Evenemangsstöd ska ge fler arrangemang

Kommuner över hela Sverige söker ständigt mer information runt idrottsturism och undrar hur beteendegrunderna ser ut. Var börjar man och hur utvecklas formerna för ett samspel med föreningar? återkommer som frågor. I  Lund har man kommit en bra bit på väg.  Att locka för att starta kreativiten ska ske via evenemangsstöd.

idrottsevenemang eller kulturarrangemang. Nu vill Lunds kommun locka fram kreativiteten i stan.

Lunds kommun har som ambition att utvecklas ytterligare som evenemangsstad. Hur detta ska ske finns utförligt beskrivet i den evenemangs- och mötesstrategi som antogs 2019. 

I strategin listas vilka typer av evenemang och möten som är extra intressanta för kommunen och vilka kriterier dessa ska uppfylla. Är en förening, eller för all del, även en privatperson intresserad av att arrangera ett evenemang eller möte isom uppfyller dessa kriterier finns nu möjligheten att söka evenemangsstöd.

Evenemangs- och mötesstrategin syftar till att prioritera bland och underlätta för evenemang och möten i Lunds kommun. Strategin ska genom att främja hållbara och innovativa evenemang och möten bidra till att skapa upplevelser och kunskap för boende och tillresta, öka antalet besökare och stärka bilden av Lund  

– Det nybildade destinationsbolaget Visit Lund AB ska bland annat värva publika evenemang och professionella möten till Lunds kommun. Genom evenemangsstöd vill vi uppmuntra aktörer att genomföra hållbara evenemang och möten i Lund. Stödet ska bidra till att skapa upplevelser för kommuninvånarna och tillväxt i besöksnäringen, säger Tove Möller Andersson, tf vd i Visit Lund AB.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.