80-miljonersatsningen gick hem!

Malmö kan mycket väl bli platsen för nya seglingar i Americas Cup. När nu arrangemanget inklusive själva seglingarna sammanfattas tycks 80-miljonerssatsningen ha gått hem. Åtminstone om seglarna och åskådarna får tycka.
Den lokala projektgruppen Sailing Region sammanfattar röster från team, sponsorer och åskådare för att få en bild av behållningen.
Än så länge saknas siffror för hur många människor som gästat Malmö tack vare seglingarna. Själva publikparken vid tävlingshamnen kunde på söndagsmorgonen redovisa runt 100 000 besökare, varav 26 500 kom under lördagen.
Då var kraftsamlingen från arrangörerna också optimal. Fleet-race i vackert väder, därtill konsert med Tommy Körberg och som avslutning ett ståtligt fyrverkeri.

Arrangemanget runt seglingarna har också fått högsta beröm. Seglarna har framhållit:
+ Närheten till båtarna och basen.
+ Närheten till tävlingsområdet.
+ Servicen runt tävlingen.
+ Det vänliga bemötandet.
- Alla har verkligen brytt sig om oss och sett till att allt ska fungera. Det har varit ett nöje att vara här och tävla, menade Eric Doyle, ombord på Alinghi, när han intervjuades av Sydsvenska Dagbladet.
- Ni svenskar har säkert organiserat det också. Ni verkar ha tänkt på allt.

Ilmar Reepalu, kommunordförande och en av ivrarna för arrangemanget, är nöjd. Han ser möjligheterna till Malmö får ordna en förtävling till America’s Cup igen. Han får också stöd av den schweiziska båten, titelförsvarande Alinghi. Vid en ny titel 2007 vill teamet bakom Alinghi återkomma till Skåne.
Eric Doyle på den schweiziska båten Alinghi erkänner att ursprungligen tvivlade. Första gången han fick höra att Malmö skulle arrangera en deltävling tittade han på kartan och förutsatte lätta vindar.
- Jag blev lurad. Vi har fått rejäla vindar och nu på slutet även en del lätta vindar. Seglingsförhållandena har helt enkelt varit perfekta och utslagsgivande, menade Doyle.

När det vinnande segelteamet och chefen för America’s Cup Management, Michel Bonnefous, pratade med Ilmar Reepalu vid kulmen på tävlingsdagarna framkom mycket beröm. De framhåller mottagandet i Malmö och Reepalu betonade i sin tur den otroliga upplevelsen av att kunna bjuda på en sådan stor seglingstävling med allt tillhörande.
Reepalu vill se fler liknande evenemang och tycker att det passar in i Öresundsregionen.
- En del av de pengar som gått åt har ju gått till sådana saker som att bygga kaj. Nu har vi det klart, framhöll Reepalu.

Skillnaden inför nästa eventuella evenemang är att Reepalu önskar lite mera planeringstid. Och så vill han gärna se utbytet av evenemanget som kostade Malmö kommun och Region Skåne bort mot 80 miljoner.
Som projektledaren Mårten Hedlund uttryckte det:
– Det här är ingen fotboll utan en sport som är beroende av naturfenomen. Det hela har flutit fantastiskt bra, säger han.




 
”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Klädmärket Uniqlo kunde på tisdagen tillsammans  med SOK visa upp de nya kläderna för de svenska atleterna i OS och Paralympics i Paris. 
De svenska OS-satsningen beräknas totalt kosta dryga 100 miljoner.  Den 24 juli, en onsdag, inleds tävlandet men invigningen sker den 26 juli med avslutning söndagen den 11 augusti 2024.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.