Ola Serneke och byggpartnernErik Selin, skådar ut från Karlatornet. skyskrapan i stadsdelen Lindholmen i Göteborg. 246 meter hög,Sveriges och Nordens högsta byggnad. Foto: Adam Ihse
Stordalens bolag, Strawberry nyligen köpte namnrättigheterna för Friends Arena i Stockholm och han visar öppet att han är sugen på mera affärer i Göteborg.
– Göteborg behöver en ny modern arena i storleken av Tele2 arena, säger Stordalen till GP.
Det var i sällskap med 3 000 anställda som Petter Stordalen avslöjade att bolaget hade köpt namnrättigheterna till Friends. Från 12 tolfte juli ska arenan heta Strawberry arena till ett pris av drygt 100 miljoner kronor.
Ett enkelt beslut
– När Stockholm live kom till oss var det för mig ett relativt enkelt beslut att vi vill vara med och utveckla arenan, säger Petter Stordalen.
Han var beredd på en del reaktioner, men tog det med jämnmod.
– Vi är först och främst ett hotellbolag men vi gör också många andra saker, vi har konferenser och events ovh vi skapar mötesplatser och Friends är Nordens största mötesplats.
– Det är en unik arena. Vi har varit med sedan dag ett, vi drev alla ”food and beverage-verksamheter” i början så vi känner att det inte bara är hemmaplan, det är en del av vår identitet.
– Det är alltid någon som hävdar att de är experter som vill ha sina ”fifteen seconds of fame”. Det bryr jag mig väldigt lite om. Det som är viktigt är att man ska kunna diskutera saker. Jag har stor respekt för AIK och att de önskar att arenan ska heta AIK.
– Men det är Stockholm live som bestämmer, de var ute efter en samarbetspartner, de önskade att jobba tillsammans med oss och vi tackade ja, säger han.
han kan sin historia om Göteborg. Strawberry-kedjan grundades på 1990-talet och i dag har Stordalen inte mindre än13 hotell i Göteborg. Ytterligare två är aktuella, i Karlatornet och vid Mölndalsån. Och han är pigg på att hylla Göteborg och hur stan utvecklas – men döljer inte att han tycker att det saknas en stor stadionarena som kan förvandlas till inomhusarena.
Skulle ge mycket
– Jag har stor respekt för att den kommunala kakan ska räcka till mycket, men att få en året runt-arena tror jag hade gett enormt mycket i arbetstillfällen och skatteintäkter. Inte bara för arenan utan även för alla hotell, restauranger och varuhandlare.
-Att Göteborg tappar en radda stora arrangemang är helt säkert, och det innebär förlorade intäkter, både för staden och näringslivet.
– Stockholm har tre arenor på ett litet område med Avicii, Tele2 och Friends, snart Strawberry. Då borde Göteborg kunna ha en som är inomhus.
– Göteborg behöver en ny modern arena i storleken av Tele2-arena, i varje fall för att locka till sig de stora internationella evenemangen och konserterna.
– Nya Ullevi är bra och Got event genererar intäkter på nästan 2 miljarder av det vi kallar turistekonomiska effekter. Att då skaffa sig en möjlighet för inomhusarrangemang för hela året tror jag skulle ha en fantastisk effekt för hela Göteborg.
Är han då intresserad av att vara delaktig?
"investerat mest"
– Göteborg är den staden där jag investerat mest pengar när det gäller hotell och restauranger i hela Strawberry. Vi har precis öppnat Draken och ska bygga ett hotell precis bredvid Oceana och Liseberg. Vi är en av de som investerat mest i Göteborg inom resenäringen, det är vårt område, det är andra aktörer som driver arenor. Vi kan vara med som samarbetspartner till hundra procent, men det är andra som driver den verksamheten inte vi, fastslår han i GP
Sttordalen är kund hos Serneke i Karlatornet så de har säkert redan träffats….
Thomas *Ejderhov
Skriv kommentar