Därför uppstår Hockeyligan

Hockeyligan – det är namnet på gamla Elitserien i ishockey. Ett förtydligande av varumärket är ett steg i en långsiktig plan hur SHL ska utvecklas - och tjäna pengar på kuppen. Kanske kan man ana en titelsponsor framöver.
En taggad Jimmie Ericsson, Skellefteås lagkapten, med ny tröja och loggon SHL. "Dress for success", skulle man kunna säga.


Ytterst handlar det om en tydligare positionering och i förlängningen även ökad en ökad kommersialisering.

Elitserien - i vad?

Elitserien kunde lika gärna stå för en annan sport. Namnet används i bl a bandy, handboll och speedway, och det är ett skäl till en tydligare positionering.  SHL anger att det är i Sverige, att det är hockey och att det är en liga – ett tydligare varumärke.

Något som tidigare varit otydligt då namnen Elitserien, Hockeyligan, Svenska Hockeyligan och SHL använts.

SHL är en förkortning av Svenska Hockeyligan (nationellt) eller Swedish Hockey League (internationellt).

Joel gillar skiftet

Frölundas lagkapten Joel Lundqvist var en av spelarna som fick chansen att bli fotograferad i SHL:s logotyp.

- Namnbytet är bra. Nu blir det mer internationellt och det blir också ett enklare begrepp för ligan. Det blir kortare och mer sammanhängande med allting. , säger Lundqvist.

- Det är klart att folk kommer att säga fel i början, men man får ju jobba in att det nu är SHL som gäller.

Lättare locka partners

- SHL håller världsklass vad gäller kvalitet på ishockey, och är i allra högsta grad intressant nationellt såväl som internationellt. Därför vill vi arbeta vidare för att höja värdet för alla som tittar på hockey, säger Jörgen Lindgren, VD för SHL.

Han beskriver det som ett långsiktigt framtidsarbete som styrelsen och ägarna av SHL varit delaktiga i för att positionera ligan tydligare och förhoppningen är att det ska bli vägledande.

”För bättre underhållning, säkerställa kvaliteten på ishockeyn, samt ge ökade intäkter till klubbarna för att kunna investera i ligans framtida utveckling”, som Hockeyligan skriver i ett pressmeddelande.

Ge ökad service

Den nya visionen ”den totala sportupplevelsen” och kärnvärdet att ”skapa känslor” ska genomsyra allt från och med nu, vilket ställer krav på alla inom SHL att leverera det yttersta på alla fronter.

”All verksamhet ska alltid ha ishockeypubliken i fokus enligt den nya plattformen för SHL” och förhoppningen är att konsekvensen ska framkomma till nästa säsong.

- Den här förändringen gör att vi nu kan börja använda och investera i varumärket långsiktigt på ett helt annat sätt än vi gjort tidigare, säger Jörgen Lindgren.

Henrik Cleverdal (inte verifierad)

tis, 2013-06-18 08:00

1. Ett bra förtydligande

Än förändring i positiv riktning. Det blir tydligare vilken idrott det handlar om.

Mats Taxén (inte verifierad)

tis, 2013-06-18 08:49

2. SHL

En intressant detalj är att redan för 15 år sedan, 1998, så bestämde dåvarande vd:n på Svenska Hockeyligan Tommy Gustavsson att man skulle byta till detta namn. Men han hade inte förankrat beslutet ordentligt bland klubbarna och tvingades backa. De ansåg då att Elitserien är ett starkt varumärke, som man ska vara rädd om. Frågan är om det har ändrats sedan dess. Att det skulle sammanblandas med andra elitserier i Sverige tror jag inte på. När man pratar om Elitserien i Sverige är det ishockey. Det är andra sporter som får förklara sina namn.

Två superheta värvningar bara ett par dagar innan premiären visar hur het hockeyallsvenskan är. Två klubbar tog beslut om att investera och förstärka ledarteamet.

Först kom nyheten att Mats Lusth återkommer som hockeytränare och blir ny huvudansvarig för Karlskrona. 

Sedan följde beskedet att Luleås hockeytjejers guldtränare Fredrik Glader tar över som sportchef i MoDo.

Patrik Sjöberg, Emma Green, Erica Johansson och Christian Olssonhar tränat här under upväxten, men nu är Slottskogshallen borta. På söndagskvällen började hallen att brinna, av okänd anledning, och gick inte att rädda.

Skidåkarparet Anna och Johan Olsson bor numera i Sundsvall och arrangerar bland annat skidkurser och inspirationskvällar runt om i landet, en verksamhet som de ska utöka från och med i höst via ett avtal med Vasaloppet

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

NentGroup tänder upp Champions League-studion när världens bästa klubblagsturnering i fotboll återvänder. Streamingtjänsten Viaplay direktsänder, samtidigt som TV6 bevakar minst två matcher/omgång medan resterande visas på Viasats kanaler.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.