Ny satsning i golfkonkurrensen
Efter Golfdestination Stockholm lanseras nu Stockholm Countryside och bakom idén står Susanne Graf, vd för researrangörsbolaget Graf Travel, Golf Trip Marketing och tidigare kanslichef på Huddinge golfklubb.
Många vill komma hit
Hon märkte att det fanns ett behov för golfklubbarna i Stockholmsområdet att samarbeta och bestämde sig för att sammanföra dem i ett gemensamt projekt, Golfdestination Stockholm.
- Golfsverige har genomgått en stor förändring de senaste åren. För tio år sedan var det fler års kö för att bli medlem i en golfklubb i Stockholm, så då hade klubbarna inget behov av att locka till sig greenfeegäster.
- I dag ser läget helt annorlunda ut och klubbarna och anläggningarna måste titta på hur de kan få ytterligare gäster till banorna, förklarar Susanne Graf, som i sitt yrke som golfresearrangör upplevt att många golfresenärer i Europa vill spela i Sverige.
En enda bokningscentral
- Genom att marknadsföra Stockholm som en golfdestination, och erbjuda turister en gemensam bokningscentral tror, jag att vi har större möjlighet att lyckas, säger Susanne Graf.
Resultatet blev Golfdestination Stockholm, som är en av Golf Trip Marketings destinationer, där i dag ett 20-tal Stockholmsklubbar och anläggningar, såsom Bro Hof, Kallfors och Fågelbro Country Club, ingår via en gemensam marknadsföringsplattform.
Förra året bokade utländska golfturister 95 000 starttider i Golfens IT-system. Danska resenärer stod för mer än hälften av alla bokningar.
Skottland en förebild
Både svenska och utländska golfturister är en högintressant marknad, då dessa spelare åker runt och spelar greenfee, bor över och konsumerar på klubbarna och anläggningar för miljonbelopp.
- Vi vill att Golfdestination Stockholm och Stockholm Countryside ska bli varumärken som Golfsverige och utländska turister pratar om, förklarar Susanne Graf, som just nu befinner sig på TUR-mässan i Göteborg för att marknadsföra sina destinationer, och nämner Skottland som ett bra exempel på att samarbete skapar möjligheter:
- Skottland har varit otroligt framgångsrikt och är en förebild för oss. Vi jobbar med utländska touroperatörer och ställer ut på mässor. Alla golfförfrågningar som Stockholm Visitors Board får, skickas vidare till oss, så vi har stora möjligheter att lyckas.
Mest lästa just nu
Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.