Livsmedelsjättarna i tuff sponsorkamp

En tuff lansering av långloppen i Ski Classic utmanar nu den mera traditionella skidåkningen i Världscupen. Det är också en kamp mellan de stora livsmedelsjättarna som nu går in med mångmiljonbelopp för att hitta sina kunder. Samtidigt vaknar kommuner och vill stärka turismekonomin.
Marcus Hellner och övriga i Världscupen känner allt mera av konkurrensen från långloppsserien Ski Classic. Foto: Stian Lysberg Solum, Scanpix


Många intressegrupper kraftsamlar inför vintern och här gäller inte ”ur spår”... Skidåkning berör så många människor och är vägen till handel och den slutliga kunden i affären.

Satsar på varsitt håll

Det är därför Ica och Coop nu sponsrar skidåkningen med åtskilliga miljoner

Motionsåkaren är målet och vägen dit går via stora sponsorer, spektakulär TV-bevakning och dessutom kommuner som ser jättelika intäkter från besöksnäringen.

Först kom beskedet att Coop Norge investerar i det världsledande långloppsteamet inom längdskidor, Team Exspirit, som blir Team Coop.

Större än Vattenfall?

David Nilsson som är teamchef och ledande inom långloppscirkusen Ski Classic beskrev flerårsavtalet som det kanske största sponsoravtalet inom svensk skidåkning. Då bör det vara stort med tanke på hur Vattenfall öser in miljoner i svensk skidåkning.

Team Exspirit drivs och ägs av svenska TV-produktionsbolaget IEC in Sports i Stockholm. Affärsidén var raffinerad – vi skapar ett evenemang och säljer TV-sändningar från varje tävling.

Nu är Ski Classic etablerat och växer för varje år. Mer än 15 länder väntas sända från tävlingarna och TV-distributionen växer snabbare än FIS World Cup. Samtidigt slår tävlingarna deltagarrekord.

Coop presenterar eget stall

Inte bara åkarna lockas i allt större skaror. Sponsorerna upptäcker möjligheterna och avtalet med norska Coop omfattar både själva tävlingsserien och en omfattande kampanj på hemmaplan.

Coop vill inspirera medlemmar och kunder att äta och leva sundare. Team Coops åkare blir frontfigurer för utvalda produkter.

- Det är väldigt spännande för oss att ge namn och samarbeta nära vårt eget långloppslag. Idrottssponsring passar oss bra då vi satsar starkt på ”en aktiv livsstil” segmentet och tillhandahåller både sportprodukter och sund mat, säger Svein Fanebust, VD på CoopNorge Handel.

Vid avslöjandet om sponsoraffären framkom att målet också är att Coop Sverige ska involveras.

Ica i tre-årigt avtal

Nu kommer nyheten att ytterligare en livsmedelsjätte går in i skidsporten. Ica väljer att bli ny teamsponsor till längd- och alpina landslaget.

Precis som vid Coops engagemang anslår man en offensiv via ”En aktiv livsstil”. Därför gäller samarbetet även skidförbundets projekt ”Alla på snö” som syftar till att få fler barn att prova på skidåkning under lekfulla former.

Avtalet är treårigt och innebär att Ica tar en aktiv roll i arbetet med att sprida kunskap om mat, kost och hälsa.

- Icas engagemang med fokus på hälsa, barn och ungdomar blir en stor styrka för båda parter, säger Niklas Carlsson, förbundsdirektör Svenska Skidförbundet.

Sofia Olsson, sponsorchef ICA Sverige AB framhåller samma fördelar:

- Längdskidor och utförsåkning har en lång tradition i Sverige och främjar ett aktivt liv, hälsa och välbefinnande på ett sätt som vi värdesätter.

Åre vill ha även längdåkarna

Ett Mora utan Vasaloppet är svårt att tänka sig.

Nu om inte förr kanske uppskattningen växer lokalt för vad Vasaloppets organisation åstadkommer. De olika loppen ger turismintäkter på omkring 250 miljoner varje år.

En enorm ekonomisk motor, numera året om, och det är fakta som andra kommuner sneglar mot. I Åre vill jämtlänningarna åstadkomma något liknande.

Köper säsongsfinalen

Kommunen investerar 3 miljon kronor tre år framåt och köper säsongsfinalen av Ski Classic. Uförsåkningens Åre blir längdskidåkningens Åre.

- Förr var det här otänkbart, men nu har längdtrenden nått oss, medger Jan Andersson, näringslivschef i Åre Kommun.

Jämtlänningarna tror sig ha hittat ett vinnande koncept i det faktum att alla åkare som har tränat frenetiskt under hösten och vintern inför Vasaloppet nu får ett till lopp att se fram emot.

- Årefjällsloppet kommer bjuda på jämtländsk lågfjällsterräng, i påsktider då fjällvärlden är som vackrast. Det borde dra.

Två klasser gäller, 75 km respektive 35 km. 7.5-klass ingår i Ski Classics final.

"Huvudsaken vi blir synliga"

- Vi vill haka på den otroligt positiva längdtrenden, medger Jan Andersson.

Apropå striden om marknadsandelar mellan traditionella Världscupen och Ski Classic säger Andersson:

- Det har inte så stor betydelse. Vi kommer ändå ut på ett bra sätt och blir synlig inför en stor publik.

David Nilsson är synnerligen nöjd med överenskommelsen med Åre:

- Här finns en fantastiskt potential och en fantastisk miljö. Jag är överväldigad av allt stöd vi fått från markägare, vilket inte alltid är så givet. Den här tävlingen kommer absolut att lyfta cupen.

Spektakulär TV

I allt som sker är TV ett viktigt, ibland viktigast inslaget.

David Nilsson lovar:

- TV-sändningen från Åre kommer att likna den från Tour de France. Vi ska använda flygplan och helikoptrar. Det blir världens svåraste TV-produktion, med tanke på alla svåra faktorer, typ väder och vind, säger David Nilsson.

TV4-Gruppen har också köpt tv-rättigheterna till Ski Classics tv-rättigheterna till fem av de sex långloppen i Swix Ski Classics av IEC in Sports. 

- Långloppen i Swix Ski Classics har utvecklats väldigt positivt de senaste åren med en kraftig ökning av antalet motionärer, säger Hans Pekkari sportchef TV4-Gruppen.

Thomas Ejderhov

En representant för den utländska sponsor som ska rädda ÖFK: existens med en gåva om 15 miljoner kronor förnekar i lördagens Expressen all kännedom om en sådan transaktion. Senare på lördagen presenterades ett uttalande på klubbens hemsida under rubriken ”ÖFK ochPuls8 gör ett gemensamt uttalande".

66-årige Lasse Diding, välkänd i Varberg som mångmiljonär, kommunist , fastighetsägare och tidigare hotelldirektör får rubriker eftersom han vill köpa namnet på stans bästa fotbollsarena, gamla traditionella Folkbergsvallen  och  döpa om den till Leninstadion

Diding  har redan en Leninstaty som han vill ställa vid fotbollsarenan i Varberg – lagom till den allsvenska arenan.

Det var som en saga. Lilla Åby-Tjureda gjorde på tre år en blixtresa till elitserien i bandy. Byggde rekordsnabbt och rekordbilligt en hall för 43 miljoner kronor som stod klar till premiären. Allt var glädje, hurrarop och applåder. Men alla sagor slutar inte lyckligt. Laget kom toksist i elitserien.

Så frågan är vad som händer? Blir det en snabbresa nedåt nu?

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elias Pettersson genombrott i NHL är välkänt. Att hans stjärnglans stärks stadigt kommer det nu ytterligare bevis på. Han har skrivit ett personligt kontrakt med Vitamin Well där han ska bli en av varumärkets ambassadörer. Han  blir företagets första ambassadör inom ishockey.

Han lever ensam i dag och på existensminimum med en skuld hos Kronofogden på 20 miljoner kronor. Hustru och barn har flyttat och han tvingades lämna hus och jobb, men har nu varit spelfri i 20 månader och ser, trots all bedrövelse, en fortsättning på livet.

På ett år omsatte han 200 miljoner hos spelbolagen, han som knappt hade köpt en trisslott tidigare… Nu berättar han allt i boken Lukas Betting. Inte minst hur lätt det är att bli spelmissbrukare.

EBU, Europeiska radio- och TV-unionen, har säkrat både en förlängning och ett nytt avtal med  Internationella skidskytteförbundet. Ett kontrakt som gäller fram till 2026, med en möjlighet för IBU och EBU att förlänga ytterligare fyra år. Det innebär att det blir fortsatt mycket skidskytte i SVT.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.