Allsvenskan har förlorat 40 miljoner

Den allsvenska publikkrisen slår med förödande kraft mot klubbarna. De har gått miste om drygt 40 miljoner på de inledande 14 omgångarna. Krismötet den 8-9 juni är i allra högsta grad nödvändigt.

En åskådare gör av med i snitt 150 kr (biljett, någon dryck och/eller tilltugg) vid en allsvensk fotbollsmatch.

De 14 inledande omgångarna i fjol lockade 933 817 åskådare mot 665 522 personer i år.

Det saknas 268 295 åskådare.

Redan kärvt hos klubbarna

Förlusterna svider rejält hos klubbar som redan har märkt av en minskad sponsorförsäljning och en svår motvind från omgivningen.

Intresset har minskat i takt med negativa reaktioner från publik och media. Ser man allsvenskan som en produkt har värdet minskat avsevärt.

Nu diskuteras om uppehället rentav är bra enligt teorin om att fotbollentusiasterna hinner glömma allt eländigt spel på bedrövliga planer och att det efter VM till och med kan uppstå ett sug efter levande fotboll.

Fasta tider - även i TV

Klubbarna samlas i nästa vecka för att diskutera åtgärder. Ett första beslut är mer fasta speltider i höst, med avspark måndagar och onsdagar klockan 19, lördagar kl 16 och söndagar 15.00.

- Vi har lyssnat på vår publik och överenskommelsen med Canal+ är ett första steg i att åter få publiken att strömma till de allsvenska arenorna, sa Sef:s ordförande Bosse Johansson i ett pressmeddelande.

Notera, en fast tidpunkt där åskådaren lika gärna kan se matchen på TV…

Till dess återstår 54 dagar.

30-miljonersvinst i fjol

Sedan ska produkten Allsvenskan bli populär igen.

I sammanhanget bör framhållas att Allsvenskan gjorde ett mycket lyckat 2009. Då ökade intäkterna från publiken med 30 miljoner kronor. 238 miljoner under 2008 blev till 268 miljoner.

- Vi kan fightas på planen, men vi måste samarbeta för att bryta den här trenden, säger Tommy Theorin, SEF:s generalsekreterare, i ett uttalande.

- Vi måste samlas kring ett offensivt tänkande och alla klubbarna har fått i hemläxa att titta på det på sitt sätt.

Lyckad kampanj 1996

Han kommer ihåg hur en motsvarande mobilisering 1996 gav bra resultat.

- Då gjorde vi bra kampanjer, samarbetade med lokala lag och distrikt. Samtidigt var det då vi fick in storbildsskärmar och direktsänd TV.

Tommy Theorin ser förklaringar till årets katastrofala minus.

- Den kalla vintern plus en tidig start är ett stort problem. Det största tappet hade vi de fyra-fem första omgångarna. Dessutom låg de när ishockeyn var som hetast och tog både medias och publikens uppmärksamhet.

Måste lyssna på åskådarna

Nu tycks ändå klubbarna och förbundet vara ense om att fotbollen har blivit för dålig på att lyssna på sina kunder. Något som också förbundsordföranden Lars-Åke Lagrell framhållit.

- Det är klart att vi måste lägga matcherna när folk vill gå. Det är nog så att vi borde spelat fram till VM-starten och börjat igen sista VM-veckan, när det bara är semifinaler och final kvar. När vi nu visste att Sverige inte var med, så kunde vi agerat annorlunda.

Komforten och trivseln, supporterbråk kontra trygghet på läktarna, är andra faktorer som påverkar lockelsen att titta på allsvenskan. Människor vill få underhållning och trivas på läktaren.

Får inte bli dyrare

- Vi måste hitta sätt att få fler familjer och tjejer att gå på fotboll. För sen är det så att folk drar folk.

Han har fått återkommande synpunkter på att människor tycker att fotbollen har en felaktig prisbild.

- Det måste vi ta till oss. Vi ska komma ihåg att det inte är så goda tider heller. Har till exempel hört att inga engelska klubbar höjer sina årskort inför nästa säsong, säger Theorin.

Helsingborg en dubbel vinnare

Det finns åtminstone en klubb som inte märker av nedgången lika påtagligt.

Helsingborgs IF har fått en drömstart och som suverän seriesegrare ser nu de ansvariga hur klubben har blivit mera attraktiv. Både nya och gamla sponsorer vill teckna avtal.

- Några av de sponsorer som anmält att de vill stödja oss och skriva avtal är sådana som tidigare tvekat, andra är helt nya, säger HIF:s klubbdirektör Paul Myllenberg till Helsingborgs Dagblad.

Under de första sju hemmamatcherna på Olympia har klubben tappat endast 795 åskådare per match. Avsevärt färre än många andra föreningar. Snittet är 9 941 mot 10 754 i fjol.

Fakta

Allsvensk statistik

(fjolårets siffror in parentes)

Publiksnitt: 6 247 (8 338)

Total publik: 665 522 (933 817)

Mest publik: 21 181 (AIK-Djurgården)

Minst publik: 1 085 (BP-Gais)

Antal mål: 246 (254)

Målsnitt: 2,3

Antal varningar: 357 (385)

Antal utvisningar: 22 (14)

Magnus (inte verifierad)

fre, 2010-05-28 13:26

1. Lagrell

Självklart är det fint om fler tjejer och barnfamiljer vill gå på fotboll. Men när Lagrell såg Champions League-finalen mellan Inter och Bayern München, vilka tyckte han bidrog mest till den totala fotbollsupplevelsen? De 15-åriga tjejerna från Unterhachings särskola eller Inters Irriducibili? Tjejer och barnfamiljer kommer aldrig att göra fotbollen het igen.
”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat.

Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.