Björn Borg förlorar miljonroyalty

En epok upphör snart. Dagen då Björn Borg inte längre har något inflytande över sitt eget varumärke. 2007 sålde han det för 124 miljoner kronor och fram till 2016 har han en årlig royalty som i fjol uppgick till 28 miljoner kronor.
1980, Björn Borg vinner Wimbledon för femte gången. Här i i den klassiska segerscenen. Foto: Scanpix

 

Onekligen är det lite vemodigt. På företagets hemsida frontar Björn Borg på stora bilder och besökaren påminns vilken legendar han är. Den kännetecknande signaturen finns där överallt, den som utgör bolagets logga.

Men snart har huvudpersonen själv inte något med affärerna att göra. Och det får en betydelse i flera bemärkelser.

Fortsatt klättring

Klädbolaget Björn Borg fortsätter att klättra på Stockholmsbörsen och har avancerat 32 procent den senaste veckan. Rallyt fortsatte idag sedan en aktiestrateg påmint om att de årliga betalningarna till personen Björn Borg snart upphör, uppger Veckans Affärer.

Det verkliga avancemanget kom i torsdags, men tempot var högt även på måndagen och det förklaras till stor del av att Nordeas aktiestrateg, Magnus Dagel, påpekade att Björn Borg själv snart inte får mer pengar via årliga utbetalningar.

När han sålde sitt varumärke 2007 skrevs en så kallade tilläggsköpeshilling som baserades på bolagets varumärkesförsäljning. Sålunda fick han för 2014 28 miljoner och året innan 30 miljoner. Det var vad 1,5-2,0 procent på försäljningen gav honom.

Fick 124 miljoner

Till saken hör att han fick 124 miljoner när han sålde varumärket. Avtalet gäller 2007-2016 och stunden närmar sig där personen Björn Borg själv inte har rätt till någon ersättning hur bra försäljningen av varumärket Björn Borg än går.

För bolaget innebär förändringen att rörelseresultatet påverkas kraftigt. Utan Björn Borgs ersättning hade rörelsemarginalen på 10,4 procent uppgått på 15,6 procent, enligt Veckans Affärer.

När Björn Borg etablerades som varumärke var han själv delaktig och medverkade när kollektionen etablerades och växte i takt med att mer än kalsonger blev aktuellt. Under de första åren stannade ersättningen runt 10 miljoner kronor för att sedan öka kraftigt.

"Vet inte vad som flög i mig"

I dag är bolaget Björn Borg etablerat på börsen och har försäljning i runt 30 länder. Den nya affärsplanen har målet att nå en omsättning på 1 miljard kronor 2019 med en rörelsemarginal på 15 procent. Helåret 2014 omsattes 540 miljoner med en marginal på drygt 10 procent. 

Björn Borg själv har i intervjuer tänkt tillbaka på vad som hände där 2007. Han gjorde sig av med sina pokaler och racketar och han sålde varumärket. ”Kanske inte en av de smartaste grejer" som han själv uttryckt det.

”Jag vet inte vad som flög i mig. Det var väl kanske lite av en för tidig vårstädning. Det var ett dumt beslut”, medgav Björn Borg som i dag har ett bolag registrerat i Sverige. Legend Marketing and Promotion med en omsättning 2014, med brutet verksamhetsår, på drygt 2 miljoner kronor. 

Chrille (inte verifierad)

ons, 2015-06-03 10:40

1. Omsättning runt 500M för

Omsättning runt 500M för Björn Borg, 1,5-2% royalty ger max 10M/år. Hur kommer i fram till 28M? Är avtalet baserat på konsumentledspriserna? Skulle innebära att slutvärdet på produkterna är 1,5Mdr ca för att komma upp i runt 30M i royalties. Otroligt att man ”ger bort” så mycket marginal till distributörsledet i så fall. Lite mer info här vore gött.

BK Häcken har en ekonomisk framgång  som enbart Malmö FF överträffar i Allsvenskan. Sponsorintäkterna i Häcken har ökat med 800 procent på tio år. Nu redovisas ett  rekordår, Ökningen från i fjol är 24 procent, och målet om 30 miljoner i partnerintäkter har passerats.

Men på lördagen tvingades klubbens anhängare inse att den viktigaste spelaren, brassen Paulinho, flyttar utomlands igen. Efter 97 mål och 33 assist i Häcken vill han fortsätta i israeliska Hapoel de närmaste 18 månaderna.

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Man kan tro att Jämtländska Sportkompaniet har fått storhetsvansinne… Bolaget arrangerar sprinttävlingen på Östersunds skidstadion i samarbete med ett ett tyskt och norskt bolag,  och de står nu bakom en uppgraderad tour som stöttar de lokala arrangörerna i varje land och stad. Totalt handlar det en nysatsning på flera miljoner. Målet är att Supersprint på 100 meter snö ska bli en World Sprint Series inom fyra år för damer och herrar. Bland annat en tävling i Dubai, jo, på snö. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nils Wiberg med sitt företag Prioritet Finans är en av landets största idrottssponsorer. Nu har han tagit nya beslut. Hans miljoner ska få fart på de svenska herrarna i längdåkning och samtidigt blir han stjärnsponsor till IFK Göteborg Futsal. 

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.