En annorlunda fotbollssponsor

Dagens nya och annorlunda sponsor – musikgruppen Gyllene Tider. Medlemmarna har lite skilda sympatier och därför gynnas både fotbollsklubbarna i Halmstad, HBK och Halmia.
Grabbarna i bandet har lite olika favoritlag hemma i Halmstad. Därför blev det ett beslut om att sponsra både HBK och Halmstad. Foto: Sofie Wiklund, Scanpix

 

Halmstads BK återkommer i år i Allsvenskan och nu krävs mera pengar. Därför var Gyllene Tiders initiativ välkommet.

"Man kan hålla på två klubbar"

”Kan man hålla på både Djurgården och AIK? Kan man hålla på både Manchester City och Manchester United? Milan och Inter? Tja, varför inte? Gyllene Tider kan!”, skriver bandet i ett pressmeddelande.

Bandets logga kommer att finnas på de båda lagens matchdräkter. HBK ska spela med ett rött Gyllene Tider-emblem och Halmias med ett ett blått på sina ryggar.

- Vi är oerhört lyckliga, stolta och smickrade över att Gyllene Tider vill inleda ett samarbete med oss, säger Glenn Silverholt, försäljnings- och marknadschef i HBK.

- Det känns som ett naturligt partnerskap mellan två varumärken som förknippas starkt med sommaren i Halmstad

"Micke? Han går helst och fiskar"

I Halmia är marknadsansvarige Per-Gunnar Sjöö lika belåten:

- Per Gessle som är en stor sponsor av Halmia sen många år tillbaka kommer nu tillsammans med övriga medlemmar i Gyllene Tider att sponsra Halmias herr- och damlag i division 1. Vi är mycket glada över att ha Gyllene Tider som samarbetspartner inför denna spännande säsong.

Det här med dubbla sympatier förklarar bandmedlemmarna i pressmeddelandet: ”Jo, Gyllene tider är uppdelade i två fotbollsläger. Per, MP och Göran är alla Halmianer medan Micke Syd har HBK-kepsen käckt på svaj. Anders då? Han går helst och fiskar."

Räddningsaktionen för Östersunds FK fortsätter.På måndagen framkom, via tidningarna Östersunds-Posten och Länstidningen hur försäljningen har gått sedan starten i september att när aktier i klubbens dotterbolag, Östersunds FK Elitfotboll AB, började att saluföras.

Evenemangsgatan i Göteborg är något som många andra kommuner sneglar mot och ser som ett föredöme. Med arenor samlade så föredömligt  - med Scandinavium, Lisebergshallen, Valhallabadet, Heden,  Ullevi och Valhalla sporthallar finns ett jättelikt utbud av arrangemang årligen och lockar flera hundra tusen besökare. Det innebär att ingen annan stans är idrottsturismen så utvecklad – och nu hotad.Det finns ett växande behov av renovering och nybyggen. Kruxet  är politikerna inte kan hålla sams när frågorna kommer på bordet.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nu ska hockeyspelarna i Tre Kronor bli eleganta, åtminstone utanför isen. Svenska Ishockeyförbundet nämligen kan presentera Brothers som ny samarbetspartner till Tre Kronor. 

SVT har lyckats köpa sändningsrättigheter till vinteridrott som innebär mer och ett bättre innehåll i framför allt Vinterstudion. Detta efter att SVT har förlängt avtalet med Österrikes skidförbund vilket innebär tillgång till samtliga världscuptävlingar i Österrike till och med våren 2024. I rättighetspaketet ingår även  tävlingar i längdskidor, skicross, freeski och snowboard i Österrike. Avtalet sträcker sig till och med april 2024. Vinterstudion är säkrad för ett par år framåt.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.