Jätteavtal när motionärer ska inspireras
- Jag känner inte till något avtal som är större, medger David Nilsson som är teamchef.
Loppen i Ski Classic runt om i Europa har med direktsändningarna i TV fått intresset att öka lavinartat på bara några få år. I samma takt växer också de kommersiella insatserna.
Drivs av TV-produktionsbolag
Team Exspirit drivs och ägs av svenska TV-produktionsbolaget IEC in Sports i Stockholm som står bakom TV-sändningarna från loppen och därför vill förstora uppmärksamheten så mycket det bara går.
Affärsidén ser nu att bli en riktig fullträff och långloppen växer till en jätteindustri i många länder och är redan en konkurrent till traditionell skidåkning.
Norska Coops inträde ger ytterligare resurser. Parternas överenskommelse innebär det i särklass största enskilda sponsoravtalet och handlar om många miljoner över flera år.
En aktiv livsstil
I Norge är skidåkning en nationalsport och Coop har via sporten målet att inspirera medlemmar och kunder att äta och leva sundare. Det är där Team Coops åkare ska göra en insats som frontfigurer för utvalda produkter.
- Det är väldigt spännande för oss att ge namn och samarbeta nära vårt eget långloppslag. Idrottssponsring passar oss bra då vi satsar starkt på ”en aktiv livsstil” segmentet och tillhandahåller både sportprodukter och sund mat, säger Svein Fanebust, VD på CoopNorge Handel.
- Vi är glada för att bli identifierade med ett vinnarteam i vår nationalsport, samtidigt som vi stöttar unga talanger och breddidrott. Grunden till satsningen på ett internationellt lag är ett samarbete mellan Coop-företag andra länder.
Direktsänds i 15 länder
Svein Fanebust och David Nilsson medger att samtal pågår med Coop i de övriga länderna där långloppscirkusen passerar, som Italien, Schweiz, Tjeckien och inte minst Sverige.
- Allt tog sin början i april då det fanns ett intresse både hos oss och norska Coop. Och när vi väl satte oss ned kom vi ganska snabbt överens, berättar David Nilsson.
Ski Classics direktsänds i mer än 15 länder världen över och Tv-distributionen växer snabbare än FIS World Cup. Samtidigt slår tävlingarna deltagarrekord. Vasaloppet har närmare 60 000 deltagare och Birkebeinerrennet närmare 40 000 deltagare under en vecka.
Både motionärer och elitåkare
- Vi ser långlopp inom längdskidåkning som en aktiv gren att satsa på av flera grunder. För det första vet vi att långlopp är stort bland våra 1,3 miljoner medlemmar och 22 000 anställda. En kommersiell viktig poäng är att elitåkarna och motionärerna deltar i samma tävling. Det skapar en folklig och jordnära ram runt arrangemanget, säger Vegard Hansen, sponsorchef på Coop Norge Handel.
På fredagen passade temaet på att presentera värvningen av en av världens absolut bästa klassiska skidåkare, Lukas Bauer. Den tjeckiske skidåkaren har många gånger visat sin kapacitet i de traditionella tävlingsspåren med två segrar i Tour de Ski, medaljer i OS och VM samt 23 individuella pallplatser i världscupen. Till vintern kommer vi även se honom i Ski Classics långlopp.
- Nu får jag ett väldigt professionellt upplägg med service och support. Det finns många meriterade åkare som jag kan lära av och jag ser fram emot vintern, säger Lukas Bauer.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
PAL (inte verifierad)
fre, 2012-10-05 20:57
1. Koll?
Känns ju inte så troligt att det är större än Vattenfalls sponsring av landslaget.