SAS blir också skidsponsor
– SAS har ju alltid känts som "vårt" flygbolag. Att få dem som sponsor känns fantastiskt bra och öppnar nya möjligheter för oss med späckat schema, säger Anja Pärson.
Gunde Svan, chef för det svenska längdlandslaget håller med.
– Resandet tar både tid och energi. Att veta att vi kommer att vara på plats i god tid underlättar enormt mycket för oss.
SAS flyger till fler än hundra destinationer jorden runt. För både det alpina landslaget och längdlandslaget är flygtransporter och logistik en stor och viktig del av verksamheten.
Det nya samarbetet innebär ett smidigt resande vilket givetvis underlättar för de aktiva.
– Det känns jättebra. Vi slipper fundera så mycket och kan fokusera på det vi ska göra, nämligen tävla, säger Gunde Svan och får medhåll av Johan Monsén, alpin chef på Svenska Skidförbundet.
– Vi är mycket glada för samarbetet med SAS. Vår förhoppning är naturligtvis att det här året ska vara början på ett långsiktigt och bra samarbete för båda parter, säger Monsén.
Mest lästa just nu
Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering
Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.