Hockeytröjan som ska rädda liv

Nu har auktionen av Luleå Hockeys specialdesignade jultröjor startat. Laget spelade i tröjorna när de på annandagen tog viktiga poäng i hockeyns elitserie. Nu ska de unika tröjorna säljas till högstbjudande till förmån för Spädbarnsfondens Solvända.

- 700 spädbarn dör varje år, bara i Sverige. Vi fortsätter kämpa för att rädda liv, säger Luleås lagkapten Anders Burström.

24 tröjor ska säljas

Det rör sig om 24 matchtröjor som ska auktioneras ut av Spädbarnsfonden på Tradera. Överskottet går oavkortat till forskning kring spädbarnsdöd.

- Det är en unik matchtröja vi tagit fram för den här matchen och insamlingen till Spädbarnsfondens Solvända och alla spelare har signerat samtliga tröjor går att få signerade, berättar Anders Burström.

Luleå Hockey har engagerat sig för dessa frågor sedan Spädbarnsfondens Solvända lanserades för ett år sedan. Det är en ideell kampanj till förmån för forskning kring spädbarnsdöd.

Att köpa för hockeyfans

- Vi har ett fantastiskt samarbete med Luleå Hockey och ser att både intäkterna till Spädbarnsfondens forskningsfonder och intresset i media ökar, säger kampanjens projektledare Daniel Wilén.

Efter matchen på annandagen smygstartade insamlingen då en tröja auktionerades ut på plats i arenan. Den såldes för 3 000 kronor men Daniel tror att prislappen på tröjorna kommer att variera kraftigt från utropspriset på 750 kronor.

- Det är jättebra eftersom det kommer att finnas auktioner för företag som vill ge stora bidrag till forskningen men även för supporters som bara skulle vilja ha den unika tröjan på väggen. Och i båda fallen kommer bidragen att vara väldigt viktiga i vår strävan att rädda liv, säger Daniel Wilén.

Kommuner runt om i landet börjar allt mera upptäcka vinsterna med Idrottsturism och det leder till ett uppvaknande och skilda  uttryck. I spåren på det uppstår nya idéer. Som i Närke där stans marknadsbolag,Örebrokompaniet,med ansvar för platsvarumärket Örebrohar inlett en kampanj benämnd Ambassadörerna.  Fem vanliga örebroare är utsedda till att representera Örebro i ett annorlunda initiativ.

Nu attackerar Svenska Fotbollförbundet och Svensk Elitfotboll polisens strategi på arenorna.” Den nuvarande situationen är inte hållbar”, skriver Förbundets ordförande Karl-Erik Nilsson i ett pressmeddelande.

Vad visar egentligen evenemangsforskningen om effekten av stora idrottsevenemang? Under Almedalsveckan presenteras och debatteras färska resultat från studier av alpina-VM och skidskytte-VM i Åre och Östersund.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En reklamkampanj,signerad Asics, innebar  en ordentlig utmaning för en grupp löpare från världens alla hörn som genomförde deras mest fysiskt och psykiskt krävande utmaning när de sprang från London till Paris genom att, enligt ett upplägg med tio maraton på tio dagar. Den 450 kilometer långa färden ingick i en ,som inleddes på Londons Regent Street och avslutades med Paris Marathon, har dokumenterats i en film som finns ute nu.

500 mil på öppet hav. Utlämnade till vädrets makter – och till varandra. Det är delar av innehållet till den senaste TV-satsningen. Då är idrottskändisar bra att anlita till besättningen tycker Discovery och lanserar programmet Öppet hav. En av de ombordvarande är Thomas Wassberg!

Benjamin Nygren, 17 har tackat ja till belgiska Genk. Han kan inte motstå locktonerna – och pengarna. Hans beslut innebär också att IFK Göteborg får 50 miljoner i övergångspengar och säkrar klubbens ekonomi.