Innebandyns största sponsoruppgörelse

Svenska Innebandyförbundet och Försvarsmakten tecknar ett av de största sponsoravtalen i svensk innebandys historia. Avtalet innebär att Försvarsmakten investerar inte mindre än 11 miljoner kronor och fortsätter som huvudsponsor över hemma-VM 2014.
Två av svensk innebandys största stjärnor är Joel Kanebjörk och Victoria Wikström, som harn stått modeller, är nöjda med sina nya matchställ. Innebandyförbundet har framgång i marknadsarbetet och kan räkna in ytterligare en sponsor. Foto: perwiklund.se.


Samarbetet, som är skrivet på två och ett halv år och är värt 11 000 000 kronor, involverar elitverksamheten i form av Svenska superligan och de svenska landslagen men även breddverksamheten i form av ungdomsserier och turneringar.

Ett av de största avtalen

- Detta är ett av de största sponsoravtalen hittills i svensk innebandys historia. Försvarsmakten är en spännande och aktiv samarbetspartner som verkligen kan bidra till utvecklingen av Innebandyn, säger Innebandyförbundets generalsekreterare Göran Harnesk.

I förbundet och bland klubbarna finns en stolthet som kanske aldrig förr. Rekordavtalet visar att sporten är att räkna med i den tuffa konkurrensen från andra sporter.

11 miljoner skapar förutsättningar för att utveckla sporten i alla avseenden, inte minst samarbetet mellan lokala förband och klubbar eller distrikt

Första huvudsponsorn

Försvarsmakten blir nu även Svensk Innebandys första huvudpartner till VM i Göteborg 2014.

- Sponsring är ett viktigt sätt att synligöra vår verksamhet, säger Försvarsmaktens informationsdirektör Erik Lagersten.

Han ser samarbetet med innebandyn som ett spännande sätt att möta en idrottsintresserad och aktiv målgrupp.

- Försvarsmakten ska vara en attraktiv karriärväg och tänkbar arbetsgivare. Vi är mycket nöjda med samarbetet under förra säsongen och hoppas nu på att utveckla det ytterligare, menar Lagersten.

Tidigare i år har innebandyn nått avtal med Svenska Spel, Honda och italienska företaget Erreá som ska förse landslagen med utrustning.

Christer (inte verifierad)

ons, 2012-10-31 10:08

1. Skattepengar till sponsring

Det är väldigt enkelt för Försvaret att slösa bort våra skattepengar på verksamhet som ligger utanför deras kärnområde. Hoppas att försvarsministern tar ÖB i örat och sänker deras anslag med 11 MSEK eftersom dessa pengar inte behövs för verksamheten.

Mats (inte verifierad)

ons, 2012-10-31 12:16

2. Christer, sponsoring kan

Christer, sponsoring kan mycket väl vara rätt aktivitdt för Försvarsmakten. Varken du eller jag vet svaret på detta idag. Det viktiga är att man har en bra aktiveringsplan och, framför allt, en tydlig och relevant utvärderingsmodell för vilka resultat sponsorinsatsen skapar.

Kenneth (inte verifierad)

tors, 2012-11-01 11:42

3. Personalrekrytering

I.o.m. värnpliktens avskaffande måste Försvarsmakten rekrytera personal på den öppna marknaden. Självklart måste de då kunna marknadsföra sig. Om de här sättet är det rätta kan inte jag avgöra, men att utan analys fördöma det är inte seriöst.

Magnus (inte verifierad)

tors, 2012-11-08 14:19

4. Värnplikten no more

Som Kenneth säger är den avskaffad och jag kan inte tro att detta är dyrare än att dra in alla landets ungdomar på tester. Sålänge pengarna går till välmående och idrott ser jag inget problem med det. Däremot har jag svårt att förstå de 100-tals miljoner de lägger på TV-, Bio, Radio och annan form av marknadsföring som går ner i privata fickor som tack för att de får synas... Nä fortsätt hellre sponsra idrott, gärna ungdomsidrott då. Men riktigt bra för innebandyn så detta gillas skarpt. Spelar själv och tycker det är en bra sport som passa alla åldrar!

Damkronornas bojkott av landslagsspel ger effekt – nu regnar ekonomiskt stöd över hockeyns landslagstjejer. Efter torsdagens besked av Svenska Ishockeybundet, där rätten till ersättning för förlorad arbetsinkomst, garanterades fortsatte pengaregnet under fredagen.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Nog har intresset för damfotboll efter VM-succén blivit större. Damallsvenskans publiksiffror har ökat med 30 procent efter Sveriges bronsbragd. Nu finns det siffror på det. Före VM, då sju omgångar spelades, låg snittet på 751. I dag, efter sju nya omgångar efter VM är snittet uppe på 983. En 30 procentig ökning!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det finns nio företag med svensk bakgrund i årets Formel 1 serie, trots att det inte finns en enda svensk förare. Det visar Spomotion Analytics färska F1-analys. Antalet svenska företag har fördubblats jämfört med i fjol. 

Spelinspektionen har slagit till mot spelbolagen för andra gången i år. Nu är det fyra spelbolag som tillsammans får böta drygt 20 miljoner kronor. De har erbjudit vadhållning på matcher där de flesta är under 18 år. Det är förbjudet.

De tio namnen till det populära programmet Mästarnas mästare är klara. De tio atleterna är indelade i två grupper. Inspelning startar i Grekland i september. I vår visas programmet på SVT och då får vi reda på vem som blev Mästarnas mästare 2020.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.