Unika avtal för fotbollstjejerna

Damfotboll är hett. Till och med så hett att landslaget har fått tre egna huvudsponsorer.
De satsar cirka en halv miljon vardera. Kronfågel (som dessutom blir officiell huvudsponsorer till damallsvenskan) Coca-Cola och Axa. Plus Svenska spels två miljoner kronor. Totalt innebär det runt fem miljoner till tjejerna.
- Ett stort steg för svensk fotboll. Företagen kommer att använda sig av landslagstjejerna i sina reklamkampanjer vid flera olika tillfällen, säger Sune Hellströmmer, Svenska fotbollförbundets generalsekreterare.
Pengarna behövs. Förberedelserna inför OS-turneringen i Aten lär innebära en utgift om cirka tre miljoner.
Men Sune Hellström är övertygad om att det här bara är en början. Han räknar med att kunna få ut ännu mera pengar av samma sponsorer i kommande förhandlingar.
Därtill satsar TV 4 och sänder sju-åtta allsvenska dammatcher efter OS. 
- Det är ingen tillfällighet att 3,8 miljoner såg VM-finalen. Vi lär inte har några svårigheter att sälja reklamplatser. Titta bara på tittarsiffrorna vid Uefacup-matchen mellan Umeå och Bröndby som sågs av 400 000 SVT-tittare, säger Andreas Haglind på TV 4 som även sänder Sveriges alla hemmamatcher.
 

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.