Ny aktör för sponsor och event
- Idrotten går från ideell ledare till kommersiell förhandlingspartner. Vi är kompetenta och framgångsrika tävlingsarrangörer i Sverige men den hårdnande konkurrensen gör att det kommer att krävas ökad kompetens och en större samordning mellan politiken, idrotten och näringslivet i framtiden för att vinna hem och genomföra framgångsrika stora internationella evenemang menar Jörgen Persson, VD för human event AB.
Företaget har Riksidrottsförbundets uppdrag att ta fram Idrottens evenemangsstrategi och projektleder dessutom succékonceptet SM-veckan, nu senast i Malmö, ett evenemang som genererade över 13 tv-timmar i SVT och SVT Play.
Tillsammans bildar företagen ett team för av specialistkompetens inom den alltmer växande evenenemangsindustrin och den hårdnande konkurrensen kring hur man ska vinna hem fler internationella evenemang till Sverige.
Mest lästa just nu
Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.