En slipad och världsvan affärskvinna
- Jag vill vara konkurrensmässig även i framtiden, sade Annika när hon mötte svensk press i Dubai, platsen där hon ska ta farväl.
Lämpligare plats är väl svårt att hitta. Hon har vunnit Dubai Ladies Masters de två senaste åren och Dubai är expanderande, kokande, kittel av affärer. Annikas nya liv.
Mot en halv miljard
För det räcker inte med att Annika Sörenstam på sin 15 år långa proffskarriär dragit in närmare 200 miljoner kronor i prispengar och det dubbla i sponsring- och reklamintäkter, pundet och varumärket ska förvaltas också.
Annika beskriver sig själv som ”kontrollfreak” och har förstås koll på allt som är nödvändigt för att bli bäst , oavsett idrott eller affärer. Egentligen tog varumärket Annika fart i samband med hennes uppmärksammade framträdande på The Colonial i Texas 2003. Det var då hon blev första kvinna sedan 1945 att spela på herrarnas tour i USA.
Förutom gigantisk exponering så blev Annika ett namn synonymt med ”guts and glory” och en tjej helt i amerikanernas smak. En idrottare att ta på allvar. Sedan dess har tankarna växt fram om en ny karriär vid sidan av tävlandet, men lika framgångsrik.
Kläder, parfym, vin – och bröllop
Annika har sin egen träningsakademi i Orlando i Florida. Annika Foundation är hennes stiftelse, i Sverige bär Scandinavian TPC hosted by Annika hennes namn liksom Annika Cup och Annika Team. I USA finns Annika Invitational.
Hon har en klädkollektion hos Cutter & Buck, egna designade kepsar från Gogie Girl, eget smycke och i vår ett eget rött vin (75% syrah, 25% cabernet) och en parfym som lanseras i USA på mors dag.
I januari gifter sig Annika med Mike McGee, som nu också är vd i Annikas bolag. Han säger till Svensk Golf att ”målsättningen är att expandera varumärket till nya affärsområden där vi kan tjäna pengar utan Annikas fysiska närvaro. Annika har varit världsetta i golfen och nöjer sig inte med mindre i affärsvärlden.”
Unik som bandesigner
Annika är också den enda kvinnliga golfaren i dag som designar golfbanor. Det började i Kina, på Mission Hills och fortsatte med Euphoria Golf norr om Johannesburg. Nu ska hon göra om Mount Pleasant i Charleston, USA och bygga en ny bana i Red Mountain i British Columbia, Samt en bana i Malaysia utanför Kuala Lumpur.
Ni kanske undrar om Sverige är aktuellt? Inte just nu. Varken för att bygga golfbanor, bo i sommarhus, eller flytta ”hem”. Jo, kanske en liten business där Annika lånar sitt namn till en ny serie produkter (Becare) för golfare som har problem med rygg, armbågar och liknande.
Men det är världen som är 38-åriga Annikas arbetsfält. I dag umgås hon, spelar med och träffar filmstjärnor, kändisar, framgångsrika människor på det mest naturliga sätt. Hon håller tal inför tusentals åskådare och verkar trivas med det.
Från den lilla tjej från Bro som var så rädd för att hålla segertal att hon valde att förlora i klubbmästerskapet, har det vuxit fram en slipad och världsvan affärskvinna med alla förutsättningar att lyckas även här. Framgång föder framgång.
Mest lästa just nu
Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall. De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.