Du behöver inte missa något

Med ny teknologi vill Ericsson revolutionera din upplevelse vid idrottsevenemang i framtiden. Konceptet ”Virtual Live Arena” ska förstärka och förlänga eventet, både för besökare på plats och för publiken hemma i TV-soffan.
Vid skid-VM testades Virtual Live Arena som erbjuder fantastiska möjligheter för åskådarna att få en maximal överblick vid olika typer av idrottsevenemang.

 

- Som åskådare kan du själv bestämma hur eventet ska se ut. Vi ser det här som ett kommande affärsområde som vi håller på att bygga upp just nu, säger Mikael Sundström, chef för Networked Events på Ericsson.

Du ser inget - och allt

Den nya tekniken togs i bruk i samband med Faluns arrangemang av Skid-VM i våras. Som en del av sponsorskapet lanserade Ericsson appen med ambitionen att skapa nya möjligheter för besökarna att följa tävlingarna på närmare håll. 

- För publiken ute i spåren kan det vara svårt att hålla sig uppdaterad då man ser en så liten del av banan. Med hjälp av appen ”Live Results Falun2015” kunde man hålla sig ständigt uppdaterad även när åkarna inte var i närheten, säger Mikael Sundström.

För folk som inte besökte evenemanget skapades ”Live Arena Falun2015”. Genom att ladda hem denna app kunde publiken hemma i soffan vara sin egen bildproducent.

Du själv växlar melan kameror

- Applikationen erbjöd bland annat möjlighet för tittaren att själv växla mellan kamerorna utsatta längs spåret. Med en virtuell karta kan man se vart favoritåkaren befinner sig och välja kamera efter det, menar Sundström.

Tekniken användes även under damernas tennisvecka I Båstad. Då komprimerades allt i en och samma applikation. 

- I samband med Båstad hade vi fyra olika kameravinklar och möjliggjorde även för tittaren att kunna se alla kameror på en och samma skärm. 

Utöver livebilder och tävlingsresultat fylls apparna med annan relevant information. Som virtuella kartor av den aktuella orten med uppdateringar om väder, badtemperatur, restauranger och annan väsentlig information.

- Vi samlar in all typ av data som är intressant i sammanhanget. Det kan handla om allt från historisk tävlingsdata till vart man enklast kan parkera bilen.

Erbjudanden från sponsorn

Applikationerna skräddarsys för respektive event. Ericsson tillhandahåller det teknologiska innehållet medan själva appen tas fram på annat håll.

- Vi ser till så att innehållet och datan fungerar. Då kan apptillverkarna fokusera helt på att göra applikationerna så intressanta och innovativa som möjligt.

På virtuella kartor över tävlingsområdet placeras även sponsortälten ut. Användaren kan klicka sig in i tältet och uppleva samma visuella intryck och information som besökarna på plats. Mikael Sundström menar att denna ”sponsor activation” skapar nya möjligheter för eventet, sponsorerna och besökarna.

- Det gör så att sponsorerna kan få till en annan typ av interaktion med potentiella kunder.

Mikael Sundström menar att tekniken underlättar för det enskilda eventet att sprida sig globalt. Under VM i Falun laddades appen ner i 167 länder och var under tävlingsveckan den mest nedladdade i Sverige. 

- Även fast skidåkning är en nisch-sport internationellt sett så lyckades vi att med en ganska begränsad marknadsföring få 200 000 nerladdningar. 

Lockar yngre

Med apparna kan man även förlänga eventet, menar Sundström. 

- Arrangören kan upprätthålla en dialog med sina besökare och intressenter både före, under och efter eventet.

Under VM i Falun ville arrangören nå ut till nya målgrupper. Mikael Sundström tror att ny teknologi är ett effektivt hjälpmedel för att attrahera en yngre publik.

- Snittåldern på skidpubliken är ganska hög. Med teknikens hjälp når man ut till yngre målgrupper och blir konkurrenskraftiga mot allt annat intressant som händer i dagens samhälle.

Taggar i skorna

Sundström menar att Ericssons teknik även kan bidra till att utveckla utövarnas träning.

- Vi har bland annat gjort uppskattade tester med Hammarby Handboll där vi satt taggar i skorna och i bollen för att mäta hastigheten. Det är samma teknik som vi använder för att följa skidåkarna i spåret under tävling.

Under evenemangen i Falun och i Båstad har applikationen varit gratis att ladda hem till sin telefon eller läsplatta. Hur det blir i framöver är oklart.

- Det bestäms av respektive eventarrangör. Även om det än så länge har varit gratis så är det en potentiell intäktsström att börja ta betalt för den.

Kommande affärsområde

På vilket sätt Ericsson tar betalt för sin teknologi varierar beroende på event.

- Våra intäkter kan komma från olika håll beroende på eventets attraktionskraft och vilken datamängd som behövs. I Falun var det en del av vårt sponsorskap men i andra fall kan det vara själva eventet eller dess sponsorer som står för notan.

Visionen med projektet är att skapa något nytt som kan lyfta eventupplevelsen oavsett om du är på plats eller hemma, enligt Mikael Sundström.

- Vi vill skapa en ny plattform att interagera på för alla inblandade. Tekniken ger även ett litet event möjligheten att nå ut till en global publik.

Än så länge är man dock bara i ett inledande skede av projektet.

- Vi ser det här som ett kommande affärsområde som vi håller på att bygga upp just nu.

Henrik Fagerstedt

Drygt 4000 föreningar och förbund har sökt om stöd  för närmare 1,3 miljarder. I dag avslöjade Riksidrottsförbundet hur stort idrottens verkliga behov ärpå grund av Corona. Klubbar och förbund har önskemål om mycket mer pengar än vad statens anslag om 500 miljoner täcker. 

Nu får RF en synnerligen svår uppgift att fördela regeringens krispaket till idrottsrörelsen. Det står klart att många blir utan pengar eller får mycket mindre än vad de har förhoppningar om.

HL-laget Örebro HK är Sveriges mest publikdragande lag. Det visar Idrottens Affärers genomgång av den så kallade beläggningsgraden på ishockeyns och fotbollens arenor. Med beläggningsgrad avses det antal stolar som är sålda vid varje matchtillfälle.

Apropå publiksiffror och betydelse: I diskussionen om när fotbollen kan återstartas är det centrala för SEF-klubbarna, Allsvenskan och Superettan, att rädda det nya TV-avtalet.  Uppgörelsen med sändande Discovery garanterar klubbarna 700 miljoner kronor årligen under sex år.

Människor spelar mer än någonsin på hästar. Elitloppshelgen 2020 bevisade det med all klarhet. Ingen publik fanns på Solvalla, men spelarna trängdes i stället vid TV:n eller datorer.

Spelet till ATG omsatte totalt 397,9 miljoner kronor för hela helgen, varav söndagens V75-omsättning 96 584 723 kronor med bred marginal var nytt rekord för elitloppsdagen.

Finalsändningen i TV4 följdes av 838 000 tittare, som fick se Propulsion och Örjan Kihlström ta en välförtjänt och populär seger.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Onsdag morgon och två dagar kvar till beskedet – att idrotten tillåts leva och verka. Det är vad åtskilliga i alla fall vill tro inför Folk och Hälsomyndighetens utlovade svar på idrottens samlade vädjan om att få inleda träning och tävlingar.

Och vad händer då denna morgon? Jo, maillådan domineras av nyheter från företag som vill berätta om nya sponsoraffärer. Det om något är ett bevis på en förväntan och ett uppvaknande.

Statistik från Skatteverket visar en förflyttning av spelare. Men de har inte till nätkasino, utan många föredrar spel på hästar

Under våren har socialförsäkringsministern fört fram bilden av att spelandet på nätkasino ska ha ökat kraftigt under den pågående pandemin. Några fakta för detta påstående har inte presenterats, menar BOS (branschföreningen för onlinespel i ett uttalande.

Svenska Fotbollförbundet, SvFF, hotar med repressalier mot distriktsförbund vid fortsatt samarbete med streamingtjänsten Solidsport.

Flera stora förbund som Skåne, Västergötland och Småland har efter förbundets påtryckningar tills vidare avbrutit all samarbete – och därmed har distriktets mindre klubbar förlorat chansen till  värdefulla tillskott till klubbkassan. Extra värdefullt nu i corona-tider.

Under måndagen höll Cas, Idrottens skiljedomstol, en hearing med Saman Ghoddos och Östersunds FK. Anledningen känner ni till. Ghoddos underskrift med den spanska klubben Huesca, kovändningen till ett nytt kontrakt med franska Rennes som till slut blev ett kontrakt franska Amiens. Någon dom i ärendet kom inte.