Chefens intressen styr sponsringsbeslut

Hela åtta av tio gånger är det företagets högsta chefs personliga intresse som gör att företaget väljer att sponsra en viss idrott. Det avslöjas i den enkät som Riksidrottsförbundet låtit göra.

Det är RF som har låtit göra en undersökning ” Varumärkets betydelse inom idrottsrörelsen – ett sponsorperspektiv” och resultatet presenterades på onsdagen. Huvudfrågan löd ”Hur tänker näringslivet när de ska ta ställning till om att sponsra idrotten?

Visst förekommer det att företagen utgår från sin varumärkesanalys när de väljer om och vilken idrott de vill sponsra. Och det innebär att idrotten måste bli bättre på att jobba med varumärket och formulera sin vision och sin verksamhet.

Entusiasm blir till strategi

- Om våra medlemsförbund ökar sin förståelse för hur näringslivet värderarsitt sponsorskap ökar även möjligheterna att hitta bättre samarbeten med olika partners, säger Riksidrottsförbundets ordförande Karin Mattsson Weijber.

Men i hög grad är det känslor och intressen som styr besluten. Dvs vad högsta ledningen tycker. Sedan sker en förvandling. Det personliga idrottsintresset förvandlas till en del av den övergripande marknadsföringsstrategin – och ses därmed som ett strategiskt handlande.

Åtta av tio gånger är det vd:ns personliga intresse som gör att företaget väljer att sponsra en viss idrott. Det är inget fel med det, men vd:n måste se till att detta implementeras hos marknadsföringsavdelningen som därefter kan göra en riktig satsning av det”, säger en av företagsrepresentanterna i undersökningen.

Avgörande blir en så kallad transformering av sponsringen – från entusiasm till strategi. Eller annorlunda uttryckt – det personliga intresset blir en organisatorisk angelägenhet.

5,1 miljarder i idrottssponsring

Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) har uppskattat svenska sponsorinvesteringarna under 2008 till 5,1 miljarder kronor. Idrotten är den bransch som dominerar, här ser företagen möjligheter att få avkastning på sina investeringar.

- Sponsorerna och samarbetspartners ställer idag höga krav och har stora förväntningar på idrotten de ska samarbeta med. Därför behöver idrotten bli ännu proffsigare på att möta företagen, säger Karin Mattsson Weijber.

År 2007 presenterade Riksidrottsförbundet rapporten Varumärkets betydelse inom idrotten.  Rapporten visar att ett gediget varumärkesarbete kan ge bättre förutsättningar för idrottsliga framgångar som inte bara handlar om fler guldmedaljer, utan också lockar fler barn, ungdomar och samarbetspartners.

Bakom den nya rapporten står forskarna Anna Fyrberg och Sten Söderman vid företagsekonomiska institutionen på Stockholms Universitet som har intervjuat elva företag vad de utgår ifrån när de ska välja om och hur de sponsrar idrotter.

Här kan du hämta undersökningen

 

 

Kommentarer Vi vill ha din åsikt — skriv ny kommentar →

Anonymous

tors, 2009-11-19 10:21

1. Statistiskt säkerställt underlag

Hoppsan vilken nyhet. På elva intervjuade företag väljer 8 av 10 chefer sin favoritsport som sponsring...

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

1981 byggdes Sunnerbohov i Ljungby. En ishockeyhall som då var mycket välkommen. I dag en sliten och omodern hall. Därför är beskedet från kommunen så efterlängtat.

Svenska Bandyförbundet bröt kontraktet med Friends Arena och bara några dagar senare tillkännages nu att en uppgörelse är nådd med Tele2 Arena. Där ska SM-finalen spelas åtminstone de kommande tre åren.

Ingen annan elitklubb har fått sina sponsorkontrakt så hårt granskade som Brynäs. Avtalet med kommunen som i bästa fall ska ge 25 miljoner kronor över fem år står också fast efter valet.

Emir Osmanbegovic befann sig i Rio de Janeiro för att planera TV4:s VM-sändningar. Då kom det ett sms, det var början till att Sverige fick ny en stark kanal inom TV-sport. En aktör som dessutom har värvat starkt.

Champions League-spel är en katalysator för allsvenska stjärnor. En av Sveriges mest främsta agenter hävdar att värdet kan dubblas – och för Malmö FF kan det bli en guldgruva.