Chefens intressen styr sponsringsbeslut

Hela åtta av tio gånger är det företagets högsta chefs personliga intresse som gör att företaget väljer att sponsra en viss idrott. Det avslöjas i den enkät som Riksidrottsförbundet låtit göra.

Det är RF som har låtit göra en undersökning ” Varumärkets betydelse inom idrottsrörelsen – ett sponsorperspektiv” och resultatet presenterades på onsdagen. Huvudfrågan löd ”Hur tänker näringslivet när de ska ta ställning till om att sponsra idrotten?

Visst förekommer det att företagen utgår från sin varumärkesanalys när de väljer om och vilken idrott de vill sponsra. Och det innebär att idrotten måste bli bättre på att jobba med varumärket och formulera sin vision och sin verksamhet.

Entusiasm blir till strategi

- Om våra medlemsförbund ökar sin förståelse för hur näringslivet värderarsitt sponsorskap ökar även möjligheterna att hitta bättre samarbeten med olika partners, säger Riksidrottsförbundets ordförande Karin Mattsson Weijber.

Men i hög grad är det känslor och intressen som styr besluten. Dvs vad högsta ledningen tycker. Sedan sker en förvandling. Det personliga idrottsintresset förvandlas till en del av den övergripande marknadsföringsstrategin – och ses därmed som ett strategiskt handlande.

Åtta av tio gånger är det vd:ns personliga intresse som gör att företaget väljer att sponsra en viss idrott. Det är inget fel med det, men vd:n måste se till att detta implementeras hos marknadsföringsavdelningen som därefter kan göra en riktig satsning av det”, säger en av företagsrepresentanterna i undersökningen.

Avgörande blir en så kallad transformering av sponsringen – från entusiasm till strategi. Eller annorlunda uttryckt – det personliga intresset blir en organisatorisk angelägenhet.

5,1 miljarder i idrottssponsring

Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) har uppskattat svenska sponsorinvesteringarna under 2008 till 5,1 miljarder kronor. Idrotten är den bransch som dominerar, här ser företagen möjligheter att få avkastning på sina investeringar.

- Sponsorerna och samarbetspartners ställer idag höga krav och har stora förväntningar på idrotten de ska samarbeta med. Därför behöver idrotten bli ännu proffsigare på att möta företagen, säger Karin Mattsson Weijber.

År 2007 presenterade Riksidrottsförbundet rapporten Varumärkets betydelse inom idrotten.  Rapporten visar att ett gediget varumärkesarbete kan ge bättre förutsättningar för idrottsliga framgångar som inte bara handlar om fler guldmedaljer, utan också lockar fler barn, ungdomar och samarbetspartners.

Bakom den nya rapporten står forskarna Anna Fyrberg och Sten Söderman vid företagsekonomiska institutionen på Stockholms Universitet som har intervjuat elva företag vad de utgår ifrån när de ska välja om och hur de sponsrar idrotter.

Här kan du hämta undersökningen

 

 

Anonymous

tors, 2009-11-19 09:21

1. Statistiskt säkerställt underlag

Hoppsan vilken nyhet. På elva intervjuade företag väljer 8 av 10 chefer sin favoritsport som sponsring...

Peter Hermodsson, Moras klubbdirektör, har det tufft just nu och medger motvilligt att 16 timmars arbetsdagar är vanliga. Hockeyverksamheten måste ju räddas.

Även om ridsporten har en positiv trend ägs allt fler ridanläggningar av landets kommuner och beroendet är mycket starkt. Ekonomiskt stöd är ett krav från många föreningar.

Rallyvägarna i Värmland smälter och de hårt ekonomiskt pressade arrangörerna tvingas se hur intäkterna minskar samtidigt som förhandlingar pågår om framtida VM-tävlingar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Bert Karlsson gillar handboll och i synnerhet tjejerna i det allsvenska handbollslaget Skara HF. Han tycker att det är så pass angeläget att han har blivit en stor sponsor.

Svenska Spels vd Lennart Käll har länge legat lågt. Men nu berättar han öppenhjärtigt om det statliga bolagets syn på den pågående spelutredningen. 

Här är de tio mest attraktiva idrottevenemangen. De som du och jag ska kunna se på TV utan att betala en enda krona. Och nu kan det bli möjligt.

IFK Norrköpings ordförande Peter Hunt vill ha en ny klubbdirektör.  Håkan Wetell har varit en utmärkt vikarie sedan Magnus Munken Karlsson plötsligt försvann. Först nu framkommer skälen.