Idrottssponsringen ökar mest

Både sponsring och event fortsätter öka. Var tionde krona som satsas på reklam tillfaller nu sponsring. Och idrottssponsringen ökar mest.
Idrotten får mer pengar via sponsring, men kraven från sponsorerna ökar och kräver mera kreativa affärsidéer från föreningar och förbund. Foto: TT

 

Sponsring ökar med 2,3 procent till 6,7 miljarder kronor, och utgör nu för första gången tio procent av reklamkakan. Ännu mer ökar event, 6,3 procent, till 6,8 miljarder.

Tydlig trend

- Vi har sett under en längre tid att sponsring och event utvecklas positivt samt att de också växer snabbare än övrig marknadskommunikation. Det är vår bedömning att denna trend kommer att fortsätta, säger Madeleine Thor, vd på IRM, Institutet för reklam- och mediastatistik. 

Idrottssponsringen ökar med 3,9 procent och kultursponsringen med en procent. Den sociala sponsringen backar, efter flera års uppgång, med 4,5 procent. Det är dock en siffra som ska tas med en nypa salt eftersom en stor del av idrottssponsringen är en typ av social sponsring, då en hel del pengar går till barn- och ungdomsidrott. 

Interna event ökar mest

Drygt sjuttio kronor av varje hundralapp (74 %) som läggs på sponsring går till idrottssponsring, medan drygt 13 kronor går till social sponsring (13,3 %) och tolv kronor (12,4 %) till kultursponsring.

När det gäller event är denna kategori uppdelad i två delar: eventmarknadsföring (utåtriktad i marknadsföringssyfte) och företagsinterna event. Enligt 2014 års siffror från IRM är det den senare kategorin som ökar mest, 17 procent upp, och omsätter nu nästan tre miljarder – alltså snart hälften av all eventmarknadsföring. 

Niklas Birgetz, vd för Sponsrings & Eventföreningen och gästkrönikör i Idrottens Affärer, kommenterar siffrorna:

- Det är historiskt att var tionde reklamkrona nu tillfaller sponsring. Det är ett styrkebesked för vår bransch och bekräftar vår starka position hos företagen runt om i Sverige. 

- Att idrotten tar  en allt större del av kakan är ett bevis på att kreativiteten ökar hos många förreningar och förbund. Påhittighet och mer affärsdrivande förslag är vad företagen önskar, nej, kräver. Då uppstår ett större utbyte för båda parter, säger Thomas Ejderhov, Idrotten Affärers chefredaktör.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.