Innebandyns största sponsoruppgörelse

Svenska Innebandyförbundet och Försvarsmakten tecknar ett av de största sponsoravtalen i svensk innebandys historia. Avtalet innebär att Försvarsmakten investerar inte mindre än 11 miljoner kronor och fortsätter som huvudsponsor över hemma-VM 2014.
Två av svensk innebandys största stjärnor är Joel Kanebjörk och Victoria Wikström, som harn stått modeller, är nöjda med sina nya matchställ. Innebandyförbundet har framgång i marknadsarbetet och kan räkna in ytterligare en sponsor. Foto: perwiklund.se.


Samarbetet, som är skrivet på två och ett halv år och är värt 11 000 000 kronor, involverar elitverksamheten i form av Svenska superligan och de svenska landslagen men även breddverksamheten i form av ungdomsserier och turneringar.

Ett av de största avtalen

- Detta är ett av de största sponsoravtalen hittills i svensk innebandys historia. Försvarsmakten är en spännande och aktiv samarbetspartner som verkligen kan bidra till utvecklingen av Innebandyn, säger Innebandyförbundets generalsekreterare Göran Harnesk.

I förbundet och bland klubbarna finns en stolthet som kanske aldrig förr. Rekordavtalet visar att sporten är att räkna med i den tuffa konkurrensen från andra sporter.

11 miljoner skapar förutsättningar för att utveckla sporten i alla avseenden, inte minst samarbetet mellan lokala förband och klubbar eller distrikt

Första huvudsponsorn

Försvarsmakten blir nu även Svensk Innebandys första huvudpartner till VM i Göteborg 2014.

- Sponsring är ett viktigt sätt att synligöra vår verksamhet, säger Försvarsmaktens informationsdirektör Erik Lagersten.

Han ser samarbetet med innebandyn som ett spännande sätt att möta en idrottsintresserad och aktiv målgrupp.

- Försvarsmakten ska vara en attraktiv karriärväg och tänkbar arbetsgivare. Vi är mycket nöjda med samarbetet under förra säsongen och hoppas nu på att utveckla det ytterligare, menar Lagersten.

Tidigare i år har innebandyn nått avtal med Svenska Spel, Honda och italienska företaget Erreá som ska förse landslagen med utrustning.

Christer (inte verifierad)

ons, 2012-10-31 10:08

1. Skattepengar till sponsring

Det är väldigt enkelt för Försvaret att slösa bort våra skattepengar på verksamhet som ligger utanför deras kärnområde. Hoppas att försvarsministern tar ÖB i örat och sänker deras anslag med 11 MSEK eftersom dessa pengar inte behövs för verksamheten.

Mats (inte verifierad)

ons, 2012-10-31 12:16

2. Christer, sponsoring kan

Christer, sponsoring kan mycket väl vara rätt aktivitdt för Försvarsmakten. Varken du eller jag vet svaret på detta idag. Det viktiga är att man har en bra aktiveringsplan och, framför allt, en tydlig och relevant utvärderingsmodell för vilka resultat sponsorinsatsen skapar.

Kenneth (inte verifierad)

tors, 2012-11-01 11:42

3. Personalrekrytering

I.o.m. värnpliktens avskaffande måste Försvarsmakten rekrytera personal på den öppna marknaden. Självklart måste de då kunna marknadsföra sig. Om de här sättet är det rätta kan inte jag avgöra, men att utan analys fördöma det är inte seriöst.

Magnus (inte verifierad)

tors, 2012-11-08 14:19

4. Värnplikten no more

Som Kenneth säger är den avskaffad och jag kan inte tro att detta är dyrare än att dra in alla landets ungdomar på tester. Sålänge pengarna går till välmående och idrott ser jag inget problem med det. Däremot har jag svårt att förstå de 100-tals miljoner de lägger på TV-, Bio, Radio och annan form av marknadsföring som går ner i privata fickor som tack för att de får synas... Nä fortsätt hellre sponsra idrott, gärna ungdomsidrott då. Men riktigt bra för innebandyn så detta gillas skarpt. Spelar själv och tycker det är en bra sport som passa alla åldrar!

Temperaturen i Östersund kryper under nollan men för de ansvariga i Östersunds FK känns det som ljumma vårvindar. På måndagen blev det klart att det anrika byggföretaget Diös blir ny sponsor inför 2020. Under veckan har klubben också betalat av drygt en miljon på skatteskulden.

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Sverige  blir platsen för en unik golftävling de tre närmaste åren. På Bro Hof ska 78 damer möta 78 herrar i ett exceptionellt arrangemang i premiären 2020. Affischnamn  och värdar är de svenska essen, Annika Sörenstam och Henrik Stenson.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nils Wiberg med sitt företag Prioritet Finans är en av landets största idrottssponsorer. Nu har han tagit nya beslut. Hans miljoner ska få fart på de svenska herrarna i längdåkning och samtidigt blir han stjärnsponsor till IFK Göteborg Futsal. 

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.