Ny satsning i golfkonkurrensen

Det är en mångmiljonindustri, men det är en tuff marknad. Därför går golfklubbarna och golfanläggningarna i Stockholm samman och tar upp kampen med övriga Golfsverige om att locka golfturister.

Efter Golfdestination Stockholm lanseras nu Stockholm Countryside och bakom idén står Susanne Graf, vd för researrangörsbolaget Graf Travel, Golf Trip Marketing och tidigare kanslichef på Huddinge golfklubb.

Många vill komma hit

Hon märkte att det fanns ett behov för golfklubbarna i Stockholmsområdet att samarbeta och bestämde sig för att sammanföra dem i ett gemensamt projekt, Golfdestination Stockholm.

- Golfsverige har genomgått en stor förändring de senaste åren. För tio år sedan var det fler års kö för att bli medlem i en golfklubb i Stockholm, så då hade klubbarna inget behov av att locka till sig greenfeegäster.

- I dag ser läget helt annorlunda ut och klubbarna och anläggningarna måste titta på hur de kan få ytterligare gäster till banorna, förklarar Susanne Graf, som i sitt yrke som golfresearrangör upplevt att många golfresenärer i Europa vill spela i Sverige.

En enda bokningscentral

- Genom att marknadsföra Stockholm som en golfdestination, och erbjuda turister en gemensam bokningscentral tror, jag att vi har större möjlighet att lyckas, säger Susanne Graf.

Resultatet blev Golfdestination Stockholm, som är en av Golf Trip Marketings destinationer, där i dag ett 20-tal Stockholmsklubbar och anläggningar, såsom Bro Hof, Kallfors och Fågelbro Country Club, ingår via en gemensam marknadsföringsplattform.

Förra året bokade utländska golfturister 95 000 starttider i Golfens IT-system. Danska resenärer stod för mer än hälften av alla bokningar.

Skottland en förebild

Både svenska och utländska golfturister är en högintressant marknad, då dessa spelare åker runt och spelar greenfee, bor över och konsumerar på klubbarna och anläggningar för miljonbelopp. 

- Vi vill att Golfdestination Stockholm och Stockholm Countryside ska bli varumärken som Golfsverige och utländska turister pratar om, förklarar Susanne Graf, som just nu befinner sig på TUR-mässan i Göteborg för att marknadsföra sina destinationer, och nämner Skottland som ett bra exempel på att samarbete skapar möjligheter:

- Skottland har varit otroligt framgångsrikt och är en förebild för oss. Vi jobbar med utländska touroperatörer och ställer ut på mässor. Alla golfförfrågningar som Stockholm Visitors Board får, skickas vidare till oss, så vi har stora möjligheter att lyckas.

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.