VM är tidernas idrottsaffär

Fotboll-VM i Tyskland blir en sportslig succé men i minst lika hög grad handlar det om sanslöst mycket business. Tyskarnas BNP beräknas öka med tio miljarder euro och via tusentals tv-timmar världen över får landet en enorm marknadsföring.
Det finns hur mycket som helst att peka på när det gäller mästerskapets betydelse och konsekvenser. Att förbundskansler Angela Merkel kom till VM-lottningen i Leipzig påvisar inte bara ett möjligt fotbollsintresse utan framför allt insikten om att världen riktar uppmärksamheten mot hennes land.

Tyskland rustar ordentligt. Redan har 14 miljarder kronor investerats i de tolv nya arenorna som nu är toppmoderna med tak om så behövs, exklusiva läktare, påkostade utrymmet för åskådarna när de ska äta och dricka. Därtill fashionabla arbetsvillkor för media eftersom det på varje arena ska finnas utrymme för 2 500 arbetande journalister.

Det är ju de som rapporter. Det kommer exempelvis tv-bolag från 213 länder. Plus alla andra mediarepresentanter. Och så tre miljoner fotbollsfans som ska spendera pengar – och upptäcka Tyskland.

Landet står för världens tredje största ekonomi, men ligger i botten på den europeiska tillväxtligan och turisterna prioriterar inte Tyskland. VM ska innebära en vändning. Enbart mobiliseringen har inneburit en allmän översyn av infrastrukturen. Kommunikationer, hotell, arenor, ja, det har putsats och filats överallt. 6 miljarder euro har denna renovering kostat.

Det ekonomiska hjulet ska börja snurra allt fortare i takt med VM närmar sig. Uppskattningen är att tyskarna själv kommer att spendera nära tre miljarder kronor och att alla gäster bidrar med drygt en miljard. Det sker också mot bakgrund av att den tyska momsen höjs med tre procent från 1 januari och att det kommer att gynna konsumtionen.

De tyska företagen ska börja tjäna pengar igen. Adidas gör det definitivt. Koncernen med verksamhet över hela världen har kalkylerat med en ökad omsättning av fotbollsartiklar till över 1 miljard euro. Inte mins tack vare den nya, högteknologiska VM-bollen.

VM-bollen 2002 såldes i nästan sex miljoner ex, EM-bollen 2004 något mera och nu har Tysklandsbollen en kalkyl om tio miljoner sålda exemplar. Sammanlagt beräknas Adidas omsätta över 1 miljard euro enbart med fotbollsartiklar under nästa år.

Högtekonologi-bollen har så kallade "pannel shapes", mönstret om fem- och sexkanter, som ger bollen bättre flygkraft eftersom den inte suger upp något vatten och inte påverkas av vädret. Bollen är också försedd med ett chipsystem som meddelara domaren när den passerar mållinjen.

Puma är annars det företaget som toppar sponsorligan. Företaget har kontrakt med elva av de 32 landslagen i VM. Nike kommer därnäst med Adidas på tredje plats.

TV-bolagen ska förmedla hela denna lek med bollen. Här sker också en kapplöpning om bilder. Som en följd också en försäljning av reklam. I Sverige har SVT och TV4 köpt VM och delar på åtskilligt, som bilder, matcher och sponsorintäkter.

Carlsberg, Svenska Spel, Max hamburgare, Hyundai och Blocket blev sponsorer i konkurrens med flera andra företag. Var och en får betala 4 miljoner kronor, vilket innebär tio miljoner för respektive koncern. Men TV4 har möjligheter att tjäna 100 miljoner kronor totalt – tack vare reklamförsäljning.

Mediebyrån Bizkit har för Resumé synat förutsättningarna. Med utgång från 32 matcher, därmed 18 minuters reklam per match och 36 reklamfilmer à 30 sekunder, och i sin tur en snittrating runt 12,  innebär det 90 miljoner kronor i reklamintäkter. Därutöver kommer TV4 säkerligen att satsa på tittartävlingar via SMS och liknande som ger runt 5 miljoner.

Det finns hur mycket som helst att peka på när det gäller mästerskapets betydelse och konsekvenser. Att förbundskansler Angela Merkel kom till VM-lottningen i Leipzig påvisar inte bara ett möjligt fotbollsintresse utan framför allt insikten om att världen riktar uppmärksamheten mot hennes land.

Tyskland rustar ordentligt. Redan har 14 miljarder kronor investerats i de tolv nya arenorna som nu är toppmoderna med tak om så behövs, exklusiva läktare, påkostade utrymmet för åskådarna när de ska äta och dricka. Därtill fashionabla arbetsvillkor för media eftersom det på varje arena ska finnas utrymme för 2 500 arbetande journalister.

Det är ju de som rapporter. Det kommer exempelvis tv-bolag från 213 länder. Plus alla andra mediarepresentanter. Och så tre miljoner fotbollsfans som ska spendera pengar – och upptäcka Tyskland.

Landet står för världens tredje största ekonomi, men ligger i botten på den europeiska tillväxtligan och turisterna prioriterar inte Tyskland. VM ska innebära en vändning. Enbart mobiliseringen har inneburit en allmän översyn av infrastrukturen. Kommunikationer, hotell, arenor, ja, det har putsats och filats överallt. 6 miljarder euro har denna renovering kostat.

Det ekonomiska hjulet ska börja snurra allt fortare i takt med VM närmar sig. Uppskattningen är att tyskarna själv kommer att spendera nära tre miljarder kronor och att alla gäster bidrar med drygt en miljard. Det sker också mot bakgrund av att den tyska momsen höjs med tre procent från 1 januari och att det kommer att gynna konsumtionen.

De tyska företagen ska börja tjäna pengar igen. Adidas gör det definitivt. Koncernen med verksamhet över hela världen har kalkylerat med en ökad omsättning av fotbollsartiklar till över 1 miljard euro. Inte mins tack vare den nya, högteknologiska VM-bollen.

VM-bollen 2002 såldes i nästan sex miljoner ex, EM-bollen 2004 något mera och nu har Tysklandsbollen en kalkyl om tio miljoner sålda exemplar. Sammanlagt beräknas Adidas omsätta över 1 miljard euro enbart med fotbollsartiklar under nästa år.

Högtekonologi-bollen har så kallade "pannel shapes", mönstret om fem- och sexkanter, som ger bollen bättre flygkraft eftersom den inte suger upp något vatten och inte påverkas av vädret. Bollen är också försedd med ett chipsystem som meddelara domaren när den passerar mållinjen.

Puma är annars det företaget som toppar sponsorligan. Företaget har kontrakt med elva av de 32 landslagen i VM. Nike kommer därnäst med Adidas på tredje plats.

TV-bolagen ska förmedla hela denna lek med bollen. Här sker också en kapplöpning om bilder. Som en följd också en försäljning av reklam. I Sverige har SVT och TV4 köpt VM och delar på åtskilligt, som bilder, matcher och sponsorintäkter.

Carlsberg, Svenska Spel, Max hamburgare, Hyundai och Blocket blev sponsorer i konkurrens med flera andra företag. Var och en får betala 4 miljoner kronor, vilket innebär tio miljoner för respektive koncern. Men TV4 har möjligheter att tjäna 100 miljoner kronor totalt – tack vare reklamförsäljning.

Mediebyrån Bizkit har för Resumé synat förutsättningarna. Med utgång från 32 matcher, därmed 18 minuters reklam per match och 36 reklamfilmer à 30 sekunder, och i sin tur en snittrating runt 12,  innebär det 90 miljoner kronor i reklamintäkter. Därutöver kommer TV4 säkerligen att satsa på tittartävlingar via SMS och liknande som ger runt 5 miljoner.
Efter bara 10 månader på posten som ordförande för SHL-laget Leksand väljer Mats Ekelund, 69 år, att hoppa av.  Han kommer även att lämna ordförande klubban i bolagsstyrelsen.
 Årsmötet äger rum 28 juni och Ekelunds avhopp blev officiellt via valberedningens meddelande på föreningens hemsida. omval. Även Keith Karlsson, välkänd entreprenör väljer att lämna

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.