Ericsson lämnar Volvo Ocean Race

Sponsor-Sverige talar i dag om två nyheter. Ericsson lämnar Volvo Ocean Race efter medverkan i de två senaste tävlingarna och väljer att inte göra någon ny 600-miljonerssatsning. Samtidigt framkommer att If tappar sin sponsringschef Jan Dahlberg som har sagt upp sig och lämnar försäkringsbolaget efter tio år.

Runt 600 miljoner kostade det Ericsson att medverka i senaste Volvo Ocean Race, som hade ett s k stopp i Stockholm, före målgång i St Petersburg. Ericsson 3, med en internationell besättning, vann hela tävlingen medan den “svenska” båten, Ericsson 4, slutade på en fjärdeplats.

“Man måste förnya sig”

Ericsson deltog även 2005-2006 och efter de här stora projekten säger Ola Rembe, pressansvarig för Ericssons seglingsprojekt, i Dagens Industri:

- Ett sådant här projekt suger mycket kraft ur organisationen. Vi har varit engagerade i fem år, bara den senaste omgången gav 10 000 kundkontakter och nu har vi också vunnit. Då känns en ny satsning inte lika fräsch. Man måste förnya sig.

37 000 sjömil, åtta månaders segling, stopp världen över, ideliga kundevent - slitaget både på besättningarna och all personal som i hamnarna bjöd i och tog emot gäster var hårt.

- Nu har vi uppnått allt vi har önskat, sportsligt och affärsmässigt. Nu är det dags att ta en paus och fundera över vad vi kan göra i stället. De behöver inte vara sport.

I sammanhanget är det värt att påpeka att avhoppet sker när Carl-Henric Svanberg har slutat som vd hos Ericsson. Svanberg är en mycket stor seglingsentusiast.

Dahlberg har andra åsikter

Hos If blir det också nya turer. If måste hitta en efterträdare till sponsringschefen Jan Dahlberg som inte vill  fortsätta utan har sagt upp sig..

– Beslutet grundar sig i kombinationen av min vilja att göra något annat och det faktum att jag och företagsledningen har olika syn på hur saker ska bedrivas, säger Jan Dahlberg till Dagensmedia.se.

Bakgrunden består inte, som Jan Dahlberg uttrycker det, av några stora saker, men han låter förstå att det handlar om meningsskiljaktigheter, frågor typ hur organisationen ser ut och prioriteringar i budget. Själv har han också kommentaren om sponsorbranschen:

– Det ska bli spännande att se hur svenska annonsörerna har lagt prioteringarna i sina höstbudgetar inför 2010. De senaste åren har sponsring- och events andel av budgeten ökat, nu får vi se om satsningen fortsätter eller om man skär ner

Anonymous (inte verifierad)

fre, 2009-09-18 15:42

1. Ej oväntat

Ej oväntat att det skulle bli såhär när Carl-Henric Svanberg kommer att lämna Ericsson, det var han som var den stora kraften bakom satsningarna på seglingen.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.