Event ger Göteborg en halv miljard

Ullevi och Scandinavium i Göteborg har aldrig tidigare haft besök av så många människor som under 2007. Nästan 1,4 miljoner åskådare besökte arenorna och det innebar nytt rekord. Besöken uppskattas ge näringslivet och staden intäkter på minst en halv miljard kronor.
Trenden är uppenbar eftersom 2006 också var ett rekordår, men siffrorna för 2007 innebar ett plus om 270 000 personer. Dessutom slog Scandinavium sitt tidigare publikrekord från 2002 och noterade 805 226 besökare.

 

I fjol spelades åter allsvensk fotboll på Ullevi, med en kulmen när IFK Göteborg säkrade det SM-guldet inför ett fullsatt Ullevi den 28 oktober.

 

Motor och stenar

Av övriga evenemang märktes motorevenemanget Monster Jam som under en dag genomförde två föreställningar som drog nästan 60 000 besökare.

Ett aber var konsekvensen - gräset förstördes av att täckas med grus och i mitten av sommaren fick Ullevi en ny gräsmatta.

Till de mest uppmärksammade händelserna hörde också Rolling Stones framträdande. Bandet kom tillbaka till Ullevi efter 25 år och genomförde en bejublad konsert inför nästan 57 000 besökare.

Scandinaviums plussiffror förklaras till stor del av föreställningarna av Mamma Mia.

- De 52 föreställningarna sågs av drygt 150.000 åskådare, säger Got Events vd Thomas Torkelsson.
I Scandinavium kom 56 procent av åskådarna till sportevenemang, 34 procent såg musikföreställningar medan övriga tio procent fördelades på andra arrangemang.
Motsvarande siffror på Ullevi var 80 procent för sport, tio procent för musik och tio procent på motorshow.

 

Slå ihop bolagen

Under 2007 stod också ägaren Göteborgs Stad för en undersökning med syftet att syna Göteborgs framtid som en ännu bättre evenemangsstad. Hans Ingvar Hansson presenterade sin rapport ”Rätt kompetens för evenemang?” och menade att de båda bolagen, GotEvents och Göteborg&co borde bli ett och samma. Företagen har i dag ca 220 personer anställda tillsammans.

Evenemangen ger Göteborg betydande intäkter. Det turistekonomiska inflödet (boende, resor, restaurang, shopping m m) gav enbart vid Rolling Stones-konserten drygt 85 miljoner kronor och drygt 51 miljoner kronor vid Monster Jam-evenemanget.

Sammantaget bedöms Got Events evenemang ge intäkter minst en halv miljard kronor varje år.

 
”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Om man kan och vill tro på artificiell intelligens tar USA, Kanada och Sverige topplaceringarna vid ishockey-VM. Artificiell intelligens kan mycket väl gissa rätt, eftersom den redan lyckades förutspå det finska mästerskapet i hockey, som slutspelades för några veckor sedan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.