En final om ära - och många miljoner

37 miljoner Manchester United-fans i Europa biter på naglarna i kväll när laget möter Barcelona i finalen av Champions League. Idrottens Affärer har koll på läget i United. Vid sidan av planen vill säga. Nya sponsorer, hängivna fans, Ronaldos rivalitet med Beckham och lite till.

33 miljoner dollar, det är enligt The Guardian vad United hittills tjänat per år på tröjreklamen för det krisdrabbade försäkringsbolaget AIG, som nu lämnar. United letar ny tröjsponsor. Samtidigt kanske konkurrenten Chelsea ropat över väl mycket när man försökt få ut samma summa pengar av sin tröjsponsor Samsung.

45 miljoner dollar för tröjreklam

Elektronikföretaget uppges söka annat sponsringsobjekt då Chelsea från 17 miljoner dollar nu vill ha nära dubbla den summan.  Nämnas kan också att tidigare sponsorn Emirates (nu i Arsenal) betalade 10 miljoner dollar årligen för tröjreklamen.

Då tror ni förstås att 33 miljoner dollar är någon gräns för vad tröjreklam kostar. Icke. Uniteds lokalkonkurrent Manchester City uppges ha ett avtal på gång med Etihad, flygbolaget i Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten. Värde? 45 miljoner dollar årligen. City ägs av Shejk Mansour bin Zayed Al Nahyan, bror till Abu Dhabis regent. Som själva klon i berättelsen, Etihad kan översättas till union eller förening, eller kanske ”United” på engelska. Fel lag, någon…?

Det pågår en rivalitet mellan Ronaldo och förre Unitedstjärnan David Beckham. Inte så att herrarna är osams eller så, men kampen gäller vem som är den bäst betalde fotbollsspelaren vid sidan av själva jobbet på planen. Beckham var varit tämligen suverän när det gäller reklamintäkter, men Ronaldo är på väg att detronisera mästaren med sitt kontrakt med Nike, som enligt SportsPro är värt 9 miljoner dollar per år och ska undertecknas inom några dagar.

Ronaldo tog över Beckhams sponsorkontrakt

För bara en månad sedan skrev Ronaldo dessutom kontrakt med oljebolaget Castrol, värt drygt 4 miljoner dollar fram till 2011. Företagets tidigare varumärkesambassadör var en viss David Beckham…

Det borde ju kunna vara Ronaldo som får vara stjärna i kvällens final i Rom. Men Beckham ger sig inte så lätt trots att han inte finns på planen. I en brittisk tv-reklam för Malaria No More, figurerar Beckham genom att skjuta bollen i nät, en symbolisk bild av att det behövs moskitnät mot malarian i de fattiga afrikanska länderna. Allt handlar om att samla in pengar till behövande, förstås.

Beckham är faktiskt flitig i välgörenhetssammanhang, utan att alltid synas i tv-reklam som i kväll. Victoria och David Beckhams fond förser nödställda barn med rullstolar och han är ju dessutom ambassadör för Unicef och finns med i Help for Heroes, hjälp till hjältar, en organisation som hjälper hemvändande militär personal från Irak och Afghanistan.

Uniteds skuld på 9 miljarder

Så oavsett vem United-supportrarna håller på, den förre hjälten Beckham eller nuvarande kelgrisen Ronaldo, så är supportrarna många, och trogna. Enligt Sport Und Markts undersökning är just de båda finallagen populärast i Europa. Barcelona har 44,2 miljoner fans och United 37,6 miljoner i de 16 länder undersökningen gjorts.

Uniteds fans är de mest trogna och de som oftast dyker upp på hemmaarenan. Old Trafford är fullsatt i 99 procent av alla matcher, Camp Nou (som tar fler åskådare) är bara fullsatt 71 procent av matcherna. Uniteds intäkter från åskådarna är därför högre. Säsongen 2007/08 128,2 miljoner pund mot 91,5 miljoner pund för Barcelona. Allt enligt Deloittes kartläggning.

Så visst är siffrorna närmast hisnande, men det som är ännu mer skakande är att Manchester United för fyra år sedan var en skuldfri förening.  Med nya ägarfamiljen Glazer, har klubben en skuld på smått otroliga 9 miljarder kronor.

Fast i kväll handlar det inte om att kulorna rullar utan om att bollen faktiskt är rund och att allt kan hända.

Roger Andersson

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.