Beach Tour lockar allt flera
Antalet utländska spelare på touren ökade med 32 procent och det kanske mest glädjande av allt är antalet svenska spelare har ökat med 21 procent.
- Att vi trots finanskris och lågkonjunktur lyckas öka försäljningen och åstadkomma en positiv utveckling för touren är ett tecken på den potential som finns i Swedish Beach Tour säger Mattias Walfridsson, vd för Svenska Volleyevent AB.
I samband med sommarens tour utförde Mindshare en publikundersökning på uppdrag av Svenska Volleyevent. Undersökningen omfattade attitydfrågor kring upplevelsen, samarbetet med tourens sponsorer samt demografisk profil över besökarna. Så många som 98 procent svarade att man helt eller delvis är mycket nöjd med sitt besök och 94procent vill definitivt komma tillbaka nästa sommar.
- Besökarnas engagemang överträffar vida det vi normalt ser i den här typen av undersökningar. Näst intill alla har enbart positiva omdömen om såväl arrangemang, volontärernas arbete, underhållningsvärdet och övriga väsentliga delar, säger Sarah Melin, Head of sponsorship & events på Mindshare.
De demografiska frågorna gav bl.a. följande:
52 procent män, 48 procent kvinnor.
65 procent 15-34 år, 82 procent 15-44 år.
49 procent har högskoleutbildning.
52 procent är heltidsarbetande (överrepresentation av höginkomsttagare).
29 procent är studenter.
75 procent bor i staden vi besöker.
- Arbetet med d 2010 års tour är i full gång och turnéschemat ser ut att kunna bli riktigt bra med några nya städer jämfört med tidigare. Dessutom arbetas det för fullt med att knyta en ny titelsponsor eller två nya huvudsponsorer till touren, berättar Mattias Walfridsson.
Mest lästa just nu
Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.