Vintervecka som gav klirr i kassan

Vasaloppets vintervecka 2017 generade stora pengar, mycket stora. Den turistekonomiska omsättningen i Malung/Sälen, Mora och Älvdalen uppgick till 234,6 miljoner kronor.
Foto Ulf Palm / TT

 

Räknar man dessutom med de deltagare som tränat i någon av de kommunerna genererade det ytterligare 30 miljoner kronor. 

Det är guld i snön.

Det är företaget Upplevelseinstitutet som genomfört studien bland deltagare och publik under vinterveckan. Studien gjordes på över 3 000 genomförda webbenkäter under mars.

Vinterveckan hade 66 582 anmälda deltagare. 56 639 kom till start – från 62 länder. 1 156 av de startande kom från de tre Vasaloppskommunerna och räknas inte som turister.

Vinterveckan lockade också stor publik. Sammantaget var det cirka 60 000 publiktillfällen, varav 33 246 unika personer. Den största andelen utgjordes av deltagare, medföljare och lokal publik.  70 780 turister, unika personer, beräknas ha kommit till Vasaloppsregionen under veckan.

Grönklitt/Orsa populärast

Turisternas konsumtion uppgick till 243,3 miljoner kronor. 57, 2 miljoner lades på logi/boende, 186,1 miljoner på övrig konsumtion.  Turister från Sverige stod för 208,6 miljonerav omsättningen, norrmännen för 11,2 miljoner och de från övriga länder för 23,5 miljoner kronor.

De populäraste platserna att träna på inför tävlingarna var Grönklitt/Orsa, 23 procent, Sälen, 17 procent, Mora, elva procent och Idre sju procent.

Den senaste turistekonomiska undersökningen för vinterveckan genomfördes 2015. Omsättningen uppgick då till 226 miljoner kronor.

Vasaloppets sommarvecka ser ut så här:

11 augusti: Cykelvasan 30, 32 kilometer, Ungdomscykelvasan, 32 km, Cykelvasan 45, 45 km, Cykelvasan Öppet Spår, 94 km.

12 augusti: Cykelvasan 90, 94 km.

19 augusti: Ultravasan 45, 45 km, Ultravasan 90, 90 km, Vasastafetten 4,5-15 km, löparstafett för tiomannalag. Vasakvartetten, 19,1-24,2 km, löparstafett för fyrmannalag (premiär).

Vinterveckan 2018 startar den 23 februari med Kortvasan.

 

Göran Söderlund

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

AIK var länge den fula ankungen i bandysagan tills framför allt miljonären Marco Engborg ville att AIK skulle återta en plats bland hermelinerna. Med hjälp av en välfylld plånbok förverkligade Engborg sin dröm och på några snabba säsonger var AIK tillbaka i högsta serien inför säsongen 2019-2020.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

Nu gör SVT en egen lansering. ”SVT – kanalen för damfotboll!”

Sportevenemang och tv – men i vilken kanal… Den här gången är det SVT som har varit på tårna. SVT har klart med större delen av det svenska damlandslagets kvalmatcher och landskamper och nu står det klart att EM 2021 sänds i SVT. 

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.