Fyndigt initiativ av Vasaloppet

De är rätt påhittiga där uppe i Mora. En bild, fyra personer, en lucka – vad i jösse namn handlar det om? Jo, jakten på en ny huvudsponsor i Vasaloppet.

 

Beröm för kreativiteten i en omvända jakt på sponsor!

Alecta backar nämligen ur Vasaloppet efter sju år. En tongivande och aktiv sponsor finner skäl till att säga ”nej, tack” till en fortsättning.

Ta tillfället!

Häpp, säger man inom Vasaloppet, och klurar på hur man nu ska agera. Nog för att det finns åtskilliga företag som har visat intresse. Men ingen självklar och kanske är det stunden som ger möjligheter.

”Det borde vi tala om för omvärlden. Man vet aldrig vad det kan leda till. Vi kanske hittar något företag som vi kanske aldrig tänkte på om vi själva skulle leta aktivt”, sa någon och fick gehör.

Och framför allt – de övriga huvudsponsorerna hade inget erinra mot förslaget. IBM, Stadium, Preem och Volkswagen gav klartecken och sa bara – kör!

Fyndig text

Så vid målportalen i Mora radade Kicki Adelby, projektledare IBM, du, Patrizia Nilsson, sponsorchef Stadium, Marie Bark, marknadschef Preem och Annika Stenlund, marknadschef Volkswagen, upp sig för fotografering.

Bilden var klar, någon skrev en fyndig text med bl a ”Vill du kliva in mellan Kicki och Patrizia? För första gången på sju år söker ett av världens mest populära idrottsevenemang ny huvudsponsor. Vi som varit med ett tag vet att det är en unik möjlighet”

Och så trycktes annonsen in i Dagens Industri.

Håll oss informerade!

Vd Anders Selling måste känna sig riktigt nöjda. 

”Under vår tid har Vasaloppet växt och lockar idag drygt 100 000 deltagare till Dalarna för att åka skidor, springa eller cykla. Inget av detta hade varit möjligt utan ett nära samarbete med oss och andra samarbetspartners. Tillsammans sporrar vi varandra att tänka i nya banor och förbättra upplevelsen för deltagarna”.

Lova oss, Anders, att hålla IA och våra läsare informerade om den annorlunda jakten på sponsorer. Det här ett bevis av allt flera på ett nytt sponsorlandskap. Det vill vi veta mera om.

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

De turister som besökte VM i Åre respektive Östersund spenderade nästan exakt lika mycket pengar per dag. Det är en slutsats i den stora VM-studien från Mittuniversitetets turismforskningscentrum ETOUR. Deras svar: 1 552 kronor/dag

Den totala ekonomiska effekten av världsmästerskapen i alpint och skidskytte för Jämtlands län beräknas uppgå till minst 176 miljoner kronor

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

Nu gör SVT en egen lansering. ”SVT – kanalen för damfotboll!”

Sportevenemang och tv – men i vilken kanal… Den här gången är det SVT som har varit på tårna. SVT har klart med större delen av det svenska damlandslagets kvalmatcher och landskamper och nu står det klart att EM 2021 sänds i SVT. 

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.