En annorlunda fotbollssponsor

Dagens nya och annorlunda sponsor – musikgruppen Gyllene Tider. Medlemmarna har lite skilda sympatier och därför gynnas både fotbollsklubbarna i Halmstad, HBK och Halmia.
Grabbarna i bandet har lite olika favoritlag hemma i Halmstad. Därför blev det ett beslut om att sponsra både HBK och Halmstad. Foto: Sofie Wiklund, Scanpix

 

Halmstads BK återkommer i år i Allsvenskan och nu krävs mera pengar. Därför var Gyllene Tiders initiativ välkommet.

"Man kan hålla på två klubbar"

”Kan man hålla på både Djurgården och AIK? Kan man hålla på både Manchester City och Manchester United? Milan och Inter? Tja, varför inte? Gyllene Tider kan!”, skriver bandet i ett pressmeddelande.

Bandets logga kommer att finnas på de båda lagens matchdräkter. HBK ska spela med ett rött Gyllene Tider-emblem och Halmias med ett ett blått på sina ryggar.

- Vi är oerhört lyckliga, stolta och smickrade över att Gyllene Tider vill inleda ett samarbete med oss, säger Glenn Silverholt, försäljnings- och marknadschef i HBK.

- Det känns som ett naturligt partnerskap mellan två varumärken som förknippas starkt med sommaren i Halmstad

"Micke? Han går helst och fiskar"

I Halmia är marknadsansvarige Per-Gunnar Sjöö lika belåten:

- Per Gessle som är en stor sponsor av Halmia sen många år tillbaka kommer nu tillsammans med övriga medlemmar i Gyllene Tider att sponsra Halmias herr- och damlag i division 1. Vi är mycket glada över att ha Gyllene Tider som samarbetspartner inför denna spännande säsong.

Det här med dubbla sympatier förklarar bandmedlemmarna i pressmeddelandet: ”Jo, Gyllene tider är uppdelade i två fotbollsläger. Per, MP och Göran är alla Halmianer medan Micke Syd har HBK-kepsen käckt på svaj. Anders då? Han går helst och fiskar."

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.