Jätteavtal när motionärer ska inspireras

Det beskrivs som det kanske största sponsoravtalet inom svensk skidåkning. Coop Norge investerar i det världsledande långloppsteamet inom längdskidor, Team Exspirit, som nu blir Team Coop. Det handlar om ett mångmiljonbelopp enligt ett flerårsavtal.
Lukas Baur är senaste värvningen. Nu ska tjecken även satsa på klassiska långlopp.


- Jag känner inte till något avtal som är större, medger David Nilsson som är teamchef.

Loppen i Ski Classic runt om i Europa har med direktsändningarna i TV fått intresset att öka lavinartat på bara några få år. I samma takt växer också de kommersiella insatserna.

Drivs av TV-produktionsbolag

Team Exspirit drivs och ägs av svenska TV-produktionsbolaget IEC in Sports i Stockholm som står bakom TV-sändningarna från loppen och därför vill förstora uppmärksamheten så mycket det bara går.

Affärsidén ser nu att bli en riktig fullträff och långloppen växer till en jätteindustri i många länder och är redan en konkurrent till traditionell skidåkning.

Norska Coops inträde ger ytterligare resurser. Parternas överenskommelse innebär det i särklass största enskilda sponsoravtalet och handlar om många miljoner över flera år.

En aktiv livsstil

I Norge är skidåkning en nationalsport och Coop har via sporten målet att inspirera medlemmar och kunder att äta och leva sundare. Det är där Team Coops åkare ska göra en insats som frontfigurer för utvalda produkter.

- Det är väldigt spännande för oss att ge namn och samarbeta nära vårt eget långloppslag. Idrottssponsring passar oss bra då vi satsar starkt på ”en aktiv livsstil” segmentet och tillhandahåller både sportprodukter och sund mat, säger Svein Fanebust, VD på CoopNorge Handel.

- Vi är glada för att bli identifierade med ett vinnarteam i vår nationalsport, samtidigt som vi stöttar unga talanger och breddidrott. Grunden till satsningen på ett internationellt lag är ett samarbete mellan Coop-företag andra länder.

Direktsänds i 15 länder

Svein Fanebust och David Nilsson medger att samtal pågår med Coop i de övriga länderna där långloppscirkusen passerar, som Italien, Schweiz, Tjeckien och inte minst Sverige.

- Allt tog sin början i april då det fanns ett intresse både hos oss och norska Coop. Och när vi väl satte oss ned kom vi ganska snabbt överens, berättar David Nilsson.

Ski Classics direktsänds i mer än 15 länder världen över och Tv-distributionen växer snabbare än FIS World Cup. Samtidigt slår tävlingarna deltagarrekord. Vasaloppet har närmare 60 000 deltagare och Birkebeinerrennet närmare 40 000 deltagare under en vecka.

Både motionärer och elitåkare

- Vi ser långlopp inom längdskidåkning som en aktiv gren att satsa på av flera grunder. För det första vet vi att långlopp är stort bland våra 1,3 miljoner medlemmar och 22 000 anställda. En kommersiell viktig poäng är att elitåkarna och motionärerna deltar i samma tävling. Det skapar en folklig och jordnära ram runt arrangemanget, säger Vegard Hansen, sponsorchef på Coop Norge Handel.

På fredagen passade temaet på att presentera värvningen av en av världens absolut bästa klassiska skidåkare, Lukas Bauer. Den tjeckiske skidåkaren har många gånger visat sin kapacitet i de traditionella tävlingsspåren med två segrar i Tour de Ski, medaljer i OS och VM samt 23 individuella pallplatser i världscupen. Till vintern kommer vi även se honom i Ski Classics långlopp.

- Nu får jag ett väldigt professionellt upplägg med service och support. Det finns många meriterade åkare som jag kan lära av och jag ser fram emot vintern, säger Lukas Bauer.

Thomas Ejderhov

Fakta

Team Coop

Lagkapten Oskar Svärd, Sverige, trefaldig segrare av Vasaloppet och Jizerska Padesatka.

Jenny Hansson, Sverige, totalsegrare av Ski Classics 2012 och vinnare av Vasaloppet, Birkebeinerrennet och Marcialonga.

Seraina Boner, Schweiz, totalsegrare av Ski Classics 2011, vinnare av Birkebeinerrennet de två senaste säsongerna och segrar i både Marcialonga och Ski Classics Final.

Jimmie Johnsson, Sverige, fjolårets komet i långloppscirkusen med två pallplatser och ytterligare två topp fem platser i Ski Classics.

Morten Eide Pedersen,Norge, totalsegrare av Ski Classics ungdomstävling 2012.

Roger Aa Djupvik, Norge, tvåa i Birkebeinerrennet och Ski Classics Final 2012.

Espen Harald Bjerke, Norge, trea i Birkebeinerrennet 2012.
Nicola Morandini, Italien, två sjundeplatser i Marcialonga.

Lukas Bauer, Tjeckien, två segrar i Tour de Ski, medaljer i OS och VM samt 23 individuella pallplatser i världscupen.

PAL (inte verifierad)

fre, 2012-10-05 20:57

1. Koll?

Känns ju inte så troligt att det är större än Vattenfalls sponsring av landslaget.

När Stjernfors Golfklubb drevs i konkurs av en privat aktör tog medlemmarna saken i egna händer. Ett år senare är banan iordningsställd, caféet bemannat och optimismen på topp. Klubbens nystart har finansierats med bland annat bidrag från Sparbankens ägarstiftelse.

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Man kan tro att Jämtländska Sportkompaniet har fått storhetsvansinne… Bolaget arrangerar sprinttävlingen på Östersunds skidstadion i samarbete med ett ett tyskt och norskt bolag,  och de står nu bakom en uppgraderad tour som stöttar de lokala arrangörerna i varje land och stad. Totalt handlar det en nysatsning på flera miljoner. Målet är att Supersprint på 100 meter snö ska bli en World Sprint Series inom fyra år för damer och herrar. Bland annat en tävling i Dubai, jo, på snö. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nils Wiberg med sitt företag Prioritet Finans är en av landets största idrottssponsorer. Nu har han tagit nya beslut. Hans miljoner ska få fart på de svenska herrarna i längdåkning och samtidigt blir han stjärnsponsor till IFK Göteborg Futsal. 

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.