Har vi ingen lust att betala här heller?

Det här med betalkanaler i TV och viljan att betala skiftar. Tydliga bevis är utbudet de senaste dagarna även om man från ansvarigt håll anser att mätningarna om antalet tittare kan skifta. Men skillnaderna markerar hur olika vi resonerar.

Siffrorna från mätföretaget MMS gav säkerligen många beslutsfattare inom TV-industrin en tankeställare.

Då flyr TV-tittarna?

Sportbladet granskade de första dagarnas beteende och hävdade att vid landskamper i betalkanaler flyr tittarna.

Då gällde det Tre Kronors seger mot Finland i Karjala Cup. Hockey, som för åtskilliga är garanterat bra tv, gav inte alls det utfall som många tog för givet. Enbart 154 000 tittare lockades till TV 10 via Viasat.

Och sedan rapporterades om att fotbollslandslagets match mot Danmark bara sågs av ca 58 000 i Canal+.

Kommentarerna så långt, enligt Sportbladet, var följande :

- Det var runt 58 000 tittare. Men det är ingen officiell tittarsiffra, så du bör nog få godkänt från Canal+. Vi har ingen tid att gå på mer än den som är i tablån, mellan klockan 19 och 21 på fredagskvällen, säger Sarah Magnusson, kontaktperson på MMS.

- Vi mäter inte tittarsiffror på det sättet, eftersom Canal plus är abonnemangsbaserat. Men vi vet att matchen hade en räckvidd på 155 000 personer. Till det tillkommer alla som köpte matchen som pay per view i tv och på Csports, säger Ulrika Westerberg, pressansvarig på Canal +.

Vill inte släppa siffrorna

Därpå följde tisdagskvälllens landskamp på Wembley, England-Sverige. Publiksiffran var den sämsta i historien på Wembley med endast 48 865 betalande åskådare.

Men framför TV-apparaterna satt åtskilliga svenskar. 772 000 tittare blev noteringen vid matchen som sändes i TV4 Sport.

Hur många betalabonnemang som Canal+ och Visat säljer vore bra intressant att ta del av. Dels försäljningen i dag och dels över tid.

Våra TV-vanor torde förändras i takt med utbud och medvetenhet. Kanske har konkurrensen om TV-tittarna blivit så stor att vi har lätt att hoppa över och ta en annan kanal. Ungefär som vi väljer en annan sajt på nätet när vi måste betala.

Andreas (inte verifierad)

tors, 2011-11-17 17:23

1. Nej det var inte TV4 som

Nej det var inte TV4 som sände Karjala Cup, det är MTG. En gång till tack...

Thurk (inte verifierad)

fre, 2011-11-18 08:57

2. Goda intäkter på att gräva sin egen grav?

Sevensk fotbolls försäljning av TV rättigheter ger ju stora intäkter det är klart. Jag minns dock en tid (70-talet början på 80) när jag följde Hockey VM varje år. När sedan VM började sändas på en kanal, Tv3, som jag inte hade tillgång till, började ibntresset avta. Idag ser jag aldrig på Hockey. I stället irriterar jag mig på all Hockey jag tvingas lyssna på när jag sätter på min bilradio. Kan det vara så att SvFF gräver sin egen grav? Skulle det kunna vara alternativ att producera sina matcher själv och bädda in reklam i strömmen sända över internet till alla som vill se? Större tillgänglighet skapar ett större intresse som ger en positiv spiral.

Östersunds FK har lyckats samla in 20 miljoner kronor.

- Målet är uppnått, lyder glädjemeddelandet på klubbens hemsida

Det var tidigt i höstas som ÖFK satte upp målet att få in 20 miljoner kronor i externt kapitaltillskott för att klara ekonomin.

Handbolls-EM, startar i dag, fredag. Spelplats som så många gånger förr, i olika sporter, är Scandinavum i Göteborg.

”Sveriges mesta arena” sedan invigningen 1971 – här har inte mindre än 16 europeiska mästerskap genomförts i arenan. Nu är det åter dags när EM i handboll 2020 drar igång och då blir arenans 17:e EM. Tillsammans med 18 världsmästerskap gör det Scandinavium till en riktig mästerskapsarena.

Han beskriver sig själv som ekonom i livserfarenhet. Egenskaper som ska bidra till att pågående EM, det 14:e mästerskapet i ordningen, blir tidernas svenska handbollsfest. Trots fiaskot mot Portugal.

EM-generalen, Krister Bergström, rekryterades från AhaWorld AB,  som investerar inom internet-baserat spel med kärnverksamhet i nätcasino-branschen. Hans stora utmaning är att fylla 170 000 stolar i de arenor där mästerskapet äger rum. Gruppspelet i Göteborg blev en fullträff, med tre utsålda Scandinavium, totalt över 30 000 åskådare.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ibland tar sig idrottssponsring uttryck i de mest märkliga och positiva formerna. Som  i Göteborg. I december genomförde Göteborgsvarvet, till förmån för WaterAid, en julkampanj för att samla in pengar till ett livsviktigt arbete - och resultatet blev strålande!

Sportbladet inleder en storsatsning på bandy som innebär sändning av Elitseriens samtliga matcher. Aftonbladet fortsätter arbetet med Bandypulspå samma sätt som tidigare, men utvecklar samtidigt sändningarna för att få en större målgrupp.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.