Förbundet missade sina egna nyheter

Över 100 personer jobbar på Svenska Fotbollsförbunds kansli i Solna. Den ojämförligt största staben av alla förbund. Kommunikationsavdelningen har byggts om och förstärkts – men fredagens nyheter kom inte alls från förbundet...
Mikael Santoft kom från RF och blev 1 januari 2010 ny generalsekreterare hos Svenska Fotbollförbundet och har sedan medverkat till stora förändringar i organisationen. Nu står han bakom ytterligare en förändring bland de dryga 100 medarbetarna. Foto: TT Nyheter



Plötsligt framkom det att Svenska Fotbollförbundet gör en stor omorganisation. Bedömningen var att  kommunikationsavdelningen borde förändras och när väl så skedde kom nyheterna från - tidningen Resumé.

Båda värvade

Niklas Bodell, anställd i mars i fjol som presschef för herrlandslaget, får utökade arbetsuppgifter och ska nu hinna med att också vara förbundets kommunikationschef.

Camilla Hagman, som kom från RF i januari 2012 och då handplockades av generalsekreterare Mikael Santoft,  har haft dubbla roller som kommunikations- och marknadschef. Nu blir hon övergripande chef.

Det är till Camilla Hagman som Niklas Bodell ska rapportera.

Inte konsekvens av kritik

- Fram till årsskiftet kombinerade jag rollen som gruppchef och avdelningschef. Den förändring vi gör med Niklas Bodell som kommunikationschef innebär att mitt eget fokus kommer kunna vara mer på övergripande lednings- och strategiska frågor kopplade till avdelningens uppdrag, säger Camilla Hagman i en kommentar.

Det ligger nära till hands att tro förändringarna är en konsekvens av kritiken mot att fotbollsförbundet saknar en klar linje i kommunikationen.

Men Niklas Bodell tillbakavisar sådana påståenden.

I ursprungsplanen

- Den här lösningen fanns i ursprungsplanen för den omorganisation som förbundet inledde redan en tid innan jag kom in i bilden med herrlandslaget. Både affärsutveckling och evenemang har sina egna chefer. Nu har också kommunikation det.

Niklas Bodell förklarar i Resumé, inte via förbundets nyhetsbrev, att han är inspirerad och tycker att det ska bli kul med nya arbetsuppgifter.

Apropå tidningar och rubriker, två före detta journalister finns bland de dryga 100 kanslimedarbetarna, Jonas Nystedt som rådgivare och Göran Havik som ansvarig för ansökan till Euro 2020.
 

Efter bara 10 månader på posten som ordförande för SHL-laget Leksand väljer Mats Ekelund, 69 år, att hoppa av.  Han kommer även att lämna ordförande klubban i bolagsstyrelsen.
 Årsmötet äger rum 28 juni och Ekelunds avhopp blev officiellt via valberedningens meddelande på föreningens hemsida. omval. Även Keith Karlsson, välkänd entreprenör väljer att lämna

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.