Krönikor
Sponsring en miljardindustri i Sverige Krönik:a Sponsring har fortfarande en stabil andraplats avseende var svenska företag lägger tyngdpunkten av sina kommunikationspengar. Den digitala sektorn tar idag cirka en tredjedel av den svenska reklammarknaden, men sponsring omsätter dryga 9 miljarder kronor varje år (10,2 procent% av totalen – och då är detta endast själva avtalssummorna). Lägger man till det som benämns ”Influencer sponsorships” inom influencerområdet, så tillkommer ytterligare 1 miljard kronor. Allt enligt IRMs mätningar för år 2022 – nya siffror väntas i april, skriver Anders Lindén. |
|
Sponsringen i dag har ett högre syfte Krönika: Utan en uppdaterad karta är risken stor att hamna vilse ”Kan du vara snäll att berätta vilken väg jag ska ta härifrån”, sa Alice. ”Det beror ganska mycket på vart du vill komma”, svarade Chesire-katten leende. ”Det spelar inte så stor roll var jag hamnar.” ”Men då spelar det ju heller ingen roll vilken väg du tar!”, skriver Anders Lindén |
|
Lite inspiration när frihetens portar slås upp Krönika: Wohooo, äntligen vänder det! Den 29 september tas i princip alla restriktioner kring pandemin bort. Det blir fritt fram att fylla fotbollsarenor igen. Teatrar får spela för fulla hus och musikturnéer får rulla igen. Det är inte längre farligt att dansa på serveringsställen och vi får börja mötas på jobbet. Kanske kommer en reaktion på dessa förändringar, men det får framtiden utvisa. Att pandemin skapat nya strömningar inom brand alliances är helt klart. Vi tänkte därför ge lite inspiration åt er nu i kommande budgettider, skriver Anders Lindén i sin första krönika här på Idrottens Affärer. |
Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.