV-siffrorna är nu helt klara och de har sammanställts av UEFA.

Måste samarbeta 

I samma perspektiv vill deltagarna vid RF:s konferens i Uppsala syna förutsättningarna för att idrotten och olika destinationer ska samarbeta. I två dagar, onsdag-torsdag, ska representanter från idrottsförbund och destinationer diskutera möjligheterna.

Enligt Leif Johansson, Riksidrottsförbundets Centrum för idrottsevenemang, är avsikten att skapa en mötesplats där deltagarna kan knyta kontakter.

- Idrottsförbunden är experter på sina respektive idrotter och har ingångar in i den internationella idrottspolitiken. Destinationerna är experter på sina städer och regioner, de känner till möjligheterna i staden och sina medborgare. Vi tror att de mest lyckade evenemangen arrangeras när idrotten jobbar tillsammans med destinationerna, säger Leif Johansson.

KentW (inte verifierad)

tis, 2013-10-29 10:30

1. Alla Kommuner vinnare...?

Att alltid se Arena"Boomen" ur ett storstadsperpektiv gör att den krassa verkligheten för de mindre kommunerna negligeras. Att belasta den lilla kommunens ekonomin med en Arena i 200miljoners klassen gör inte "alla" till vinnare. När de mindre kommunerna ute i Sverige kämpar för att klara av allt större kostnader i form av en större andel äldre, sjukskrivna, arbetslösa och av staten utplacerade nysvenskar, blir det ganska uppenbart att dessa pengar INTE finns. När sen befolkningen minskar pga. de större städernas behov av skattebetalare så "minskar" skatteintäkterna istället för att "öka". Det blir en ond cirkel som ingen Arena kan lösa i småkommunerna eftersom: - Befolkningen är för liten. - Befolkningen minskar. - Befolkningen har inte de ekonomiska förutsättningarna att betala vad kostar att se Arenaidrott. Så att ALLA Komunalråd skulle kunna göra som Stockholms, Göteborgs, Malmös Kommunala förefträder och avsätta de pengar som krävs för att bygga Arenor i mindre Kommuner i avfolkningens Sverige, det är bara okunnighet som kan slå upp det som en möjlghet!

Claes Hansen (inte verifierad)

tis, 2013-10-29 10:59

2. Idrottens affärer sponsrad av arenabolag?

Efter konserterna på Friends arena i Solna är det vild jakt på taxibilar till innerstaden och Stockholm. På innerstadens restauranger och klubbar fortsätter festen. Dagen efter går turisterna på något av Stockholms caféer. Man shoppar kring Biblioteksgatan, går på NK, åker till Gamla Stan eller dräller i på Norrmalm, Söder eller Kungsholmen. Det är i Stockholm kringintäkterna rullar in. Solna hade en spännande stadsmiljö vid Råsunda. Den är stympad och förstörd. Solna har kostnaderna för Friends arena, men det är Stockholm som tar turisternas intäkter. Vilket klipp. Verkligen.

KJ (inte verifierad)

tis, 2013-10-29 11:46

3. RE: Alla Kommuner vinnare...?

KentW, jag tolkar inte artikeln som att alla mindre kommuner ska sätta igång och bygga 200-miljoners arenor. Däremot kan man ju titta på andra idrotter än de STORA idrotterna - vi har faktiskt 70 olika idrottsförbund som ansvarar över 240 grenar och idrotter med VM/EM status. Det KAN vara mindre idrotter som amerikansk fotboll, landhockey, rugby, rodd, baseboll, kanot, dragkamp, squash, tyngdlyftning etc... som INTE behöver arenor i 200-miljonersklassen men som ändå kan bidra med tusentals gästnätter vid ett arrangemang (och den turistmekonomiska effekt som medföljer) och därutöver också har möjlighet att ge den mindre staden exponering i TV och andra medier. Titta på O-ringen som exempel. Det finns garanterat flera exempel på idrotter där idrotten kan bidra med mångmiljonbelopp till stadens företagare genom sitt arrangemang, även fast det inte blir helsidor i Aftonbladet...

KentW (inte verifierad)

tis, 2013-10-29 12:32

4. O-Ringen bra exempel....

O-Ringen är "ett" bra exempel... Trots en massiv insats av frivilliga så räckte inte intäkterna från O-Ringssatsningen i Hälsingland härom året till att nå ett plusresultat. Och deltagarna "shoppade" inte heller loss i Söderhamns butiker utan stannade på området och åt av sin medhavda mat tillredd i sina husvagnar. Det var troligtvis sista gången som O-Ringen kommer att arrangeras här i Hälsingland, detta enl. arragörsstaben. I Hälsingland planeras just nu för en Bandyhall, för visst "måste" alla bandylag ha en hall! Kostnad c:a 150milj i planeringsstadiet. Igårkväll klubbade Komunfullmäktige igenom en skattehöjning på 1:-! Detta eftersom kostnaderna ökar och skatteintäkterna minskar och budgeten inte är i balans. Vad går då pengarna till: - Åldringsvården, skolan och de rusande kostnaderna inom socialförvaltningen. Det är en utopi att tro att ARENOR är lösningen på de mindre kommunernas problem, arbetslösheten och utflyttningen i urbaniseringens spår slår allt för hårt mot landsbygden.

Tomas (inte verifierad)

tis, 2013-10-29 15:04

5. Svar till KentW. När O-ringen

Svar till KentW. När O-ringen var i Örebro så upplevde köpcentret i Marieberg julhandelssiffror under O-ringen. Nu fick de hjälp av vädret men jag tror placeringen av O-ringen staden är väldigt avgörande för hur mycket plus det ger staden. Hälsinglands placering i av O-ringen staden i Mohed, 12 km från centrala Söderhamn, tror jag inte är idealisk ur ett handels perspektiv. Tror att cykelavstånd, max 10-15 minuter, mellan centrum och O-ringenstaden är ett måste om de ska ge stort klirr till handeln. Men sedan måste ju även en "matsäck" inhandlas i en affär så nog tror jag att de stor matvarukjedjorna i Söderhamn hade bra siffror. 15 000- 20 000 kan inte gå omärkt förbi. Sedan att det inte blev något plus till arrgörerna beror enligt mig på uselt sponsorarbete av O-ringen centralt.

KJ (inte verifierad)

ons, 2013-10-30 09:59

6. Ang O-ringen

Som sagt. Det beror helt och hållet på VILKEN stad det gäller, även i exemplet med O-ringen. För ett antal år sedan arrangerades O-ringen här i min hemstad (och väldigt nära stadskärnan) och även här märktes ett rejält uppsving både i hotell, camping, privatlägenheter (själv hyrde jag ut min lägenhet under den veckan och kunde konsumera ett antal tusenlappar hos hemstadens näringsidkare) och naturligtvis näringsidkare. För visst var det väl inte så att alla 15.000 deltagarna hade med sig alla sina matvaror, mjölk etc med sig i bilen utan de handlade väl på plats...??? KentW, synd att du återigen fastnar i ARENATÄNKET för de idrotter som KRÄVER idiotsatsningar (bandy, fotboll och ishockey ligger närmast till hand) och inte alls kan acceptera att det finns ett otal idrotter som INTE KRÄVER DESSA SATSNINGAR! Och detta kan naturligtvis inte appliceras på varje liten kommun i glesbygden - men om man har tillgång till ett antal hotell och har en idrottsklubb inom kommunen som har en mindre idrott på programmet, så kan man med små medel skapa evenemang som både går plus och ger mersmak för såväl kommun, idrott, och näringsidkare. Det är iallafall min fasta övertygelse.

KentW (inte verifierad)

ons, 2013-10-30 10:28

7. KJ......

Jag reagerade på: "Varje kommunalråd torde med allt större intresse läsa rapporterna om vinsterna från olika arrangemang. Upptäckten av de turismekonomiska effekterna väcker gehör och nu kommer nya rapporter om miljonvinster." Detta är som vanligt sett ur ett Storstadsperspektiv, vilket inte är representativt för resten av Sverige. Framförallt inte för små och medelstora inlandskommuner som kämpar för att få ekonomin att gå ihop. Det är säkert helt rätt sett ur större städer från Uppsala och söderut, men inte för oss här i norr.

Hur  ansträngd situationen är i Östersunds FK beskrivs av dagens fakta – klubben har fått in drygt 7,7 miljoner kr, men behöver ytterligare 11 miljoner! Sedan den 1 september har klubben lyckats samlat in7,7 miljoner kronor av de tio miljoner kronorna som föreningen behöver kortsiktigt och av de 15 miljoner kronorna som behövs långsiktigt.

Sportprofilerna Niklas Wikegård och Jonas Eriksson expanderar sitt träningskonceptet WE och öppnar ett nytt träningscenter tillsammans med hälsoentreprenören Peter Bláha. 

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.