Så ska åskådarna lockas tillbaka

”Vi ska utveckla aktiveringsytor och exponeringsytor på stadion och hitta ett mervärde för besökare och sponsorer. Stadion ska vara den naturliga samlingsplatsen innan match. Idag kommer inte folk tidigare, vilket vi vill att de ska kunna göra, de ska kunna få en matbit och lite underhållning”.

Med det måttot arbetar sponsorbyrån Fieldwork som har fått uppdraget att locka tillbaka Djurgårdens åskådare. Ett problem som klubben delar med många föreningar i olika idrotter.

Projektet inleddes för ett halvår sedan när Fieldworks sponsoravdelning Arena anordnade workshops med supportrar och profiler inom Djurgården för att ta reda på om Fieldworks idéer var bra.

– Det är oerhört viktigt att våra utvecklingsplaner landar hos de befintliga besökarna. Det är ju de som verkligen vet vad som fattas på området och var önskemålen om utveckling finns, säger Stina Jarbeck, kundansvarig på Fieldwork Arena, till resume.se.

- Tidigare har det inte funnits några sittmöjligheter och ingen underhållning. Vi kommer inte att bygga om någonting utan det handlar om att komplettera med ett par områden som vi bygger upp inför varje match.

Djurgården möter Brommapojkarna den 24 april och då ska åskådarna mötas av ett delvis nytt Stadion: ”Målet är att det ska finnas något för alla. Vi tittar bland annat på ett aktivitetsområde för barn och ungdomar och en tv-sittningsmiljö där vi kommer ha intervjuer och underhållning. Lite som det var i Kungsträdgården under Fotbolls-EM”, säger Stina Jarbeck till resume.se.
 

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.