Damfotboll sålt för rekordbelopp

Svenska fotbollstjejer – börja slipa på de franska glosorna! Mediabolag i Frankrike har de senaste åren köpt sändningsrättigheter till damfotboll för nästan en halv miljard.

De nya avtalen kan förmodas få en stor påverkan på damfotbollens utveckling de kommande åren.

Rekordbelopp

Det började med att den stora kommersiella Tv-kanalen TF1 köpte rättigheterna till VM-turneringen 2019, som spelas i Frankrike för nästan 100 miljoner kr. Prislappen är tolv gånger högre jämfört med VM 2015.

Konkurrerande M6 hade dessförinnan betalat 50 miljoner för EM-slutspelet i Holland 2017.

Förväntningarna var därmed ganska stora när det Franska Fotbollförbundet under hösten gick ut med rättigheterna på marknaden till sina inhemska matcher.

Landslagspaketet hamnade hos M6 efter att de tidigare under året tappat rättigheterna till Europa League för herrar.

40 miljoner per säsong

Prislappen blev 40 miljoner kr per säsong i fem år och täcker alla landskamper inklusive kvalmatcher. M6 kommer också att vara host broadcaster.

Division 1 Féminine har samtidigt ingått ett femårsavtal med Canal Plus, som kommer att sända samtliga 132 ligamatcher per säsong från och med 2018-19. Tidigare har bara 20 matcher per säsong TV-sänts. Canal Plus betalar 6 miljoner SEK per säsong för sändningsrättigheterna.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Wayne Gretzky, världens kanske bäste ishockeyspelare genom tiderna, är delägare och marknadsförare i  Gold Town Games, ett företag i Skellefteå som utvecklar mobilspel. World Hockey Manager har blivit en succé i en rad länder. Gretzky upptäckte och tyckte själv om spelet när han fick testa lite tillsammans med en av sina söner hemma i Los Angeles.

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Sverige  blir platsen för en unik golftävling de tre närmaste åren. På Bro Hof ska 78 damer möta 78 herrar i ett exceptionellt arrangemang i premiären 2020. Affischnamn  och värdar är de svenska essen, Annika Sörenstam och Henrik Stenson.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nils Wiberg med sitt företag Prioritet Finans är en av landets största idrottssponsorer. Nu har han tagit nya beslut. Hans miljoner ska få fart på de svenska herrarna i längdåkning och samtidigt blir han stjärnsponsor till IFK Göteborg Futsal. 

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.