Så här ska nya Canal+ locka dig

Viasat erövrade Premier League och har Champions League sedan tidigare. Nu kommer Canal+ med moteld i kampen om sportentusiasterna som älskar tv-idrott. En kanal för hockey, en för fotboll och nya sporträttigheter ska få tittarna att stanna hos Canal+.

På måndagen lät Canal+ meddela hur utbudet stärks. Efter en tid av funderingar kring strategi och även köp av nya TV-bilder blir det nu upp till tittarna att avgöra om det är lockande paket med rätt pris när Viasat snart kommer med sina menyer.

Nya sändningsrättigheter

Bland de nya rättigheterna hos Canal+ märks årets Wimbledontennis samt ATP- och WTA-turneringar i tennis, amerikanska basketligan NBA, italienska Serie A i HD, Ultimate Fighting Championship, amerikanska Major League Soccer och Copa America 2011.

Canal+ väljer att erbjuda ett smörgåsbord av sportevenemang. Fotboll och hockey får varsin kanal. Med ett utökat utbud från främst La Liga samt allsvenskan och elitserien kryddat med internationell idrott ska mixen bli oemotståndlig, är det tänkt.

- Vi stärker erbjudandet och ökar utbudet ytterligare. Dessutom kompletterar vi vårt erbjudande ytterligare genom att addera tennis, basket och kampsport från de allra bästa turneringarna och ligorna till vårt utbud, säger Jonas Eriksson, vd Canal+.

Magasin från Barcelona

I klartext innebär det tre allsvenska matcher per vecka och sex elitseriematcher per vecka.

Dessutom blir det magasinsprogram om och från några av världens främsta klubbar, som Barca-TV, Real Madrid-TV och Milan-TV.

I augusti lanseras två renodlade sportkanaler för hockey respektive fotboll. I höst ska också ett nytt kanalpaket introduceras för tittarna. Säsongskortet försvinner och ersätts i första hand av ett sk maxkort och då ingår  samtliga sport-, film- och seriekanaler, alla pay-per-view-matcher från Allsvenskan och Elitserien samt de två nya kanalerna för fotboll och hockey.

Christer T (inte verifierad)

tis, 2010-05-11 08:14

1. Canal+ vs. Viasat - men vem betalar?

Canal+ och Viasat slår sig för bröstet och talar om hur duktiga de är som tar hem nya "ligor" och sportevenemang, men vem betalar? Jo, såklart vi tittare. Jag har tills nyligen haft båda leverantörerna och sluppit bekymra mig om, framförallt var toppfotbollsmatcherna i Europa går på för kanal. Men 1200 pix i månaden kändes tills sist för dyrt för den sport jag verkligen tittar på och jag valde Viasat. Kändes då helt rätt, CL, La Liga och sedan började man också klappa sig för bröstet att Premier Leauge erövrats. Dock sas inget om att det var på bekostnad av La Liga. När jag häromdagen upptäckt att Giro de Italia startat tänkte jag se det sena sammandraget. Bara för att upptäcka att Eurosport inte ligger hos Viasat...... Har jag Canal+ så kan jag köpa en allsvensk match för 139:- vilket ju inte känns som något "förmånspris". Varför kan inte det gå att göra hos Viasat? samarbete! Vi idrotts-/fotbollsintresserade borde på något sätt agera eller reagera men hur?

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

AIK var länge den fula ankungen i bandysagan tills framför allt miljonären Marco Engborg ville att AIK skulle återta en plats bland hermelinerna. Med hjälp av en välfylld plånbok förverkligade Engborg sin dröm och på några snabba säsonger var AIK tillbaka i högsta serien inför säsongen 2019-2020.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

Nu gör SVT en egen lansering. ”SVT – kanalen för damfotboll!”

Sportevenemang och tv – men i vilken kanal… Den här gången är det SVT som har varit på tårna. SVT har klart med större delen av det svenska damlandslagets kvalmatcher och landskamper och nu står det klart att EM 2021 sänds i SVT. 

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.