Damfotboll sålt för rekordbelopp

Svenska fotbollstjejer – börja slipa på de franska glosorna! Mediabolag i Frankrike har de senaste åren köpt sändningsrättigheter till damfotboll för nästan en halv miljard.

De nya avtalen kan förmodas få en stor påverkan på damfotbollens utveckling de kommande åren.

Rekordbelopp

Det började med att den stora kommersiella Tv-kanalen TF1 köpte rättigheterna till VM-turneringen 2019, som spelas i Frankrike för nästan 100 miljoner kr. Prislappen är tolv gånger högre jämfört med VM 2015.

Konkurrerande M6 hade dessförinnan betalat 50 miljoner för EM-slutspelet i Holland 2017.

Förväntningarna var därmed ganska stora när det Franska Fotbollförbundet under hösten gick ut med rättigheterna på marknaden till sina inhemska matcher.

Landslagspaketet hamnade hos M6 efter att de tidigare under året tappat rättigheterna till Europa League för herrar.

40 miljoner per säsong

Prislappen blev 40 miljoner kr per säsong i fem år och täcker alla landskamper inklusive kvalmatcher. M6 kommer också att vara host broadcaster.

Division 1 Féminine har samtidigt ingått ett femårsavtal med Canal Plus, som kommer att sända samtliga 132 ligamatcher per säsong från och med 2018-19. Tidigare har bara 20 matcher per säsong TV-sänts. Canal Plus betalar 6 miljoner SEK per säsong för sändningsrättigheterna.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Inte många såg det komma men nu är Åby/Tjureda klart för elitserien i bandy. I byn Åby, 24 kilometer norr om Växjö, bor 431 personer men klubben har 1 300 medlemmar. Dessutom är småländska Åby/Tjureda vid Helgasjön landets rikaste bandyklubb.

Ännu ett alpint VM i Åre har passerat. Det tredje i ordningen. Aktiva, besökare och volontärer har levt och andats VM i veckor.  Bortom alla åk  och medaljer har något annat ägt rum – en orts marknadsföring i syfte att växa.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Här ska blivande OS-medaljörer träna. av Apollos sporthotell blir Svenska Olympiska Camps. Flaggskeppet är fortsatt Playitas på Fuerteventura men nu tillkommer Apollo-nyheten "Aqua Vista – powered by Playitas" i Hurghada och även ett tredje sporthotell, som offentliggörs under våren 2019. Sveriges Olympiska Kommitté har enats med Apollo om ett förlänger samarbetet.

Han ställde sig framför alla representanter från spelbolagen och deklarerade tydligt:

- Dämpa er. "Annars kommer regeringen att att ta fram nya regler som begränsar marknadsföring", 

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) gjorde sig till talesman för åtskilliga svenskar

IFK Göteborgs supportrar börjar se en framtid igen. Under ett halvår har det enbart handlat om förluster, antingen pengar, ledare, anseende eller spelare. Nu vänder strömmen av nyheter. Det uppstår plustecken också. Klubben håller på att att bygga en ny ekonomi och på spelar- och ledarsidan tillkommer nya namn. På måndagen tillkännagav IFK att klubben har gjort klart med ett nytt och långsiktigt samarbete med Ekkono Soccer Services, med huvudkontor i Barcelona.