Nina är agent - och kvinna...

Nina Wennerström skulle lika gärna kunna jobba som inspiratör. Så positiv och målmedveten som hon är. Därför har hon också gjort karriär. Hon är något så ovanligt som idrottsagent – och kvinna. I dag också ny krönikör här på Idrottens Affärer.
Nina Wennerström jobbar i en mycket mansdominerad bransch, men når allt större framgång med sitt agentföretag.

 

Läs Nina Wennerströms första krönika

Efter nästan elva år som tennisagent har nu 37-åringen också skaffat sig licens som hockeyagent och i den sporten finns det endast en annan kvinna i hela Europa.

Ambitionen att ta licensen och bli godkänd av Sico har väckt uppmärksamhet och Nina har nu förekommit i rubrikerna under hela våren.

- Vilken uppmärksamhet. Det trodde jag aldrig när jag tog beslutet.

Egen tennisbana hemma

Hon vill bredda sitt arbetsfält och få sitt företag, Wesport, att växa. Ja, just det, hon är också tävlingsdirektör för damtourens tävling i Båstad varje år.

Det här med med ”mera, roligare, testa” är något av Ninas outtalade livsstil.

Uppfödd i en tennisfamilj i Länna mellan Strängnäs och Eskilstuna gällde en sport från början. I synnerhet med en egen tennisbana på tomten.

- Redan när jag var 13 år reste jag ut i Europa och fick spela, ja, känna på den tillvaron.

Tonåren styrdes av tennisen, med mycket träning och många turneringar.

- Ett speciellt liv som egentligen bara kan motiveras med framgångar.

Hon tog åtta SM-guld, men...

- Jag insåg att jag aldrig skulle bli den stjärna jag hade drömt om.

- Det är en brutal konkurrens och det är ytterst få förunnat att nå det där målet från det att man började, att en dag leva som en professionell idrottsstjärna. Jag gjorde det inte.

Via Handels och USA

Hennes besvikelse var stor, men hennes målmedvetande ännu större. Hon kom in på Handels i Stockholm, tog examen 2005 och berättar:

- Ändå kändes det tomt. Att proffsdrömmen sprack hade inte tagit död på kärleken till sport, på drivkraften eller ambitionen. Jag saknade människorna, miljöerna och tävlingsmomenten.

- Allt det där positiva, som adrenalin, utmaningar och spännande möten.

Nina Wennerström hade modet att göra något radikalt. Hon reste till USA för att söka och få jobb på Octagon, ett av världens största agentföretag inom just sport. Det var här som hon skolades och härdades.

- Jag fick uppgiften att hitta framtidens tennisstjärnor. Det var ju inte bara liksom...

Reste i hela världen

Hon bodde i perioder både i Washington DC och Barcelona, reste runt i världen, tittade på och träffade juniorspelare i mängd.

- Och fann Jelena Jankovic från Serbien som två år efter det att samarbetet inleddes blev världsetta. Det var ju fantastiskt att jag hittade rätt så exakt.

Nina Wennerström vann respekt och förtroende.

- Det betydde mycket för mig. Hur det än är, konkurrensen bland agenter är hård och det känns tufft många gånger.

Hon bar fortfarande på drömmen att förena idrott och affärer i egen regi och tog beslutet att säga upp sig och flytta hem till Sverige.

- I kontraktet med Octagon fanns klausulen om icke konkurrerande verksamhet, så jag fick vänta ett år med att starta eget. Ett år som jag ägnade åt att studera branschen och försöka lära mig mera.

Äntligen sin egen

Sedan startade hon Wesport och jakten på klienter. Hon träffar många talanger och ofta deltar också föräldrarna.

- Jag bygger mycket på relationer. Att både jag och dom ska känna tillit.

- Det har också hänt att jag har fått klienter just därför. Vid ett tillfälle ringde pappan efter vårt samtal några dagar tidigare, han sa ”du var den ende som frågade min hustru vad hon tyckte och det är hon  som bestämmer i vår familj”.

Hon tystnar en kort stund och markerar sedan tydligt:

- Det är ingen idé att försöka vara någon annan än sig själv.

- Du kan bara få ett gott rykte som agent om du jobbar hårt, ärligt och professionellt.

Hon har en smittosam entusiasm som känns naturlig och som behövs i många situationer.

Många män...

En stjärnspelares ”livslängd” är kort och det gäller att ta tillvara på eller åtminstone syna alla tillfällen, om ett företag söker en viss profil vad det gäller ålder, karriär, kön etc.

- Mina klienter ska fokusera på sin sport. Jag ska maximera deras kommersiella värde. Det måste funka mellan oss, det ska finnas en tydlig strategi.   

En annan sak , du ska göra dig gällande i en mansdominerad bransch...

- Svaret kanske förvånar en del men jag har aldrig känt mig diskriminerad och jag har alltid haft goda relationer med mina manliga klienter, samarbetspartners och konkurrenter.

- Jag har istället insett att jag har vissa fördelar som kvinna. Jag är den jag är och har inte försökt tävla på männens villkor utan istället utnyttjat de styrkor jag har som kvinna - utan att kompromissa med min jämlikhet, säger hon bestämt.

Accepterad av hockeyfolket

 Och nu, från tennis till hockey, varför det?

- Jag har länge haft tankar på att bredda företagets utbud. Sverige får fram många talanger inom idrott. Och så har jag vänner inom hockeyn, de drev på mig och tyckte att jag skulle ta steget.

Nina Wennström har träffat spelare, Sico och sportchefer och även agenter.

- Jag har fått ett varmt välkomnande och känner mig redan som en i gänget även inom hockeyn. Det här ska bli spännande.

Thomas Ejderhov

Nina Wennerström på läktaren i Båstad i sin andra roll, som tävlingsdirektör för damturneringen varje sommar. Foto: Björn Larsson-Rosvall, TT

Men jämna mellanrum kommer rapporter om hockeyklubbar i ekonomiska svårigheter. Men nu plötsligt rapporterar Ishockeyförbundets licensnämnd att när prövningen av elitlicens inför den kommande säsongen 2018/2019 avslutades blev facit både unikt och glädjande..Inte en enda klubb i SHL, SDHL och HockeyAllsvenskan fick underkänt.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.