Sveriges flottaste fotbollsarena

”Om jag ska raljera så är det inte som arenan i Borås, en fotbollsplan med fyra läktare runtom, utan en sluten anläggning” säger Birger Friman, vd vid Malmös nya fotbollsstadion, där MFF ska bli ensamägare.

Birger Friman, vd i Fotbollsstadion i Malmö Fastighets AB som är bolaget bakom den nya anläggningen, har bjudit på rundvandring i den nya anläggningen.

I dag ägs Swedbank Stadion av Peab Sverige AB äger 50 procent, Erling Pålsson Teknik & Fastighets AB 25 procent och Malmö FF 25 procent.  Men Birger Friman avslöjar i Sydsvenska Dagbladet:

– När MFF är vid stadd kassa i en ännu större utsträckning ska man ta över ägandet, så har vi tänkt oss att det ska bli i framtiden, säger Birger Friman som är stolt över bygget och menar att för en stadion i den här storleksordningen kommer vi att vara nummer ett i Europa under ett par år.

Spelarnas entré till gräsmattan är spektakulär. Från omklädningsrummen leder en trappa upp till den gröna mattan. ”På hemmapremiären ska spelarna i Malmö FF och Örgryte vandra samma väg. Det är inte svårt att föreställa känslan för aktörerna och åskådarna. Entrén blir dramatisk i sin enkelhet, ur ett nersänkt hål på ena långsidan ska spelarna springa in”, skriver Sydsvenskan.

Stadion skulle stå klar den 1 maj, men istället blir fotbollspremiären den 13 april.
– Fast min deadline är den 10 april, sedan kommer påskhelgen, men det ger oss någon reservdag. Vi ska ha en fotbollsstadion klar som kan ta emot publiken, säger Birger Friman.

200 man jobbar envetet för att bli klara så långt det är möjligt. Det återstår att montera ljus, ljud, utrymningslarm och tv. Inte minst de två storbildsskärmarna som mäter 11 gånger 4,60 meter. Likaså är inte bassängen i MFF:s omklädningsrum klar. Den mäter 5 gånger 2,5 meter och som djupast 1,35 meter.  .

Med byggstart den 23 maj 2007 och fotbollsdelen klar nästan två år senare, har arbetet fortlöpt bra. Dessutom har redan hyrt ut alla kommersiella lokaler i Swedbank stadion, totalt 17 000 kvadratmeter för företag att hyra i Swedbank Arena.

Den positiva bilden fullbordas av att elbolaget Eon gett klartecken till att bli den fjärde och sista tribunsponsorn. Ett avtal värt 2,5 miljoner kronor gånger fem år och dessutom ska Eon leverera avtalen till anläggningen. Grön el, förstås.
 

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Om man kan och vill tro på artificiell intelligens tar USA, Kanada och Sverige topplaceringarna vid ishockey-VM. Artificiell intelligens kan mycket väl gissa rätt, eftersom den redan lyckades förutspå det finska mästerskapet i hockey, som slutspelades för några veckor sedan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.