Konsten att utnyttja digitala kraften

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Under de senaste tre månader har jag hört uttrycket ”When life hands you lemons, make lemonade” till leda. Frasen handlar givetvis om att vända något negativt till något positivt, och även om jag är trött på uttrycket så står jag fullt bakom inställningen

Under de senaste tre månader har jag hört uttrycket ”When life hands you lemons, make lemonade” till leda. Frasen handlar givetvis om att vända något negativt till något positivt, och även om jag är trött på uttrycket så står jag fullt bakom inställningen. 

Inom Svemo har vi rent praktiskt försökt att använda Corona-krisen till att stärka förbundet på olika sätt. Jag vet att andra förbund har satsat mer på att övervintra, och all respekt för den strategin men jag tror mer på att använda tid till utveckling.

Kraften i digitala hjälpmedel

Under de senaste åren har vi inom Svemo satsat mycket tid och pengar på utveckling av digitala hjälpmedel. Om vi inte inom detta område ligger längst fram bland förbunden, så är vi i vart fall med i täten. Detta har givetvis gynnat oss när tävlingsverksamheten tvärstannade i början av april. Via vårt tävlingsadministrativa system hade vi full koll på vilka tävlingar som var godkända, och kunde arbeta direkt med kommunikation mot dessa arrangörer.

Eftersom träning fortfarande var tillåten (och uppmuntrades av såväl Folkhälsomyndighet, Regering och RF) så kunde vi enkelt administrera Prova-På-licenser via vår digitala app.

Men den största nyttan har vi nog haft av vår utbildningsplattform, IUP, som vi tillsammans med Basket- och Amerikanska Fotbollförbundet utvecklat. Reserestriktioner och större samlingar gjorde traditionell utbildning svår, och istället kunde vi erbjuda digitala utbildningar för våra förare och funktionärer.

Under krisen har dessutom andra förbund knutit sig till vår utbildningsplattform, ett tecken på att digital utbildning är en del av framtiden.

Kommunikation är A och O

Som alltid är det dock kommunikation som är den springande punkten vid större kriser. Vi hanterade detta på lite olika sätt beroende på målgrupp och behov. Genom att inte utnyttja möjligheterna till korttidspermittering, kunde vi hålla en hög servicenivå gentemot de arrangörer, föreningsrepresentanter och förare som hade specifika frågor eller som ville delge oss deras synpunkt på våra beslut.

Vi hade full förståelse för den frustration som rådde över att inte kunna utöva sitt stora intresse, men fick många chanser att i dialog förklara varför vi tagit de beslut vi tagit. Så här i backspegeln, tror jag att detta ledde till att vi hade en stor förståelse ute i verksamheten och att efterlevnaden var så fantastisk.

Vi kallade också tidigt våra sektioner för avstämningar med ungefär två veckors mellanrum, för att tillsammans med dem förankra beslut och rekommendationer, samt för styrelsen att få reaktioner och aktioner från verksamheten. Detta tätare samarbete vill vi behålla, eftersom den respekt och förståelse som det skapat är värt att fortsätta odla.

Vi samlade också distrikten för liknande avstämningar, och för att de skulle kunna ställa frågor direkt till oss baserat på deras kontakter med våra föreningar. Även detta har varit väldigt givande. Jag tror att vi alla insett att vi måste ha ett tätt samarbete och kommunikation mellan styrelse och distrikt, för att vi ska växa och bli bättre som förbund. Min stilla förhoppning är att vi gemensamt ska arbeta med en organisation som ger våra medlemmar och förare en ännu bättre verksamhet. I dialog med distrikten lyckades vi dessutom hitta en bra lösning för årets förbundsmöte – som givetvis genomfördes digitalt.

Den löpande Corona-informationen

Vi har givetvis som de flesta förbund gått ut med information löpande via hemsida, och deltagit i de avstämningsmöten som RF genomfört – allt för att skapa en tydlig och uppdaterad information mot verksamheten. Vi har dessutom som många andra använt sociala medier för att snabbt nå ut med ny information, samt publicerat filmer via digitala medier för att nå alla åldersgrupper. Digitala filmer är inom parentes ett alldeles utmärkt media för att nå större grupper bland våra medlemmar.

Många av dessa förbättrade kommunikationsvägar ska vi på olika sätt försöka behålla och förhoppningsvis utveckla än mer i framtiden. Ska jag sedan återknyta till min inledning om att ”gasa sig ur svårigheterna” så är det min uppfattning att vi under den här krisen lyckats dra stor nytta av vår satsning på digitalisering och att vi utvecklat vår kommunikation internt. 

När tävlingar nu åter blir tillåtna blir det en test för oss – ytterligare en kommunikativ utmaning för Svemo som organisation. Men jag är inte orolig. Med de medvetna förare, klubbrepresentanter och ideella ledare som vi nu haft och har tät kontakt med, så kommer även detta att fungera. Förhoppningsvis kan vi om ett antal månader se tillbaka på den här krisen som något som skapade ett starkare och bättre förbund. 

Håkan Leeman

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.