Skälet? Alla blir vinnare!

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Här blir alla vinnare. Det borde vara främsta argumentet. Själv är jag faktiskt överraskad över att det inte är fler destinationer och specialförbund som vill veta mer och göra mer inom idrottsturism.
Folk vill uppleva olika saker tillsammans. Och när idrotten jobbar tillsamans med en kommun och ett näringsliv uppstår många synergier. Det är vad Johan Göransson skriver om i sin krönika. Foto: Johan Nilsson, TT

 

När Centrum för idrottsevenemang höll sin årliga träff i Helsingborg var det många som blev förvånade över att det var så många deltagare. 

Själv tycker jag att ännu fler borde komma till de här mötena. Ja, ännu flera borde vilja veta mera om när, var, hur man gör för att lyckas. 

Troligtvis beror det på att de inte har knäckt koden för idrottsturismens betydelse för samhället.

Alla blir vinnare!

För tre år sedan fick jag vid ett tillfälle möjlighet att käka lunch med statsminister Stefan Löfven. Han behövde bara höra halva rapportering om Ironman Kalmar innan han sa: 

”Bra, detta är exportvärde och ni har en exportmogen produkt, fortsätt så!”

Stora internationella evenemang som Ironman är ett exempel, men idrottsturism handlar om mycket mer än så. Det gäller också mindre evenemang eller läger och möten. De positiva effekterna är många – och det är åtskilliga som drar nytta av dem.

Jag kan påvisa några av fördelar utifrån tre olika perspektiv.

Föreningarna tjänar mångdubbelt

För föreningarna ger idrottsturismen nya möjligheter att rekrytera medlemmar. Det har jag sett flera exempel på i de projekt vi har genomfört i Kalmar genom åren.

Det ger också föreningarna en chans att tjäna pengar. Man ska se till att skapa ekonomiska modeller där det blir en vinst. Det är inte fult för en idrottsförening att tjäna stålar!

Det är roligt att vara delaktig i ett evenemang. Många föreningsmedlemmar upplever evenemanget som ”det roligaste man har gjort i sin förening det året”.

Dessutom är det en värdefull chans till kompetensutveckling.

Sålde sedan så mycket mera

 Att synliggöra sitt företag via evenemang blir allt vanligare. Sponsringen omsätter idag 7 miljarder kronor per år, vilket är en ökning med 4,5 procent jämfört med föregående år. ”Största delen, drygt 70 procent, går till idrotten”, säger Madeleine Thor, som är vd på IRM.

Idrottsturism kan även ge effekter på försäljningen. En lokal cykelhandlare i Kalmar ökade sin försäljning av racercyklar från 70 cyklar år 2011 till 215 cyklar år 2015. Det är klart att ett evenemang som t ex Ironman har betydelse för staden och regionen.

Näringslivet drar också nytta av de mjuka värden som idrottslivet erbjuder, som att bidra till integration och folkhälsa.

Kommunernas fördelar

Urbaniseringen fortsätter i snabb takt och det blir allt viktigare för en plats att vara attraktiv. Att satsa på idrotten är ett viktigt redskap för att locka till sig deltagare och utövare – och för att skapa en attraktiv stad att bo och verka i.

Var tredje person är medlem i en idrottsförening (3,2 miljoner medlemmar i RF). Det vore direkt korkat att inte arbeta mot/med en sådan organisation.

Idrottsturismen bidrar också till folkhälsan. När idrotten syns blir många inspirerade och intresserade av att börja röra på sig.

Från kommunernas sida måste vi självklart fortsätta att stötta folkhälsoarbetet i mycket större utsträckning än vad vi gör idag. Det måste ske i tätt samarbete med föreningarna istället för via diverse omvägar. 

Början till något större

Framgångsnycklarna för att kunna lyckas med idrottsturism är en ganska tråkig formel, nämligen den att alla delarna måste vara med och jobba tillsammans. Högt, lågt, under och över måste samarbetet ske och framför allt, det ska ske med gemensam kraft.

Det räcker inte att en kommun eller region upprättar en strategi. Den blir i många fall bara en pappersprodukt på ett destinationsbolag eller ett näringslivskontor. Man måste arbeta tillsammans med näringen och framför allt tillsammans med idrottsföreningarna.

I alla städer jag har besökt genom åren finns det eldsjälar inom olika idrotter. Sätt er tillsammans och säg ”Nu gasar vi och gör detta tillsammans”? Det spelar ingen roll om personen i fråga (oftast en eller två) pratar om cykel, fotboll eller handboll. Bara de brinner för sin idrott. 

Jag vill se fler kommuner som tar steget och vågar satsa på idrottsturism. 

Du kan jobba med destinationsutveckling i en kommun, kanske är verksam i en förening eller jobbar inom näringslivet – prata med människor från andra områden och titta på goda exempel. Ni kan säkert åstadkomma något på er hemmaplan. Det behöver inte vara så stort omgående, det kan bli stort på sikt. Och det ger så mycket tillbaka.

Johan Göransson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.