Kommunerna vill också bli EM-vinnare

Dam-EM i fotboll närmar sig med stormsteg. Samtliga spelorter satsar miljonbelopp i en förhoppning om att många fotbollssupporters ska komma. Målsättningen för EM-staben är att det ska bli det bästa mästerskapet hittills.
Fotbollsfest på Nya Parken - då handlar det mestadels om allsvenska IFK Norrköping. Men i juli tar damerna över huvudrollerna. Foto: Martin Lidman

 

Sportsligt och publikt ser alla fram emot en folkfest och en fullträff arrangörsmässigt.

Svenska Fotbollsförbundet och arrangörsorterna har en efter en sammankallat till pressträffar för att presentera en lägesrapport med knappa fem månader till premiärmatchen i EM. I veckan var turen kommen till Norrköping.

UEFA kräver succé

Östgötagruppen Linköping-Norrköping härbergerar spelgrupp C med deltagande nationer som Frankrike-England-Spanien-Ryssland. Därtill får man en slutspelsmatch vardera.

Hos Norrköpings kommun finns en stolthet över att ha blivit utvald till spelort. Nu känner östgötarna sitt ansvar för PR och marknadsföringen och är medvetna om att UEFA näst intill kräver en succé för mästerskapet.

Kommunens projektansvarige Johan Bergerfalk är medveten att det kostar en del av skattebetalarnas pengar, men tror att man får igen det i en turistekonomisk omsättning och att besökarna kommer att gynna det lokala näringslivet.

Uppemot 15 miljoner i turistomsättning

- Vi ser möjligheten att skapa ett uppsving i besöksnäringen och att kommunen får värdefull PR.

Budgeten ligger på cirka 1 miljon kronor per år under de tre år man förberett och jobbat med EM-arrangemanget i Norrköping.

Ställ det mot en beräknad turistekonomisk omsättning om 10-15 miljoner.

Budgetanslag om 3 miljoner

På kostnadssidan är det främst löner för de som jobbar med arrangemanget samt marknadsföringen som ryms inom budgetanslaget om totalt 3 miljoner.

- Vi måste hålla projektbudgeten. Det är viktigt för vårt förtroende hos allmänheten, betonar Bergerfalk, vis om att andra idrottsarrangemang i Sverige överskrider sina gränser med stor marginal.

Förhoppningen är att 5-7 000 åskådare ska komma till varje gruppspelsmatch på Nya Parken som rymmer 10 500. Då räknar man med att merparten är svenskar och övriga är fans från de andra deltagande nationerna.

25 matcher på sju orter

Biljettförsäljningen för hela EM fortlöper bra enligt projektledaren Göran Havik som med sin stab jobbar energiskt med att bygga upp intresset.

Havik menar att man behöver få människor runt om i Sverige och främst på spelorterna att uppleva en stolthet för och med evenemanget. Totalt sett innehåller EM

25 matcher som skall spelas i Norrköping, Linköping, Växjö, Kalmar, Göteborg, Halmstad och finalen på Friends Arena i Solna.

Bengt Skagerström

Fakta

Matcher i Norrköping:
Fr 12 juli: Frankrike-Ryssland
Må 15 juli: Spanien-Frankrike
To 18 juli: Ryssland-Spanien
To 25 juli: Semi 2

Linköping
12 juli: England-Spanien
15 juli: England-Ryssland
18 juli: Frankrike-England
22 juli: Kvartsfinal

Johan Bergerfalk är Norrköpings projektansvarige för EM.

Oskar (inte verifierad)

lör, 2013-02-23 12:09

1. Föreningslivet

Föreningslivet måste vara den avgörande faktorn tillsammans med kundaktiviteter som kan stimulera distriktens och SvFF:s sponsorer. Annars kan man vara rädd för att det inte blir den folkfest som vi alla hoppas på. Låt distrikten arbeta med centrala sponsorer och att de gör aktiviteter/erbjudande så kommer det att bli bra.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.