Sålt 7 650 biljetter, men ingen släpps in

Få lag, om ens något SHL-lag har sådan nationell förankring som Leksands IF, bildat 1919 och med 58 säsonger i ishockeyns högsta serie. Annandagens hemmamöte med Rögle i Tegera Arena beräknas ge miljonintäkter, pågående pandemi och restriktioner till trots.

Konceptet är fiktiva matchbiljetter á 50 kronor, i förening med Siljanbygdens engagemang och heta intresse för sitt ishockeylag, totat fyra SM-guld, det senaste errövrat 1975.

På onsdagen hade 5 997 biljetter bokats, bygdens företag, ett hundratal, som Limatvätten och Sljjans Glasmästeri bidrar med  valfritt belopp per såld biljett, exempelvis en krona. Marknadschef Patric Skoglund kunde räkna in 96,50 kronor per såld biljett. I klartext innebär det ett bidrag på 146,50 ( 50+96,50) vid köp av en fiktiv biljett.

En tradition i Leksand

-Vi har goda förhoppningar att nå 7 650 biljetter, det vill säga utsåld arena. Idén är inte ny, hos oss är det en flerårig tradition.  Det här speciella året är varje krona extra värdefull, poängterar Patric Skoglund.

Tabellmässigt parkerar Leksand på nionde plats, 34 poäng efter 23 omgångar.  Laget har överraskat så här långt, säsongen 2010-2020 räddades laget kvar i SHL sedan säsongen avbrutits på grund av covid-19.

Inför seriestarten var turbulensen stor sedan sportchefen Thomas Johansson lockat till sig tränaren Björn Hellqvist, trots nyskrivet kontrakt med Modo. Leksands lycka så här långt har varit den poängstarka trion Peter Cehlarik och Marek Hvirik,  båda Slovakien och USA:s Carter Camper. Samtliga i poängligans topp.

Som för alla SHL-lag haltar ekonomin och vd Andreas Hedblom känner viss oro inför framtiden.

-Trots ett sannolikt publiktapp på 15-16 miljoner, lösbiljetter, den här säsongen klarar vi oss. Men till säsongen 2020-2021 måste allt återgå till det normala, poängterar Andreas Hedblom

Snart nya kampanjer

-Jag känner stor ödmjukhet inför det stora stöd som kommer oss till del, som på annandagen Vi har också andra pågående kampanjer, ”Vi saknar er, kom till oss” . Jag vill också skicka med att vi arbetar hårt för att minimera våra kostnader, i alla led,  som lägre spelarlöner, betonar han.

Lagom till SHL:s andra halvlek ansluter en kanadensisk forward, Carter Ashton, närmast från KHL. Leksand har tidigare släppt iväg två spelare och enligt Hedblom förändrar förvärvet av Ashton inte den totala kostnadsdelen.

Leksand har erhållit cirka sju miljoner kronor av RF:s krisstöd men Hedblom förnekar att bidraget använts för att säkra Ashtons namnunderskrift för resten av säsongen.

Kjell Nilsson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Om man kan och vill tro på artificiell intelligens tar USA, Kanada och Sverige topplaceringarna vid ishockey-VM. Artificiell intelligens kan mycket väl gissa rätt, eftersom den redan lyckades förutspå det finska mästerskapet i hockey, som slutspelades för några veckor sedan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.