Vintervecka som gav klirr i kassan

Vasaloppets vintervecka 2017 generade stora pengar, mycket stora. Den turistekonomiska omsättningen i Malung/Sälen, Mora och Älvdalen uppgick till 234,6 miljoner kronor.
Foto Ulf Palm / TT

 

Räknar man dessutom med de deltagare som tränat i någon av de kommunerna genererade det ytterligare 30 miljoner kronor. 

Det är guld i snön.

Det är företaget Upplevelseinstitutet som genomfört studien bland deltagare och publik under vinterveckan. Studien gjordes på över 3 000 genomförda webbenkäter under mars.

Vinterveckan hade 66 582 anmälda deltagare. 56 639 kom till start – från 62 länder. 1 156 av de startande kom från de tre Vasaloppskommunerna och räknas inte som turister.

Vinterveckan lockade också stor publik. Sammantaget var det cirka 60 000 publiktillfällen, varav 33 246 unika personer. Den största andelen utgjordes av deltagare, medföljare och lokal publik.  70 780 turister, unika personer, beräknas ha kommit till Vasaloppsregionen under veckan.

Grönklitt/Orsa populärast

Turisternas konsumtion uppgick till 243,3 miljoner kronor. 57, 2 miljoner lades på logi/boende, 186,1 miljoner på övrig konsumtion.  Turister från Sverige stod för 208,6 miljonerav omsättningen, norrmännen för 11,2 miljoner och de från övriga länder för 23,5 miljoner kronor.

De populäraste platserna att träna på inför tävlingarna var Grönklitt/Orsa, 23 procent, Sälen, 17 procent, Mora, elva procent och Idre sju procent.

Den senaste turistekonomiska undersökningen för vinterveckan genomfördes 2015. Omsättningen uppgick då till 226 miljoner kronor.

Vasaloppets sommarvecka ser ut så här:

11 augusti: Cykelvasan 30, 32 kilometer, Ungdomscykelvasan, 32 km, Cykelvasan 45, 45 km, Cykelvasan Öppet Spår, 94 km.

12 augusti: Cykelvasan 90, 94 km.

19 augusti: Ultravasan 45, 45 km, Ultravasan 90, 90 km, Vasastafetten 4,5-15 km, löparstafett för tiomannalag. Vasakvartetten, 19,1-24,2 km, löparstafett för fyrmannalag (premiär).

Vinterveckan 2018 startar den 23 februari med Kortvasan.

 

Göran Söderlund

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.