Golffolket ska gå till sjöss

Peter Mattsson, RF:s nye elitidrottschef och tidigare förbundskapten för golflandslagen, blir det stora dragplåstret på årets upplaga av Golfbåten, 26-27 augusti på Östersjön.
Peter Mattsson, RF:s nye elitidrottschef och tidigare förbundskapten för golflandslagen, är en av föreläsarna vid årets upplaga av Golfbåten, 26-27 augusti på Östersjön.

Golfbåten är ett initiativ för att stimulera landets ledare och anställda på golfklubbar och golfanläggningar att tänka nytt, för att kunna utveckla verksamheten. Bakom initiativet står Graf Travel AB (Golfdestination Stockholm), Golf Administratörernas Förening (GAF), PR-företaget Kraftfull Kommunikation AB och Viking Line.

Se det bästa i varje människa

Årets tema på Golfbåten är ”Samarbete”.  Samarbete mellan människor inom de olika yrkeskårerna på golfklubben och golfanläggningen, mellan ideella och professionella och mellan golfklubbarna eller golfanläggningarna.

Dragplåstret Peter Mattsson, 41, har ett förflutet som förbundskapten för golflandslagen (2001-2005) och därefter elit- och landslagschef på engelska golfförbundet.

- Konsten med ett bra samarbete är att se det bästa i varje människa och använda honom eller henne till det. När jag kom till engelska golfförbundet möttes jag av allvarsamma män i kavaj och slips i en kommitté som stod överordnad allt vad gällde coaching, säger Peter Mattsson, som även är doktorand i idrott vid Örebros universitet.

- När jag åkte därifrån några år senare hade vi skapat en organisation där de snarare arbetade för mig, men där varje individ fick utrymme att ta ansvar för sin del av verksamheten. Arbetet i England var en stor utmaning, där det är en blandning av ideellt och professionellt, och det ideella på traditionellt manér anses ”finare”.

Ska fördela 180 miljoner

I höstas blev Peter Mattsson chef för Riksidrottsförbundets nya elitidrottsavdelning. Därmed blev han också ansvarig för cirka 180 miljoner kronor, som ska fördelas på ett optimalt sätt mellan RF, SOK, SPK (Paralympics) och de olika specialidrottsförbunden– med målet att bärga nya medaljer på EM, VM och OS. I Rio de Janeiro 2016 blir golfen OS-sport.

Om samarbetet med SOK säger Peter Mattsson diplomatiskt:

- Vi behöver väl definierade roller, samt skapa tilltro och tillit emellan människorna i de olika organisationerna. Vi har en bit kvar, men vi är absolut på rätt väg!

Två stora utmaningar

Frågan är då hur ett bättre samarbete kan utveckla Golfsverige. Peter Mattsson ser två utmaningar.

- Den första utmaningen ligger i att vara både en kommersiell anläggning och en ideell förening som bedriver idrott. Då gäller det att ha en tydlig idé och se till att alla vet sina roller, och att skapa ett bra samarbetsklimat.

Utmaning nummer två är att hitta samarbetspartners som kan komplettera och erbjuda det själva golfen inte kan erbjuda, exempelvis gym, längdåkning eller något annat som kan öka kundunderlaget och förlänga säsongen.

De övriga föreläsarna är Mikael Nygren, Ledarskapscentrum, Johan Kannerberg, Svenska Golfförbundet och Sofia Ivarsson, ordförande i Svenska Golfförbundets Ungdomsrådet, och nyinvald i Riksidrottsförbundets och SISUs Ungdomsråd.  Sofia, 22, har nog ett och annat att säga om hur golfklubbarna och golfanläggningarna tar hand om de ungas engagemang, kreativitet och kompetens på ledarsidan…

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Malmö, AIK och Elfsborg har de senaste åren haft intäkter i 20-miljonersklassen – i Europa League. Nu är det nära igen – för MFF, AIK, IFK Göteborg, Elfsborg och BP.

De kommer från Afrika, Indien, Indonesien, Jordanien, Armenien och Tajikistan och de är minst av allt bortskämda. Det de 25 ungdomarna också har gemensamt är intresset för idrott och utbildning. Därför är de på Bosön.

Han kan inte låta bli. Det går bara inte. Han måste vara med i hetluften, känna anspänningen, vinden och farten. Torbjörn Törnqvist tar 6-700 miljoner från sitt kapital och satsar igen med en nybyggd våghalsig katamaran.

Brynäs IF blir första hockeylag i Sverige med en reklamfri matchdräkt. Klubbemblemet, det klassiska Brynäsoket plus reklam föreningens nya verksamhet ”En bra start” och Unicef ska finnas på dräkten. 

Josep Mara Bortomeu, Barcelonas president, kan tänka sig en att avstå miljarder. Hans klubb och Real Madrid tjänade bara i fjol vardera nära 1,4 miljarder kronor på att själva sälja TV-rättigheter. Nu ska alla lagen dela på jätteintäkterna.