Innebandyns största sponsoruppgörelse

Svenska Innebandyförbundet och Försvarsmakten tecknar ett av de största sponsoravtalen i svensk innebandys historia. Avtalet innebär att Försvarsmakten investerar inte mindre än 11 miljoner kronor och fortsätter som huvudsponsor över hemma-VM 2014.
Två av svensk innebandys största stjärnor är Joel Kanebjörk och Victoria Wikström, som harn stått modeller, är nöjda med sina nya matchställ. Innebandyförbundet har framgång i marknadsarbetet och kan räkna in ytterligare en sponsor. Foto: perwiklund.se.


Samarbetet, som är skrivet på två och ett halv år och är värt 11 000 000 kronor, involverar elitverksamheten i form av Svenska superligan och de svenska landslagen men även breddverksamheten i form av ungdomsserier och turneringar.

Ett av de största avtalen

- Detta är ett av de största sponsoravtalen hittills i svensk innebandys historia. Försvarsmakten är en spännande och aktiv samarbetspartner som verkligen kan bidra till utvecklingen av Innebandyn, säger Innebandyförbundets generalsekreterare Göran Harnesk.

I förbundet och bland klubbarna finns en stolthet som kanske aldrig förr. Rekordavtalet visar att sporten är att räkna med i den tuffa konkurrensen från andra sporter.

11 miljoner skapar förutsättningar för att utveckla sporten i alla avseenden, inte minst samarbetet mellan lokala förband och klubbar eller distrikt

Första huvudsponsorn

Försvarsmakten blir nu även Svensk Innebandys första huvudpartner till VM i Göteborg 2014.

- Sponsring är ett viktigt sätt att synligöra vår verksamhet, säger Försvarsmaktens informationsdirektör Erik Lagersten.

Han ser samarbetet med innebandyn som ett spännande sätt att möta en idrottsintresserad och aktiv målgrupp.

- Försvarsmakten ska vara en attraktiv karriärväg och tänkbar arbetsgivare. Vi är mycket nöjda med samarbetet under förra säsongen och hoppas nu på att utveckla det ytterligare, menar Lagersten.

Tidigare i år har innebandyn nått avtal med Svenska Spel, Honda och italienska företaget Erreá som ska förse landslagen med utrustning.

Christer (inte verifierad)

ons, 2012-10-31 10:08

1. Skattepengar till sponsring

Det är väldigt enkelt för Försvaret att slösa bort våra skattepengar på verksamhet som ligger utanför deras kärnområde. Hoppas att försvarsministern tar ÖB i örat och sänker deras anslag med 11 MSEK eftersom dessa pengar inte behövs för verksamheten.

Mats (inte verifierad)

ons, 2012-10-31 12:16

2. Christer, sponsoring kan

Christer, sponsoring kan mycket väl vara rätt aktivitdt för Försvarsmakten. Varken du eller jag vet svaret på detta idag. Det viktiga är att man har en bra aktiveringsplan och, framför allt, en tydlig och relevant utvärderingsmodell för vilka resultat sponsorinsatsen skapar.

Kenneth (inte verifierad)

tors, 2012-11-01 11:42

3. Personalrekrytering

I.o.m. värnpliktens avskaffande måste Försvarsmakten rekrytera personal på den öppna marknaden. Självklart måste de då kunna marknadsföra sig. Om de här sättet är det rätta kan inte jag avgöra, men att utan analys fördöma det är inte seriöst.

Magnus (inte verifierad)

tors, 2012-11-08 14:19

4. Värnplikten no more

Som Kenneth säger är den avskaffad och jag kan inte tro att detta är dyrare än att dra in alla landets ungdomar på tester. Sålänge pengarna går till välmående och idrott ser jag inget problem med det. Däremot har jag svårt att förstå de 100-tals miljoner de lägger på TV-, Bio, Radio och annan form av marknadsföring som går ner i privata fickor som tack för att de får synas... Nä fortsätt hellre sponsra idrott, gärna ungdomsidrott då. Men riktigt bra för innebandyn så detta gillas skarpt. Spelar själv och tycker det är en bra sport som passa alla åldrar!

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.