Reseledaren blev Globenchef

Systemkameran vägrar att fungera, Marie Lindqvist reagerar direkt, ”ta min mobil i stället” samtidigt som hon flyttar sig så att ljuset faller rätt från Globens strålkastare, bilden blir tagen. Snabbt improviserat och ett litet men tydligt bevis på varför hon har jobbet.
Med Tele2 Arena är Stockholm Globes Arenas Nordens största eventområde. Foto: TT

 

Det är typiskt reseledare, hur många har inte gått den vägen och vidare i karriären. Flexibla och spontana blir de av vanan att improvisera, lösa problem och helst ska de göra det med ett leende.

Chef redan som 23-åring

Sådan är hon också, Marie Lindqvist, vd för Stockholm Globes Arenas. Det var liksom meningen. Ja, och hon ler ofta, förresten.

Som 23-åring utsågs hon till chef för närmare 30 reseledare på Mallorca och med ett ständigt ansvar för runt tusen gäster och nästan lika många frågor. 

- Om det satt 40 gäster i en buss, värmen var påfrestande, ja, i alla fall för dem, och något gick snett, det var bara att bita ihop och hitta en utväg…

- Då om någonsin utvecklas man.  

Det är det där med att se möjligheter, att anpassa sig och behålla lugnet.

Tidigt på plats

I generna har hon ett norrländsk lugn. Pappa Kjell Grandin var en duktig ishockeyspelare och lämnade Piteå när han värvades till Djurgården och Marie Lindqvist är uppvuxen i Botkyrka i södra Stockholm.

Hon sysslade med många idrotter, allra mest fotboll till hon var 17 år, men annars följde hon och brodern ofta med pappa till Hovet där han dömde i sin nya karriär som elitdomare.

 - Men det var jobbigt att höra de elaka kommentarerna om domaren, alltså pappa.

Numera är hon tillbaka på Hovet, på Ericsson Globe, på Tele2 Arena, på Annexet och allt därtill på Sveriges största evenemangsområde. Som chef för 70 medarbetare och med ständig kontakt med amerikanska AEG, Anschutz Entertainment Group, som driver anläggningarna sedan 2008 med Stockholms stad som ägare.

Resor visade vägen

Pappa och brodern tycker att dottern i familjen har fått drömjobbet. De är ofta på plats eftersom de båda har säsongskort till Djurgården hockey.

Början till allt var Marie Lindqvists intresse för resor och lusten att se mer av utlandet.

Hon pluggade hotellmanagement och praktiserade i Chamonix eftersom hon då också kunde åka skidor utför och fortsatte med jobb inom hotell- och resebranschen på olika destinationer. 

Posten som platschef på Mallorca innebar en första vink om att större uppgifter troligen väntade i framtiden.

Från resor till - djurpark

Under tio år på Fritidsresor lärde sig omgivningen att uppskatta Marie Lindqvist. Bytet till en annan bransch skulle komma – hon rekryterades till Kolmårdens Djurpark som marknadschef.

- Resebranschen och en djurpark har faktiskt mycket gemensamt. Som bl a logistik, service, paketering, konceptutveckling, biljettdistribution m m. 

Men 2006 handplockades hon av Stockholm Globe Arenas och blev marknads-och kommunikationschef.  

- Till världens häftigaste arbetsplats, det är säkert, jag tycker det.

Det gick sex år, men så var det där med resebranschens speciella begivenheter. När Apollo lockade med uppgiften som nordisk marknadsdirektör 2012 kunde hon inte motstå erbjudandet.

"Min man sa åt mig"

Men det blev bara två år och knappt det. Gamla arbetskompisen, Ninna Engberg, sa upp sig efter sju år som vd för Stockholm Globe Arenas och budet gick tämligen omgående till Marie Lindqvist.

- Jag behövde inte lång betänketid, ja, en helg, men det var min man som slutligen sa, ”fundera inte mer, du vill ju ha jobbet”.

Hon skrattar högt när hon berättar:

- Visst var det så. Det är ju det här jag vill göra.

Många världar möts

- Försäljning och marknadsföring, där kände jag igen mig, det har jag många års erfarenhet av. Men nu var jag redo att ta ett större och bredare ansvar och jobba med hela företagets utveckling. 

- Jag tycker om att vi har vårt kontor mitt i pulsen. Det är alltid något som händer i arenorna och jag älskar när det är ett stort evenemang på gång. Då måste jag bara vara här.

- Det är många världar som möts i vår verksamhet, allt från lokala föreningar till internationella aktörer, fastighetsbolag, eventbyråer, företag, turistaktörer, vi har samarbete med alla. Vi som arena är ju sällan arrangör, men vi är ofta spindeln i nätet och sammanför olika intressenter. Det är underbart när man ser att något blir förverkligat efter kanske bara en idé som sedan växer till ett stort evenemang och alla är nöjda. Inte minst publiken.

Möten och förhandlingar är daglig rutin då öppenheten mot nya arrangemang och branscher måste finnas där hela tiden. Eller som Marie Lindqvist uttrycker det:

- Vi måste ha örat mot rälsen.  

Enorma krav på teknik

Under många år fyllde främst storstjärnor Ericsson Globe med ett antal konserter. I dag är det olika typer av evenemang. T ex lockade Filip & Fredrik smått ofattbara 16 000 personer i en livesänd podcast, helt otänkbart för några år sedan.

Men nya trender påverkar också, digitaliseringen och publikens förväntan att kunna vara uppkopplade innebär enorma krav på tekniken i arenan. Med nya medier står artisten i ständig kontakt med sina fans.

Under ett år är det en mix av både sannolika och osannolika evenemang.

- Vi vill väldigt gärna diskutera med olika arrangörer och prova nya inslag eftersom vi har fyra arenor med olika möjligheter. Vi är nyfikna och vi är inte rädda för att prova oss fram för att hitta nya evenemangstyper.

Det visar ju utbudet – det är och har varit allt från alltifrån isshower (24 år i rad), monstertruckar, Top Gear, X-Factor, opera, dansshowen Bounce, DJ-artister som Avicii, till e-sport som Dreamhack och standup-komik som Seinfeld och Eddie Izzard eller just Filip &Fredrik. 

Super Weekend oförglömlig

Det finns några basfakta som är oomtvistliga och säger en hel del om anläggningarna:

• Varje år besöker ca 2 miljoner människor närmare 300 evenemang i Annexet, Hovet, Ericsson Globe och Tele2 Arena.

• Under Super Weekend i fjol kom 100 000 människor, ”som om hela Linköping flyttade in i Globenområdet”. Då bjöds på två konserter med Avicii i Tele2 Arena, två hockeymatcher med AIK och Djurgården på Hovet och Drake i konsert i Ericsson Globe.

• Tele2 Arena är sedan i fjol hemmarena för både Hammarby och Djurgården. De samsas rätt bra. Hammarby ökade sitt publiksnitt med 142 procent och Djurgårdens publiksnitt steg med 46 procent.

Lounger och inte loger

Marie Lindqvist ser hur kraven på arenor har ändrats i takt med att nya arenor byggs.

- Tele2 Arena blev utsedd till världens bästa i fjol vid Stadium Business Awards och det var prestigefyllt. Juryn framhöll hur åskådaren har bra sikt var en person än sitter, hur det finns föredömliga ytor för umgänge, den digitala infrastrukturen och hur arkitekturen var ljus och välkomnande, ja, det var bara plus.

- För företagen har vi inte satsat bara på loger utan också på lounger. Företagen vill nätverka och träffa andra. Det överraskande mötet mellan människor kan vara det bästa, därför har vi så många öppna ytor.

En välbevarad 26-åring

Globen är 26 år gammal och byggdes när resonemanget runt utbud och utformningen var annorlunda. I dag är den enorma golfbollen som ett landmärke.

- Och känd runt om i världen. Men det krävs ständiga förändringar i takt med nya evenemang och besökarnas önskemål. Vi har successivt byggt om bl a entréer och loger.  

Marie Lindqvist pekar också på betydelsen av vad de 70 medarbetarna åstadkommer genom att kunna leverera evenemang med ett mycket skiftande utbud som lockar många.

Varje besökare spenderar i medel 1 000 kr utöver evenemangsbiljett under tiden före och efter evenemang på resor, mat/dryck, hotell och underhållning i Stockholm. Många skattekronor och många lyckliga näringsidkare där. Med 2 miljoner besökare per år betyder det 2 miljarder kr i turistomsättning för Stockholm stad.

Fjärde vd:n

I dag som 45-åring är Marie Lindqvist den fjärde vd:n på Globen-området och uppgiften är entydig – utveckla området ytterligare i alla bemärkelser.

Vad gör du om tio år?

- Ingen aning. Jag har aldrig haft någon klar plan.

- Jag har haft tur eftersom jag alltid har haft roliga jobb, till dess att någon annan har frågat om jag vill byta.

AEG finns lite varstans i världen…

- Ja, jag kan ju inte neka till att det kanske vore kul att testa något annat i framtiden, men just nu är det Stockholm som är mitt fokus.

Och, eller men, hon älskar ju att resa.

Thomas Ejderhov

Den enorma golfbollen har blivit som ett landmärke och syns från stora delar av Stockholm. Nu är det 26 år sedan som arenan byggdes. Foto: TT

Fakta

Artikelserien "Kraftfulla kvinnor inom idrotten" fortsätter:

Birgitta Ljung var först ut i vår artikelserie. Läs mer om hon som styr RF:s kansli.

Cecilia Andrén Nyström följde därefter, en ung och mycket företagsam tjej. 

Katarina Henriksson från konståkningsförbundet fick sedan huvudrollen.

Pia Carlsson-Thörnqvist, en gång landslagsspelare, i dag en av cheferna på en av idrottens största sponsorer.

Jenny Modin tar för sig på SVT-sporten och berättade om sitt arbete och tillvaron.

Pernilla Svensson är en mycket ambitiiös förbundskapten för handikapplandslagets skyttar.

Pia Sundhage, välkänd förbundskapten för damlandslaget i fotboll, berättade om sina tankar inför bl a VM.

Magdalena Rönström, projektledare vid Svenska Mässan i Göteborg, som brinner för att utveckla mötesplatser och vill att idrotten ska ta ett större ansvar i integration.

Marie Lindqvistvd för Stockholm Globe Arenas, om hur evenemangsbranschen utvvecklas.

Marie Bränning, sponsorchef på Vattenfall, berättar bl a ett rekordlångt sponsorkontrakt.

Djurgårdens fotboll redovisar inför kommande årsmöte, onsdagen 13 mars, ett eget kapital på historiskt höga 261,4 miljoner kronor, en  ökning med 51,1 miljoner kronor jämfört med 2022.
Aldrig tidigare har föreningen, bildad 1891, haft en sådan välfylld kassakista.  Av de allsvenska lagen är det endast Malmö FF som presenterar ett högre eget kapital, i storleksordningen 700 miljoner kronor.

Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner  den vägen till idrotten..

Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas. 

Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.

I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.

Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.