Sponsorns betydelse är bevisad

Aldrig tidigare har det bevisats. Men nu finns siffror på sponsorns betydelse. I allsvenskan skulle en biljett vara fyra gånger så dyr om det inte vore för just sponsorerna. Eller i klartext, 1 290 i stället för 300 kr.
Kultursponsringen ökar och står för nästan 13 procent av de totala sponsringsinvesteringarna på 5,8 miljarder kronor. Foto: Adam Ihse, Scanpix

 

Sponsor Insight har djupintervjuat 57 idrottsklubbar och arrangörer som gör evenemang med betalande publik. Cirka åtta av tio tillfrågade säger att biljettpriserna skulle behöva höjas drygt fyra gånger nuvarande pris (430 procent) om det inte vore för sponsorerna.

Elfsborg jobbar med 350 sponsorer

Och så mycket som drygt fem gånger för evenemang, exempelvis DN-Galan. Kartläggningen visar också att sponsorintäkterna för en idrottsklubb i genomsnitt är 42 procent av de totala intäkterna, och 46 procent för evenemang.

Elfsborg leder inte bara allsvenskan utan bedöms vara en av de klubbar som tar in mest sponsorpengar av alla allsvenska klubbar.

- Har inte exakt koll på övriga, men vi har ett mycket starkt stöd av företagen i Sjuhärad. Det innebär att vi jobbar aktivt med cirka 350 företaget och tar in 45 miljoner kronor, säger Stefan Andreasson, klubbchef.

- Mer än halva omsättningen är sponsorpengar så beroendet är starkt.

Skulle inte funka

350 företag är imponerande och deras engagemang gör Elfsborg starkt och enat. Inte minst vill man bjuda publiken på bra spel till anpassade priser.

- Vi försöker hela tiden jobba med biljettpriserna för att få större publik.  Men utan sponsorer…  Nej, det skulle ju inte funka, säger Stefan Andreasson.

Som exempel, en normalbiljett sittplats till måndagens möte, Malmö FF-AIK, skulle kosta 1 290 kronor istället för 300.

Det visar den kartläggning som Sponsor Insight gjort på uppdrag av Sponsrings & Eventföreningen.

Flera tusen för en familj

- Intressant, vi har länge vetat hur stor del av klubbarnas intäkter som kommer från sponsorerna. Nu ser vi också kopplingen till biljettpriserna, säger Mats Enquist, vd för Föreningen Svensk Elitfotboll, SEF, och fortsätter:

- Om en matchbiljett skulle kosta cirka 1 300 kronor skulle publikunderlaget minska rejält, inte minst vad gäller barnfamiljer som är en av Allsvenskans och Superettans viktigaste målgrupper. Det skulle kosta flera tusen att gå på en match för en familj. Och hur det går med besökarantalet då, såg vi ju under VM i ishockey…

Intäkterna från sponsorerna inom kultur är betydligt blygsammare, 2-3 procent av de totala intäkterna. Samtidigt är kultursponsring den del som växer mest enligt siffror från IRM, Institutet för Reklam- och Mediestatistik.

Kultursponsring ökar

En ökning med elva procent under 2011 innebär att kultursponsringen i dag står för 654 miljoner kronor.

- Numera jobbar vi väldigt aktivt med företagsuppvaktningar. Vi har ett sponsorprogram och jag ser hur vi får både nya och flera sponsorer, berättar Karin Norberg, projektledare för Sponsring & Event på Kungliga Operan.

- Vi lär oss hela tiden och märker hur vi möts av ett allt större intresse när vi kommer på besök.

Kultursponsringen står för nästan 13 procent av de totala sponsringsinvesteringarna på 5,8 miljarder kronor – vilket i sin tur är mer än vad företagen investerar i TV-reklam!

Birgetz ser fördelarna

Idrotten får en betydligt större del av kakan. Tre av fyra sponsorkronor hamnar i idrotten. Det gav klubbar och evenemangsägare totalt drygt fyra miljarder kronor under 2011.

Niklas Birgetz, vd på Sponsrings & Eventföreningen, säger om resultatet av kartläggningen:

- Företagen som sponsrar idrott, kultur, eller sociala sammanhang förstår att det är viktigt att möta kunderna på kundernas arena, för det bygger en långsiktig relation som gynnar affären. Det gynnar i sin tur klubbar, evenemangsägare och publik, för det innebär att företagen fortsätter sponsra – vilket kan hjälpa till att hålla nere biljettpriserna.

Listorna över biljettpriser

Lag                            Pris med sponsorer (idag)    Pris utan sponsorer
AIK                            225 kr                                     967 kr
Djurgården                240 kr                                     1 032 kr
Elfsborg                     350 kr                                     1 505 kr
Gais                           220 kr                                     946 kr
Gefle                         210 kr                                     903 kr
Helsingborg               180 kr                                     774 kr
Häcken                      140 kr                                     602 kr
IFK Göteborg             275 kr                                    1 182 kr
Kalmar FF                 200 kr                                     860 kr
Malmö FF                 315 kr                                     1 354 kr
Mjällby                     275 kr                                     1 182 kr
Norrköping                200 kr                                     860 kr

Fotnot: Priserna bygger på ett snittpris för sittplatsbiljett vuxen.
Källa: Ticnet samt klubbarnas egna uppgifter via telefon.

Här är det dyrast att gå på allsvensk fotboll 

Lag                          Pris med sponsorer (idag)     Pris utan sponsorer

1.    Elfsborg            350 kr                                      1 505 kr
2.    Malmö FF         315 kr                                      1 354 kr
3.    IFK Göteborg    275 kr                                      1 182 kr
4.    Mjällby             275 kr                                       1 182 kr
5.    Djurgården       240 kr                                       1 032 kr
6.    AIK                   225 kr                                       967 kr
7.    Gais                 220 kr                                        946 kr
8.    Gefle               210 kr                                        903 kr
9.    Kalmar FF       200 kr                                        860 kr
10.    Norrköping     200 kr                                        860 kr
11.    Helsingborg   180 kr                                        774 kr
12.    Häcken          140 kr                                        602 kr

Fotnot: Priserna bygger på ett snittpris för sittplatsbiljett vuxen.
Källa: Ticnet samt klubbarnas egna uppgifter via telefon.

gp (inte verifierad)

mån, 2012-07-02 08:43

1. Bakvänt resonemang

Det är väl snarare så att spelarlönerna skulle pressas ner till en fjärdedel av dagens nivå om inte sponsorpengarna fanns?

Henrik Cleverdal (inte verifierad)

mån, 2012-07-02 10:15

2. Felaktigt resonemang

Helt felaktigt att dra ett samband mellan sponsorer och biljettpris. Kan bara hålla med tidigare kommentarer om att ett högre biljettpris skulle minska antalet besökare. Det är baskunskap i marknadsekonomi. Och med färre i publiken skulle sponsorernas intresse också minska. Det skulle snarare vara så att spelarlöner och administration skulle ses över. En medelbra spelare i allsvenskan tjänare över 50 000 kr/månad. I vilket yrke skulle det vara acceptabelt?

Kristoffer (inte verifierad)

mån, 2012-07-02 10:33

3. Mest sponsorpengar drar väl ändå Malmö FF in?

De senaste årens rankingar av alla idrottsföreningar har toppats av Malmö FF följt av en rad Elitserielag i Hockey. Elfsborg landade på 9:e plats enligt förra årets ranking som Sport och affärer gör iaf. Det skiljer rätt mycket mellan MFF och Elfsborg också. Runt 20 miljoner kronor vilket innebär att MFF drar in det Elfsborg gör plus 50 procent till. Det måste ni väl ändå känna till innan ni skriver rakt ut att Elfsborg bedöms dra in mest sponsorpengar.

Svar till Kristoffer (inte verifierad)

tis, 2012-07-03 20:29

4. "Elfsborg leder inte bara

"Elfsborg leder inte bara allsvenskan utan bedöms vara EN av de klubbar som tar in mest sponsorpengar av alla allsvenska klubbar." Alltså EN av del klubbar, inte DEN klubb som drar in mest sponsorpengar.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Sverige behöver en smalare och mer centraliserad elitidrott. Det anser danska Idrottens Analysinstitut (Idan), i en utvärdering som presenteras i ny regeringsrapport från Centrum för idrottsforskning (CIF).
– Idans analys är viktig i ett läge där svensk idrott kommit till ett vägskäl. Vägvalet påverkar inte bara elitidrottens framtid, utan idrottsrörelsen i sin helhet, säger CIF:s utredare Johan R Norberg.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.