IMG och MFF river avtalet

Malmö FF och marknadsföringsbolaget IMG går skilda vägar. Den affärsöverenskommelse som skulle ge föreningen 600 miljoner kronor under 13 år upphör. Parterna är hemlighetsfulla, men mycket tyder på att osämja runt hanteringen av varumärket Malmö FF och IMG:s vilja att få en större kontroll till slut spräckte uppgörelsen.

Malmö FF och marknadsföringsbolaget IMG går skilda vägar. Den affärsöverenskommelse som skulle ge föreningen 600 miljoner kronor under 13 år upphör. Parterna är hemlighetsfulla, men mycket tyder på att osämja runt hanteringen av varumärket Malmö FF och IMG:s vilja att få en större kontroll till slut spräckte uppgörelsen.

 

IMG:s affärsidé var att kunna marknadsföra och sälja Malmö FF utanför regionen, men arbetet har inte alls gett resultat. Samtidigt har MFF velat behålla kontrollen hemma i Skåne. Därför har samarbetet inte fungerat och till slut fanns det ingen annan utväg än att skiljas åt.

– Det är ett ömsesidigt beslut, även om någon förstås tänkte tanken först, säger MFF:s vice ordförande Håkan Jeppsson till Sydsvenska Dagbladet,

Det är knappt ett år sedan som avtalet presenterades. Det var ett sensationellt avtal som skulle ge MFF enormt stora konkurrensfördelar i svensk fotboll. Ja, det beskrevs till och med som det bästa avtalet en svensk idrottsklubb någonsin hade uppnått.

IMG skulle utveckla klubben och den nya fotbollsarenan i Malmö, ett bygge som inleds i mars.

- Vi ska klara arenabygget ändå, det är jag fullständigt övertygad om. Det ska inte behöva bli några förseningar heller. Vi har förstås haft samtal med våra samarbetspartners: Peab, banker, kommunen och ingen har uttryckt någon oro över att vi bryter samarbetet med IMG.

Nu blir det varken 600 miljoner i MFF-kassan eller en marknadsföring av arenan.

– Jag tänker inte gå in på detaljer, det är svårt och det är dessutom frågan om en affärsöverrenskommelse, förklarar Håkan Jeppsson. Men man kan uttrycka det som att vi under de 14-15 månader samarbetet har funnits inte har lyckats hitta fungerande samarbetsformer som håller under ett så långt avtal.

Ur avtalet kan nämnas:

att det gällde från 1 januari 2006 till och med år 2018, tre år för bygget och tio år för driften av den nya arenan.

att IMG tar över all reklamverksamhet av MFF och tar provision på intäkter från reklam och sponsring. Gäller till vis del även MFF.s nuvarande sponsorer.

att IMG ska sälja loger och sk Businessplatser till internationella aktörer på den nya arenan

att personal från MFF och IMG arbetar tillsammans i nya lokaler.

att IMG står för artistuppträdanden och andra evenemang på den nya arenan.

 

Läs mera

Värdet på MFF

 

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.