Fyndigt initiativ av Vasaloppet

De är rätt påhittiga där uppe i Mora. En bild, fyra personer, en lucka – vad i jösse namn handlar det om? Jo, jakten på en ny huvudsponsor i Vasaloppet.

 

Beröm för kreativiteten i en omvända jakt på sponsor!

Alecta backar nämligen ur Vasaloppet efter sju år. En tongivande och aktiv sponsor finner skäl till att säga ”nej, tack” till en fortsättning.

Ta tillfället!

Häpp, säger man inom Vasaloppet, och klurar på hur man nu ska agera. Nog för att det finns åtskilliga företag som har visat intresse. Men ingen självklar och kanske är det stunden som ger möjligheter.

”Det borde vi tala om för omvärlden. Man vet aldrig vad det kan leda till. Vi kanske hittar något företag som vi kanske aldrig tänkte på om vi själva skulle leta aktivt”, sa någon och fick gehör.

Och framför allt – de övriga huvudsponsorerna hade inget erinra mot förslaget. IBM, Stadium, Preem och Volkswagen gav klartecken och sa bara – kör!

Fyndig text

Så vid målportalen i Mora radade Kicki Adelby, projektledare IBM, du, Patrizia Nilsson, sponsorchef Stadium, Marie Bark, marknadschef Preem och Annika Stenlund, marknadschef Volkswagen, upp sig för fotografering.

Bilden var klar, någon skrev en fyndig text med bl a ”Vill du kliva in mellan Kicki och Patrizia? För första gången på sju år söker ett av världens mest populära idrottsevenemang ny huvudsponsor. Vi som varit med ett tag vet att det är en unik möjlighet”

Och så trycktes annonsen in i Dagens Industri.

Håll oss informerade!

Vd Anders Selling måste känna sig riktigt nöjda. 

”Under vår tid har Vasaloppet växt och lockar idag drygt 100 000 deltagare till Dalarna för att åka skidor, springa eller cykla. Inget av detta hade varit möjligt utan ett nära samarbete med oss och andra samarbetspartners. Tillsammans sporrar vi varandra att tänka i nya banor och förbättra upplevelsen för deltagarna”.

Lova oss, Anders, att hålla IA och våra läsare informerade om den annorlunda jakten på sponsorer. Det här ett bevis av allt flera på ett nytt sponsorlandskap. Det vill vi veta mera om.

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.