Evenemangsguru tar över STCC

Mannen som satte Göteborg på kartan som en av Europas främsta evenemangsstäder, Leif Nilsson, tar över ordförandeskapet i STCC AB efter avgående Erik Olsson. Den tidigare VD:n för det kommunal- och privatägda marknadsföringsbolaget Göteborg & Co vill utveckla motorevenemanget.

Leif Nilsson har bland annat medverkat till att förverkliga STCC City Race i Göteborg, en tävling som har blivit en stor succé, och Rickard Pålsson, huvudägare och styrelseledamot i STCC AB, menar att den nye styrelseordföranden har rätt profil för att föra STCC in i framtiden.

STCC på flera platser

- Med Leif Nilsson som tar över efter Erik Olsson får vi en bra övergång och kontinuitet i styrelsearbetet. Vi har expanderat mästerskapet till Skandinavien, nu gäller det att etablera våra tävlingar på nya platser.

- Där kommer Leifs erfarenheter av att knyta ihop stora evenemang med kommunala resurser och näringsliv att komma väl till pass, säger Rickard Pålsson.

Leif Nilsson blev både och förvånad när frågan kom. Hans erfarenhet och vana vid att jobba med evenemang är särklassig. Den i dag 61-årige kreatören började sin bana i bygg- och fastighetsbranschen som marknadschef på NCC Väst, men har under de senaste 15 åren varit evenemangschef  i Göteborg .

Nilssons breda erfarenhet

Han har haft ett finget med i spelet vid en rad stora arrangemang som bla friidrotts-VM 1995, Göteborgskalaset, Volvo Ocean Race och friidrotts-EM 2006 som har lockat miljontals besökare till stan.

Under de senaste två åren har Leif Nilsson arbetat som VD för det kommunal- och privatägda marknadsföringsbolaget Göteborg & Co. Under ett mellanspel har han även varit VD för IFK Göteborg. 2006 toppade han tidningen GT:s lista över de hundra mest betydelsefulla personerna i Västsverige.

- Det blir spännande att få vara med och utveckla STCC som har stor potential, säger Leif Nilsson.



Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.