Chefens intressen styr sponsringsbeslut

Hela åtta av tio gånger är det företagets högsta chefs personliga intresse som gör att företaget väljer att sponsra en viss idrott. Det avslöjas i den enkät som Riksidrottsförbundet låtit göra.

Det är RF som har låtit göra en undersökning ” Varumärkets betydelse inom idrottsrörelsen – ett sponsorperspektiv” och resultatet presenterades på onsdagen. Huvudfrågan löd ”Hur tänker näringslivet när de ska ta ställning till om att sponsra idrotten?

Visst förekommer det att företagen utgår från sin varumärkesanalys när de väljer om och vilken idrott de vill sponsra. Och det innebär att idrotten måste bli bättre på att jobba med varumärket och formulera sin vision och sin verksamhet.

Entusiasm blir till strategi

- Om våra medlemsförbund ökar sin förståelse för hur näringslivet värderarsitt sponsorskap ökar även möjligheterna att hitta bättre samarbeten med olika partners, säger Riksidrottsförbundets ordförande Karin Mattsson Weijber.

Men i hög grad är det känslor och intressen som styr besluten. Dvs vad högsta ledningen tycker. Sedan sker en förvandling. Det personliga idrottsintresset förvandlas till en del av den övergripande marknadsföringsstrategin – och ses därmed som ett strategiskt handlande.

Åtta av tio gånger är det vd:ns personliga intresse som gör att företaget väljer att sponsra en viss idrott. Det är inget fel med det, men vd:n måste se till att detta implementeras hos marknadsföringsavdelningen som därefter kan göra en riktig satsning av det”, säger en av företagsrepresentanterna i undersökningen.

Avgörande blir en så kallad transformering av sponsringen – från entusiasm till strategi. Eller annorlunda uttryckt – det personliga intresset blir en organisatorisk angelägenhet.

5,1 miljarder i idrottssponsring

Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) har uppskattat svenska sponsorinvesteringarna under 2008 till 5,1 miljarder kronor. Idrotten är den bransch som dominerar, här ser företagen möjligheter att få avkastning på sina investeringar.

- Sponsorerna och samarbetspartners ställer idag höga krav och har stora förväntningar på idrotten de ska samarbeta med. Därför behöver idrotten bli ännu proffsigare på att möta företagen, säger Karin Mattsson Weijber.

År 2007 presenterade Riksidrottsförbundet rapporten Varumärkets betydelse inom idrotten.  Rapporten visar att ett gediget varumärkesarbete kan ge bättre förutsättningar för idrottsliga framgångar som inte bara handlar om fler guldmedaljer, utan också lockar fler barn, ungdomar och samarbetspartners.

Bakom den nya rapporten står forskarna Anna Fyrberg och Sten Söderman vid företagsekonomiska institutionen på Stockholms Universitet som har intervjuat elva företag vad de utgår ifrån när de ska välja om och hur de sponsrar idrotter.

Här kan du hämta undersökningen

 

 

Anonymous (inte verifierad)

tors, 2009-11-19 10:21

1. Statistiskt säkerställt underlag

Hoppsan vilken nyhet. På elva intervjuade företag väljer 8 av 10 chefer sin favoritsport som sponsring...

Den största klubbturneringen i världen, Champions League, har snart avspark för säsongen 2017/18. Toppklubbarnas investeringar har nått astronomiska höjder under de senaste åren. Sajten ShopAlike.se har gjort en studie av kostnaderna för Champions League som sampubliceras tillsammans med Idrottens Affärer.

Det har gått drygt elva år sedan invigningen och verkligheten har både kommit ikapp och sprungit förbi Borås Arena. Men nu ska det bli ändring på den saken. 100 miljoner kronor satsas när arenan ska bli modern.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Folkspel har gjort höstens värvning. Sportkrönikören Jennifer Wegerup har inlett ett samarbete med Folkspel och därmed blir hennes texter också publicerade här på idrottens Affärer. Hon ska från och med i dag skriva krönikor om de eldsjälar som finns därute i föreningslivet, om allas rätt till idrott och motion, om dem om gör så mycket gott i det tysta.

Franska PSG hade ”shoppat” för närmare 4 miljarder svenska kronor, när fotbollens internationella transferfönster stängdes den 31 augusti. En pengarullning som föranleder UEFA, det europeiska förbundet, att öppna en utredning med misstanke om brott mot UEFA:s Financial Fair Play.