IMG och MFF river avtalet
Malmö FF och marknadsföringsbolaget IMG går skilda vägar. Den affärsöverenskommelse som skulle ge föreningen 600 miljoner kronor under 13 år upphör. Parterna är hemlighetsfulla, men mycket tyder på att osämja runt hanteringen av varumärket Malmö FF och IMG:s vilja att få en större kontroll till slut spräckte uppgörelsen.
IMG:s affärsidé var att kunna marknadsföra och sälja Malmö FF utanför regionen, men arbetet har inte alls gett resultat. Samtidigt har MFF velat behålla kontrollen hemma i Skåne. Därför har samarbetet inte fungerat och till slut fanns det ingen annan utväg än att skiljas åt.
– Det är ett ömsesidigt beslut, även om någon förstås tänkte tanken först, säger MFF:s vice ordförande Håkan Jeppsson till Sydsvenska Dagbladet,
Det är knappt ett år sedan som avtalet presenterades. Det var ett sensationellt avtal som skulle ge MFF enormt stora konkurrensfördelar i svensk fotboll. Ja, det beskrevs till och med som det bästa avtalet en svensk idrottsklubb någonsin hade uppnått.
IMG skulle utveckla klubben och den nya fotbollsarenan i Malmö, ett bygge som inleds i mars.
- Vi ska klara arenabygget ändå, det är jag fullständigt övertygad om. Det ska inte behöva bli några förseningar heller. Vi har förstås haft samtal med våra samarbetspartners: Peab, banker, kommunen och ingen har uttryckt någon oro över att vi bryter samarbetet med IMG.
Nu blir det varken 600 miljoner i MFF-kassan eller en marknadsföring av arenan.
– Jag tänker inte gå in på detaljer, det är svårt och det är dessutom frågan om en affärsöverrenskommelse, förklarar Håkan Jeppsson. Men man kan uttrycka det som att vi under de 14-15 månader samarbetet har funnits inte har lyckats hitta fungerande samarbetsformer som håller under ett så långt avtal.
Ur avtalet kan nämnas:
att det gällde från 1 januari 2006 till och med år 2018, tre år för bygget och tio år för driften av den nya arenan.
att IMG tar över all reklamverksamhet av MFF och tar provision på intäkter från reklam och sponsring. Gäller till vis del även MFF.s nuvarande sponsorer.
att IMG ska sälja loger och sk Businessplatser till internationella aktörer på den nya arenan
att personal från MFF och IMG arbetar tillsammans i nya lokaler.
att IMG står för artistuppträdanden och andra evenemang på den nya arenan.
Mest lästa just nu
Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall. De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.