Fortsatt strid om banracingens miljoner

Striden om intresset och sponsormiljonerna mellan STCC och nya TTA om herraväldet inom bancracing tar allt mera fart. Mattias Ekström riktar hård kritik: ”STCC har blivit för lite sport och för mycket marknadsföring och då tappar serien sin trovärdighet”.

- STCC har inte utvecklats som jag hoppats och trott. Jag hoppades på en sportslig serie där förarna får en chans att visa vad de kan.

Har stor erfarenhet

Mattias Ekström slog igenom i STCC och värvades av Audi efter säsongen 2000 och är sedan dess en av stjärnförarna i DTM. Nyligen vann han inför 86 500 personer på Nürburgring.

Åren i STCC och elva säsonger i Tyskland har gett honom en insyn i racing .

- Ingen i DTM tar STCC på allvar som det fungerar i dag, säger Mattias Ekström till Dala Demokraten och menar att det tekniska reglementet i STCC hindrar svenska förare från att göra karriär.

Han själv har stått bakom ett svenskt juniorteam i syfte att hitta och hjälpa nya talanger.

"För mycket marknadsföring"

Nu avslöjas också att Mattias Ekström har deltagit i utformningen av det nya tekniska reglementet som gäller i TTA. Men förhandlingarna om ett samgående mellan STCC och TTA föll samman och konsekvensen är att det blir två blir två racingserier 2012.

- Utan STCC hade jag inte varit där jag är i dag. Men STCC har blivit för lite sport och för mycket marknadsföring och då tappar serien sin trovärdighet, säger han och framhåller DTM som ett bra exempel på att bilsport och marknadsföring kan förenas.

- DTM kombinerar sport och marknad. Väljer du STCC-reglementet utesluts sporten, säger han.

Han vill själv delta

Mattias Ekström betraktar TTA som segrare.

- Den sportsliga kampen har TTA redan vunnit med sitt koncept. Vem som vinner den kommersiella kampen vet jag inte och det är inte lika intressant för mig. Men om TTA orkar med startsträckan tror jag att serien har goda förutsättningar att lyckas.

- I min värld finns det bara en Mr STCC och det är Janne ”Flash” Nilsson, han brinner för det sportsliga. Han var med och startade STCC och har gjort mycket bra för svensk racing.

Mattias Ekström är sugen på att göra en start i TTA nästa år – helt via ett Audi-stall.

Rögle ska förbli en elitklubb i ishockey. Mot den bakgrunden satsas 250 miljoner krnor för att bygga ut Carena arena i Ängelholm för att få en anläggning som uppfyller kraven.

Den nuvarande hallen blir sju meter högre, utökas med 3 450 kvm och det innebär att publikkapaciteten ökar med drygt 1500 platser och totalt  6 550 platser. Detta via nya balkongläktare, loger, ståplatser och större restaurangytor. Och inte minst, en tredje träningshall med anslutning till arenan tillkommer.

Idrottsförbunden  har kölapp hos idrottsminister Amanda Lind den här veckan. I takt med samtalen stiger förväntningarna.Många ser hur idrotts-Sverige snart öppnar igen.

Då tar statsepidemiolog Anders Tegnell till orda och slår igen dörren med kraft och utan minsta vilja att diskutera ett öppnande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

SDHL och SHL har tecknat ett nytt samarbetsavtal som ger den svenska damhockeyligan miljoner i flera år framöver.

– Det här skapar en trygghet för damligan att kunna utvecklas, säger Agne Bengtsson, SDHL:s ordförande.

Handbollsmålvakten Johan ”Hubbe” Sjöstrand räddar inte bara bollar. Han vet hur man kryssar i travkuponger. ”Hubbe” har varit utlandsproffs sedan 2009 men svensk travsport har han järnkoll på. På V75 på Bollnäs i helgen fick hans andelssystem in sju rätt. Utdelning: 5 007 965 kronor.

Varje andel kostade 385 kronor. 51 andelsköpare kunde kvittera ut 99 959 kronor. 5-miljonersvinsten var den största i landet.

SVT och TV4 gör gemensamma affärer igen.  Den 14 augusti är det säsongspremiär för friidrottens  Diamond League – och nu står det klart att tävlingarna ska sändas av båda bolagen, Inte bara i år utan det nya avtalet gäller de kommande fem säsongerna.