Premier League tappar tittare

Vi ska leva våra liv i appar. Då får vi en "seemless service" och leverantörerna vet vad vi håller på med varenda nanosekund i en stark föränderlig TV-värld.
Arsenals Shkodran Mustafi gör mål i en match mot Burnley i Premier League på Emirates Stadium. Intresset för engelsk fotboll är ofantligt stort men ändå har det plötsligt skett en nedgång i TV-tittandet. Foto: Mike Egerton/PA via AP

 

Innehåll och budskap håller på att individualiseras mer och mer när det gäller levande bilder oavsett form. 

Borde det då inte bli så att jag som måste se Kalmar spela får betala 799 kr per match för att få livesignalen i min handhållna enhet. Grannen som mest påtar i trädgården och tar en fisketur får en push i sin telefon om samma match för 9,50 kr med aktuell sjövädersrapport bifogad.

Ovanstående är något långsökt, men det beskriver ändå en fullt möjligt utveckling för framtidens sportkonsumenter. Unika och individuella erbjudanden som bygger på big data och detaljerade konsumtionsbeteenden.

Var och en ska få sitt

Det är den personliga upplevelsen för konsumenten som står i centrum när nuvarande och nykläckta mediabolag anställer hela R&D-team för att komma på den ultimata formeln för att individanpassa leveransen av innehåll. 

Visionerna om framtiden bygger inte längre på att miljontals människor ska sitta framför TV:n och konsumera exakt samma paketering som alla andra kväll efter kväll. Vi har varit på väg därifrån ganska länge, men nu går vi in i en ny fas. I den fasen står mobilen i centrum.

Några som över lång tid lärt sig hur vi konsumenter använder mobilen är leverantörerna inom sociala media. De har hittills varit förhållandevis passiva när det gäller att ta ägarpositioner av direktsänd sport, men det är på väg att ändras.

Traditionella TV-bolag har en tid experimenterat med "near live-klipp" på YouTube, Twitter, Facebook etc. Detta som en kompletterande service till utbudet i det egna ekosystemet och för att dra in konsumenterna till sitt eget hägn. De sociala mediaaktörerna vill naturligtvis i slutet av dagen behålla konsumenterna hos sig. 

Twittrer bjuder på 70 timmar golf

Ännu så länge har inga fullödiga rättighetskrig utkämpats mellan de båda lägren, men det dyker upp alltfler tecken på att det börjar dra ihop sig. Sista januari sände Twitter live ihop med Sky från sista dagen av Silly Season. 

Samma månad klev Twitter in som sändande partner till PGA Touren i golf och kommer att direktsända 70 timmar från touren med fokus på de båda inledande tävlingsdagarna i tourtävlingarna i USA. 

Under 2016 ökade samtidigt det direktsända videotittandet på YouTube med 80 procent. Snapchat har gjort en inbrytning med NFL och har utvecklat en kanal "Snapchat Discovery" som består av blandat innehåll från sändande TV-bolag och videomaterial från fans på arenorna. Avtalet är på två år och de båda parterna, NFL och Snapchat, säljer gemensamt kommersiellt utrymme på den nya kanalen. 

Även Twitter har rapporterat framgångar med sitt NFL-innehåll. Första livesändningen hade 2,1 miljoner tittare och till den andra sändningen ökade antalet tittare med 34 procent.

Premier League tappar och vinner

I Europa har det under vintern kommit återkommande rapporter kring Premier League och att tittarsiffrorna hos den ledande rättighetspartnern Sky faller tvåsiffrigt procentuellt. 

Samtidigt som PL-direktörerna tvingats tugga i sig dessa hårda fakta har de funnit tröst i en ny TV-affär i Kina på 6 miljarder kr från och med säsongen 19/20. Avtalet är på tre år och fyller på varje PL-klubbs resultaträkning med ganska exakt 100 miljoner kr per säsong. Det är mer än de flesta allsvenska klubbar omsätter per år.

Den spanska mediamarknaden har historiskt inte utmärkt sig som den mest innovativa, men livesändningen av Atletico Madrid-Barcelona i Copa del Rey på Facebook får sorteras in i den kategorin. 2,5 miljoner tittare i 45 olika länder utanför Spanien markerar att det finns en stor kommersiell potential.

Ett helt nytt beteende

Det kommer alltfler exempel där sociala media interagerar med den traditionella mediabranschen eller gör egna inbrytningar.

Många blickar riktas också mot den amerikanska giganten Amazon, huruvida den amerikanska e-handel och molntjänstföretaget på allvar ska ta klivet in i direktsänd sport. Där kan vi prata om ett företag som sitter på kunddata.

Livet kommer aldrig att bli som det en gång var för de ursprungliga rättighetsinnehavarna. Hur ska de positionera och paketera sina tävlingar och innehåll för att nå ut med sitt innehåll till dagens allt snabbare swipande konsumenter?

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

 

 

Utbildningsbolaget Stubybee tar in ytterligare miljoner i riskkapital – bland annat från två landslagsspelare i fotboll, Pontus Jansson och Robin Olsen via deras gemensamma investeringsbolag, PJ och PL Invest. 

"Hela den olympiska rörelsen, och speciellt IOK, är rörd över den stora kopplingen som fransmännen har gjort mellan Notre-Dame och OS i Paris 2024."IOO

Thom Bach, ordförande i IOK, reagerade efter branden i Notre-Dame och lät meddela att den olympiska rörelsen erbjuder 500 000 euro – motsvarande cirka 5,5 miljoner kronor – till återuppbyggnaden av katedralen så att den ska stå färdig till OS i Paris 2024.

Den tilltänkta tennissatsningen vid Svaneholms slott vid Skurup kommer allt närmare. Biljettförsäljningen är inledd och åskådarna ska bl a få se Mats Wilander möta John McEnroe. Bakom initiativet står entreprenören Mårten Hedlund och hans företag 3RS.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Anna och Emil Jönsson Haag , avslutade sina framgångsrika karriärer som skidåkare och vill vänja sig utan alla resor och träningar. Nu gäller ett annat liv. Från hemmet på Frösön beger de sig ut på olika uppdrag. Senast - de är ambassadörer för Folkspel.

Han ställde sig framför alla representanter från spelbolagen och deklarerade tydligt:

- Dämpa er. "Annars kommer regeringen att att ta fram nya regler som begränsar marknadsföring", 

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) gjorde sig till talesman för åtskilliga svenskar

SVT:s programdirektör Jan Helin försöker hålla liv i Vinterstudions brasa. – Vår målsättning är att fortsätta sända Vinterstudion. Först minst tre år framåt men sedan har vi som mål att fortsätta efter det, säger han.

I kväll bänkar sig miljontals tv-tittare för att se om Ajax kan skrälla igen i kvartsfinalen i Champions League mot Juventus. Speciellt i blickpunkten är 21-årige Frenkie de Jong, spelaren som framför allt legat bakom Ajax framgångar under säsongen.

Efter 1-1  hemma mot de trefaldiga mästarna Real Madrid gjorde Ajax sensation genom att besegra och slå ut spanjorerna med en 4-1-seger. Ikväll gäller bortaplan igen för Ajax.