Allsvenskar i avtal med samma bolag

Allsvenska Djurgården och IFK Göteborg har båda skrivit långsiktiga avtal med Mobill, som kommer att synas på bröstplats på A-lagens matchtröjor.

 Mobill är en av Sveriges ledande aktörer inom digitala betallösningar för parkering och elbilsladdning.

Jens Askou är dansken som leder IFK Göteborg för andra året. Nu med en förstärkt trupp.

Varken lagen eller Mobill vill kommunicera prislappen men en rimlig gissning är att beloppet är i fler miljon klassen. Företaget grundades 2005, är Malmö-baserat men företagets hemsida saknar ägaruppgifter.

-Att ingå partnerskap är ett strategiskt beslut som ligger i linje med Mobills värderingar. Genom samarbetet vill vi stärka vår närvaro engagemang i Stockholms – och Göteborgsområdet, meddelade Mobills vd. Joakim Held.

Prioriter lämnar efter tio år

Efter 10 år som Djurgårdens huvudsponsor har i vinter Prioritet Finans valt att lämna föreningen.

-Som stjärnsponsor har Prioritet Finans haft en stor roll i de steg som vi tagit de senaste 10 åren. Företaget vågade tro på oss i en ekonomisk prekär situation. Föreningen är skyldig Prioritet Finans ett stort tack, kommenterar Henrik Berggren, vd. i Djurgården.

Sedan Huski Chocolate brutit samarbetet med Hammarby på grund av finansiella problem i moderbolaget, Kvalitena Fastigheter,  står Hammarby ännu utan bröstsponsor.  Avtalsbrottet har nu hamnat på Kronofogdens bord, Hammarbys krav på sin tidigare partner uppgår till 14 miljoner kronor.

Hammarby hoppas kunna presentera en ny bröstsponsor senare i februari.

Tills vidare har avtal skrivits med företaget Sesol, helhetsleverantör av solceller, elbilsladdare och batterier för solenergi. Företagets logga kommer att synas till vänster på höger axel.

Flera huvudpartners

-Sesol tar ett steg upp och blir en av flera huvudpartners. Vårt samarbete vilar på hållbarhet, betonar Tomas Lindgren i Hammarby fotboll.

Sesol ingår i en koncern med huvudkontor söder om Jönköping. Omsättningen 2022 uppgick till 1.3 miljarder kronor.

 Kjell Nilsson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s orsförande, hans von Uthman har bestämda åsikter om Framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.