Sponsorer går samman mot bråken

Fem av fotbollens största sponsorer har gått samman för att få stopp på läktarskandalerna. Företagen är beredda att bidra med pengar och resurser och avslöjarplanerna efter skandalen i Malmö.

Sponsorerna har träffats under ett halvår och diskuterat de återkommande skandalerna inom fotbollen. Ica, TV4-gruppen, Ericsson, Svenska Spel och Swedbank har reagerat kraftigt och tagit kontakt med både Svensk Elitfotboll och ett antal klubbar för att diskutera händelserna och vilka åtgärder som måste sättas in.

"Får inte upprepas"

- Det här är inte svensk fotboll. Det är viktigt att alla goda krafter samlas och ser till att det här inte upprepas, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Swedbank, i en intervju med Svt.

De vill och ska bidra med både pengar och andra resurser.

- Ingen ska tveka att gå på en fotbollsmatch. Ingen ska tveka att ta med sina barn på ett derby i Stockholm, Göteborg eller Malmö, säger Thomas Backteman.

Icas mardröm

Målet är uttalat – tillsammans med myndigheter och klubbar ska de verka för att busarna ska bort och fotbollen överleva.

Efter deras egna diskussioner vid ett antal tillfällen och dessutom möten med representanter för sporten blev Huliganattacken i Malmö droppen.

Just där gjorde Ica entré som ny tröjsponsor till Malmö FF. Tajmingen kunde inte ha blivit sämre.

Matkedjan tar alltså klivet från IFK Göteborg till MFF. Egentligen handlar det om en återkomst då ICA var tröjsponsor för MFF under klubbens glansdagar med spelare som Martin Dahlin, Jonas Thern, Stefan Schwarz på 1980-talet.

"Huliganklausul"

Icas röda logga ska synas på tröjorna i allsvenskan, svenska cupen och vid Europaspel.

- Det är ett av de större avtalen sedan vi gick in i Swedbank Stadium under 2009. Ica blir därmed en av våra största partners, säger Magnus Svensson, försäljningschef för Malmö FF.

- Det var en katastrofstart för oss. Det är fruktansvärt att något sådant kan inträffa, säger säger ICA:s varumärkesdirektör Teddy Falkenek till dagensmedia.se.

Falkenek bekräftar att det finns en s k ”huliganklausul” i parternas överenskommelse, men Ica har inga avsikter på att aktivera den.

Tuben (inte verifierad)

tors, 2011-05-26 10:57

1. 5 st Sponsorer ?

Ännu har ingen nämnt vilka dessa 5 st sponsorer är ? Förutom Swedbank och ICA !!
”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.