Mer än varannan gör det - även du?

Du, grannen, arbetskompisen – vi är fler än någonsin som motioner. Sportvaruleverantörerna gör vågen och säljer som aldrig förr. 46 procent av befolkningen motionerar mer än två gånger i veckan. Och, kvinnorna är främst.

46 procent i dag ska jämföras med 38 procent för tio år sedan.

Lär oss när vi är små

Det här visar Riksidrottsförbundets motionsundersökning som Statistiska Centralbyrån (SCB) genomfört. Och de människor som har vett och förmåga att röra på sig svarade att idrottsintresset som många får som barn behåller de i vuxen ålder och därmed är det lättare att fortsätta att vara fysiskt aktiva.

Riksidrottsförbundet undersöker varje år med hjälp av Statistiska Centralbyrån (SCB) svenska folkets idrotts- och motionsvanor. En enkät skickas ut till 5 000 slumpmässigt utvalda personer, 7-70 år.

Årets undersökning, som bygger på siffror från 2009, visar att 46 procent av befolkningen regelbundet motionerar mer än två gånger i veckan (ett motionspass måste vara minst 20 minuter för att räknas). 16 procent motionerar sällan eller aldrig. För tio år sedan var motsvarande siffror 38 respektive 21 procent.

Kvinnor och äldre på frammarsch

- Det är glädjande att svenska folket tycker att det är roligt och viktigt att rör på sig. Både individen och samhället tjänar på att vi är fysiskt aktiva, säger Karin Mattsson Weijber, ordförande i Riksidrottsförbundet.

Såväl andelen kvinnor som män som motionerar ökar, liksom alla åldersgrupper. Ökningen är särskilt tydlig bland äldre och kvinnor. Kvinnor är överlag mer fysiskt aktiva än män, förutom i åldersgruppen 15-19 år då fler kvinnor än män lämnat den organiserade idrotten utan att ännu ha börjar motionera på annat sätt.

I undersökningen framkommer varför de idrottar eller motionerar. De vanligaste skälen är att ”det är roligt” och att ”hålla mig i form”. För den yngsta åldersgruppen, 7-14 år, handlar det framför allt om att ha roligt. Hälsoaspekten blir viktigare med åldern.

Topp föder bredd

- Här ser vi idrottsrörelsens kanske viktigaste folkhälsofunktion. Vi lockar barn och ungdomar att vara fysiskt aktiva och lära dem vikten av att fortsätta med det hela livet.

- Det är inte en tillfällighet att den ökande aktivitetsnivån som vi ser idag hos vuxna överensstämmer med att de som lockades till idrottsföreningarna när barn- och ungdomsidrotten exploderade på 70- och 80-talen nu blivit vuxna.

- Det finns ett tydligt samband mellan idrottsaktivitet i ungdomsåren och fortsatt fysisk aktivitet senare i livet, fastslår Karin Mattsson Weijber.

Här kan du läsa mera om våra tävlings- och motionsvanor

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.