Du behöver inte missa något

Med ny teknologi vill Ericsson revolutionera din upplevelse vid idrottsevenemang i framtiden. Konceptet ”Virtual Live Arena” ska förstärka och förlänga eventet, både för besökare på plats och för publiken hemma i TV-soffan.
Vid skid-VM testades Virtual Live Arena som erbjuder fantastiska möjligheter för åskådarna att få en maximal överblick vid olika typer av idrottsevenemang.

 

- Som åskådare kan du själv bestämma hur eventet ska se ut. Vi ser det här som ett kommande affärsområde som vi håller på att bygga upp just nu, säger Mikael Sundström, chef för Networked Events på Ericsson.

Du ser inget - och allt

Den nya tekniken togs i bruk i samband med Faluns arrangemang av Skid-VM i våras. Som en del av sponsorskapet lanserade Ericsson appen med ambitionen att skapa nya möjligheter för besökarna att följa tävlingarna på närmare håll. 

- För publiken ute i spåren kan det vara svårt att hålla sig uppdaterad då man ser en så liten del av banan. Med hjälp av appen ”Live Results Falun2015” kunde man hålla sig ständigt uppdaterad även när åkarna inte var i närheten, säger Mikael Sundström.

För folk som inte besökte evenemanget skapades ”Live Arena Falun2015”. Genom att ladda hem denna app kunde publiken hemma i soffan vara sin egen bildproducent.

Du själv växlar melan kameror

- Applikationen erbjöd bland annat möjlighet för tittaren att själv växla mellan kamerorna utsatta längs spåret. Med en virtuell karta kan man se vart favoritåkaren befinner sig och välja kamera efter det, menar Sundström.

Tekniken användes även under damernas tennisvecka I Båstad. Då komprimerades allt i en och samma applikation. 

- I samband med Båstad hade vi fyra olika kameravinklar och möjliggjorde även för tittaren att kunna se alla kameror på en och samma skärm. 

Utöver livebilder och tävlingsresultat fylls apparna med annan relevant information. Som virtuella kartor av den aktuella orten med uppdateringar om väder, badtemperatur, restauranger och annan väsentlig information.

- Vi samlar in all typ av data som är intressant i sammanhanget. Det kan handla om allt från historisk tävlingsdata till vart man enklast kan parkera bilen.

Erbjudanden från sponsorn

Applikationerna skräddarsys för respektive event. Ericsson tillhandahåller det teknologiska innehållet medan själva appen tas fram på annat håll.

- Vi ser till så att innehållet och datan fungerar. Då kan apptillverkarna fokusera helt på att göra applikationerna så intressanta och innovativa som möjligt.

På virtuella kartor över tävlingsområdet placeras även sponsortälten ut. Användaren kan klicka sig in i tältet och uppleva samma visuella intryck och information som besökarna på plats. Mikael Sundström menar att denna ”sponsor activation” skapar nya möjligheter för eventet, sponsorerna och besökarna.

- Det gör så att sponsorerna kan få till en annan typ av interaktion med potentiella kunder.

Mikael Sundström menar att tekniken underlättar för det enskilda eventet att sprida sig globalt. Under VM i Falun laddades appen ner i 167 länder och var under tävlingsveckan den mest nedladdade i Sverige. 

- Även fast skidåkning är en nisch-sport internationellt sett så lyckades vi att med en ganska begränsad marknadsföring få 200 000 nerladdningar. 

Lockar yngre

Med apparna kan man även förlänga eventet, menar Sundström. 

- Arrangören kan upprätthålla en dialog med sina besökare och intressenter både före, under och efter eventet.

Under VM i Falun ville arrangören nå ut till nya målgrupper. Mikael Sundström tror att ny teknologi är ett effektivt hjälpmedel för att attrahera en yngre publik.

- Snittåldern på skidpubliken är ganska hög. Med teknikens hjälp når man ut till yngre målgrupper och blir konkurrenskraftiga mot allt annat intressant som händer i dagens samhälle.

Taggar i skorna

Sundström menar att Ericssons teknik även kan bidra till att utveckla utövarnas träning.

- Vi har bland annat gjort uppskattade tester med Hammarby Handboll där vi satt taggar i skorna och i bollen för att mäta hastigheten. Det är samma teknik som vi använder för att följa skidåkarna i spåret under tävling.

Under evenemangen i Falun och i Båstad har applikationen varit gratis att ladda hem till sin telefon eller läsplatta. Hur det blir i framöver är oklart.

- Det bestäms av respektive eventarrangör. Även om det än så länge har varit gratis så är det en potentiell intäktsström att börja ta betalt för den.

Kommande affärsområde

På vilket sätt Ericsson tar betalt för sin teknologi varierar beroende på event.

- Våra intäkter kan komma från olika håll beroende på eventets attraktionskraft och vilken datamängd som behövs. I Falun var det en del av vårt sponsorskap men i andra fall kan det vara själva eventet eller dess sponsorer som står för notan.

Visionen med projektet är att skapa något nytt som kan lyfta eventupplevelsen oavsett om du är på plats eller hemma, enligt Mikael Sundström.

- Vi vill skapa en ny plattform att interagera på för alla inblandade. Tekniken ger även ett litet event möjligheten att nå ut till en global publik.

Än så länge är man dock bara i ett inledande skede av projektet.

- Vi ser det här som ett kommande affärsområde som vi håller på att bygga upp just nu.

Henrik Fagerstedt

Hur  ansträngd situationen är i Östersunds FK beskrivs av dagens fakta – klubben har fått in drygt 7,7 miljoner kr, men behöver ytterligare 11 miljoner! Sedan den 1 september har klubben lyckats samlat in7,7 miljoner kronor av de tio miljoner kronorna som föreningen behöver kortsiktigt och av de 15 miljoner kronorna som behövs långsiktigt.

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.